Hallo!
Ik weet dat een groot aantal mensen zweert bij het gebruik van kopervet!
Vandaag was een rare dag, ik werk bij een VOLVO-dealer in het noorden, ik ben de enige aldaar die geniet van het werken met kopervet, de rest van de monteurs gebruikt een veel te duur synthetisch goedje aanbevolen door de tunap-vertegenwoordiger.
Ik werk al 10 jaar in de garagewereld als monteur en zweer ook al zolang bij het gebruik van kopervet, wat schetste vandaag mijn verbazing ik werd op het matje geroepen door de a-technische receptionist en magazijnmedewerker die mij even mededeelden dat ik moet stoppen met het gebruiken van kopervet en moest overgaan tot het gebruik van dat rare grijze goedje.
Reden voor dit was dat naar hun mening hoofdwaarschijnlijk een auto een restje kopervet had tussen naaf en remschijf met als gevolg dat de schijf kromgetrokken was, dit was volgen de a-technische collega’s voldoende om de conclusie te trekken dat al het gebruik van kopervet bij remmen/naven/bouten en moeren maar niet meer moest!
Ik heb in geen 10 jaar meegemaakt dat er een schijf of meerdere kromgetrokken waren door het gebruik van kopervet, natuurlijk weet ik ook dat je het in mate moet gebruiken om rare dingen te voorkomen.
De theorie van de hooggeleerde mensen was dat door de extreme hitte van de naaf/schijf waarschijnlijk het vet was gaan vloeien naar binnen toe (?????gaat toch naar buiten, iets met krachten enzo???) en dus er voor zorgde dat de schijf kromgetrokken was…
Ik heb moeten praten als brugman en bijna kwaad door de vreemde argumenten toch besloten om het vet te blijven gebruiken en maar niet meer op de naaf te smeren om de gemoederen wat te bedaren…
Wat is jullie positieve/negatieve ervaring met kopervet?
Graag jullie reactie!!
Groeten
Emiel
Je gaf het antwoord zelf eigenlijk al Ik gebruik nu al sinds afgelopen vrijdag kopervet en nog geen enkel probleem
Schijt aan originaliteit.
tijd voor bijscholing voor je collega,s
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Goh, nu ben jij even mooi de pisang omdat een klant van je zijn poot op de rem heeft gedrukt bij het stilstaan voor een stoplicht terwijl zijn schijf heet was van eerdere remacties!
Wat een l**verhaal. Schijven kunnen nu eenmaal krom trekken, en dat om diverse redenen. Maar niet door een drup kopervet.
Daarbij komt dat dit eeuwen oude goedje zijn bestaansrecht heeft verdiend. Ik heb er nog nooit slechte verhalen over vernomen.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Ik gebruik het ook al heel mijn auto leven , zo’n 15 jaar , en heb er nooit slechte ervaring mee gehad. Het lijkt me ook zeer onwaarschijnlijk dat je er problemen mee krijgt als je het met mate gebruikt !!
En krom getrokken schijven door het gebruik van kopervet ?? Te dom voor woorden , hoe warm moet het dan wel niet geworden wezen als je ziet hoeveel temperatuur het mag hebben.
Ik gebruik het dagelijks met caravans en campers en in mijn vrije tijd veel met de hobby en dat blijft ook zo.
het verhaal van Patje is al geloofwaardiger dan dat van je collega’s
ik ging dus ook voor ja het werkt super
al zijn er wel andere vetten die redelijk goed in de buurt komen maar bvb. voor bouten van de uitlaat heb je het toch echt nodig
langs de andere kant, wat schijft Volvo voor?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ik gebruik ook al jaren kopervet, ook bij de remmen. Echt nooit ergens problemen mee gehad. Ik vind het heerlijk als ik na enkele jaren een remsysteem uit elkaar moet halen, dat ik dan merk dat alles nog heerlijk goed los gaat. Ook het pasvlak van wielnaaf en remschijf smeer ik altijd in, anders moet je zo hameren als de remschijf er later af moet.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Telkens ik bij mijn BX’en nieuwe remblokken kreeg, smeerde de monteur (van de Carfitter waar ik al jaren kom) er altijd kopervet aan de achterkant op en heb daardoor nog nooit krom getrokken schijven gehad.
Sluit me dus aan bij degenen hierboven…Ja dus.
Stand is nu : 6 - 0 ...dus laat ze dat maar eens lezen
laat die receptionist/magazijnmedewerker lekker op een bijscholingscursus gaan. Het gebruik van kopervet kan NOOIT een kromgetrokken schijfrem hebben. Het goede is uitermate goed bestand bij hoge temperaturen en temperatuurschommelingen
paso schreef:het verhaal van Patje is al geloofwaardiger dan dat van je collega’s
ik ging dus ook voor ja het werkt superal zijn er wel andere vetten die redelijk goed in de buurt komen maar bvb. voor bouten van de uitlaat heb je het toch echt nodig
langs de andere kant, wat schijft Volvo voor?
Volgens mij schrijft volvo niets specifieks voor….. dat laat men dus aan het oordeel van de technici over, wij dus!
Maar de reacties zeggen al wat ik vermoedde, gewoon blijven gebruiken, dat ben ik ook zeer zeker van plan!
Emiel
Kopervet is het enige middel dat voorkomt dat je moeren van je uitlaatspruitstuk vast roesten! Les 1 in de scheepvaart: gebruik kopervet, vooral bij uitlaatspruitstukken en zeker ook bij machinerie aan dek. Dan krijg je tenminste los na jaren zout zeewater.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Vreemde hierarchie bij jullie in het bedrijf trouwens, dacht dat de chef werkplaats over dat soort dingen ging?
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Toevallig een automaat??
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Kopervet is prima. Er zijn echter inmiddels prima andere hittebestendige smeermiddelen op de markt. Dat je schijf er korm van gaat is gelul.
Pas wel op met kopervet in de buurt van elektriciteit en lagers!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
citroenc2 schreef:tijd voor bijscholing voor je collega,s
Tijd voor ontslag voor je collega’s ..... wat een onzin
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik ben toch benieuwd naar diegene die negatief was in de poll. (de receptioniste toevallig? )
Een motivatie zou ik wel willen lezen!