Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006
- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Wat is aan te bevelen: de oude vetrouwde 1.9 d of td òf de hdi ?
Snelheid vind ik niet belangrijker, betrouwbaarheid en zuinigheid wel.
Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55
Re: 1.9 d of hdi ??
GerbenZX schreef:Wat is aan te bevelen: de oude vetrouwde 1.9 d of td òf de hdi ?
Snelheid vind ik niet belangrijker, betrouwbaarheid en zuinigheid wel.
Waarom 3dubbelposten?
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
2 soortgelijke topics gewist en dit topic verplaatst naar “diversen” wegens het algemene karakter van de vraag.
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005
- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Re: 1.9 d of hdi ??
GerbenZX schreef:Wat is aan te bevelen: de oude vetrouwde 1.9 d of td òf de hdi ?
Snelheid vind ik niet belangrijker, betrouwbaarheid en zuinigheid wel.
mijn ervaring met de hdi is dat die zeker voor zwaardere auto’s zoals berlingo etc. zuiniger is,
DE gewone 1.9D niets geen electronica kan dus ook niet stuk.
2 kennissen hebben een Volvo V50 met PSA diesel beide veel problemen vervangen software wegvallen turbo etc.
Heb mijn 19D nu ruim 7 jaar is 10jr oud heeft 241000 gereden nog nooit heb ik stil gestaan door motor of andere technische storing.
Visa 11 RE 1986 1996-1999
ZX 19D Reflex 3 drs 1996 1999-heden
Mijn 1.9d start en rijd na 370.000km nog als nieuw!
1.9td na 240.000km nog heerlijk fris hoor! Ook van een gewone 1.9d hoef je niets te vrezen. Prima motor, die misschien iets te licht is voor een Xantia.
HDi blokken heb ik weinig ervaring mee, weet alleen dat ‘t wat soepeler rijdt.
Vlak trouwens de 2.1 td12 niet uit!! (Xantia / XM en één BX…)
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Ben van 19D naar 19TD naar HDi gegaan. HDi is veel prettiger in de omgang, heerlijke rustige motor met heel veel trekkracht onderin en bijna geen turbogat. Super motor Voor mij de beste van het stel
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Mijn vader heeft een hele tijd een picasso 1.9HDi gehad, en die red fantastisch! ik heb een hele tijd een zx 1.9D gehad, waar mijn ouders nu in rijden, en die rijdt na ruim 4 ton nog steeds fantastisch!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Mechuccio schreef:Mijn vader heeft een hele tijd een picasso 1.9HDi gehad, en die red fantastisch! ik heb een hele tijd een zx 1.9D gehad, waar mijn ouders nu in rijden, en die rijdt na ruim 4 ton nog steeds fantastisch!
zelfbouw?
zandvoorta schreef:Ben van 19D naar 19TD naar HDi gegaan. HDi is veel prettiger in de omgang, heerlijke rustige motor met heel veel trekkracht onderin en bijna geen turbogat. Super motor Voor mij de beste van het stel
Hier nog eentje ....alhoewel die HDI 110 PK van mijn zoon was….ben trouwens ook wel weer eens terug gegaan van een TD naar een gewone D.
Voor een ZX en BX (rond de 1000 kg) is de 1905 dieselmotor net goed genoeg, voor een Xantia (ruim 1200 kg) is het eigenlijk te krap (70-71 PK).....daar is die TD motor met 90 PK precies goed voor.
Het koeriersbedrijf ( http://www.runner.nl ) waar ik met mijn eigen auto voor rijd…..heeft een stel Berlingo’s, zowel 1.9 D als de 90 pk 2L HDI…heb met beiden weleens gereden en dan merk je inderdaad (Andre) de rustige loop van de HDI…is ook logisch met 20 PK meer.
Hoe het echter met de levensduur is van de HDI, is me niet bekend….dat zou je moeten vragen aan mensen die er 4 ton of meer mee hebben gereden….zoals dat vaker voorkomt bij de 1.9 D.
Overigens heb ik 2 jaar geleden een Xantia TD aangeschaft die bij aankoop al 361.000 gereden had…..alsof hij nieuw was, zo mooi reed hij
(e.e.a. staat nog ergens beschreven op het Xantiaforum)
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
arjan_verkade schreef:Mechuccio schreef:Mijn vader heeft een hele tijd een picasso 1.9HDi gehad, en die red fantastisch! ik heb een hele tijd een zx 1.9D gehad, waar mijn ouders nu in rijden, en die rijdt na ruim 4 ton nog steeds fantastisch!
zelfbouw?
uhm, 1.6HDi zal ik daarboven dan wel bedoeld hebben
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Mechuccio schreef:arjan_verkade schreef:Mechuccio schreef:Mijn vader heeft een hele tijd een picasso 1.9HDi gehad, en die red fantastisch! ik heb een hele tijd een zx 1.9D gehad, waar mijn ouders nu in rijden, en die rijdt na ruim 4 ton nog steeds fantastisch!
zelfbouw?
uhm, 1.6HDi zal ik daarboven dan wel bedoeld hebben
Nou, als hij hem een hele tijd heeft gehad, zal het nog wel de 2.0 HDI zijn geweest….die 1.6 HDI is er nog niet zo lang.
Update : Menno zei hetzelfde.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik kan mij herinneren dat een medewerker van Franse Auto’s te Groningen gedetailleeerd kon motiveren waarom de hedendaagse HDi’s absoluut niet zo duurdaam waren als de “ouderwetse” diesels.
Helaas heb ik niet genoeg verstand en ervaring met met diesels (ze kunnen immers niet op LPG lopen, dus hoef ik ze niet ) om het verhaal na te kunnen vertellen.
patje74 schreef:Ik kan mij herinneren dat een medewerker van Franse Auto’s te Groningen gedetailleeerd kon motiveren waarom de hedendaagse HDi’s absoluut niet zo duurdaam waren als de “ouderwetse” diesels.
Zal naar ik aanneem wel te maken hebben met al die electronica die er in zit en storingsgevoelig is…...dat lees je wel meer hier op het forum.
PSA kennende zullen ze qua mechaniek wel in orde zijn (zuigers, lagers, nokkenas…enz.)
Eerlijk gezegd vertrouw ik ook een conventionele diesel meer dan eentje met al die computertroep er in….hoe fraai ik zo’n HDI ook vind lopen.
Hangt er vanaf wat voor auto je koopt.
Ik heb een Berlingo 1.9D gehad en die heb ik na 1.5 jaar ingeruild omdat ik angst kreeg om auto te rijden
op de snelweg .. hernemen>>
in de bergen>>>
heb hem ingeruild voor mijn huidige 1.6HDI en ik moet zeggen niks dan lof over deze motor.
die 110 Pk voldoen ( voor mij) echt goed.
snelheid en stoplicht sprintjes hoef voor mij niet.
maar het hernemen en de bergritten
en het verbruik.
de Berlingo verbruikte 7.0/100 waar de C5 nu 5.8/100 gebruikt.
en ik denk dat het er ook mee te maken heeft dat de moderne Hdi gechipt wordt terwijl dat bij de 1.9D niet mogelijk was.
dat chippen zal de levensduur van de motor ook wel niet bevorderen