Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ik heb nèt gisteren een koppakking ‘gedaan’ van een 1.0 uit ‘87.
Wat me opviel bij deze originele pakking is dat het beruchte oliekanaaltje geen rubberen afdichting heeft,maar een koperring (net als een cylinderbus dus).
De nieuwe pakking had wel een rubberen afdichting om dit oliekanaal.
Dus er is wel degelijk iets van ontwikkeling en onderzoek geweest dunkt me..
Overigens hoef je de radiateur helemaal niet uit te bouwen, zelfs de vlampijp (eerste stuk van de uitlaat) kan blijven zitten.
Ik heb slechts wat leidingen losgenomen en kon de kop met uitlaatspruitstuk,inlaatspruitstuk en carburateur zo wegnemen.
Zat wel veel kool op de zuigers en op de kop,en een harde laag op de uitlaatkleppen,maar die zijn nu verwijderd.
Viel me eigenlijk reuze mee: ik ben rond 1300 uur begonnen en om 1700 uur zat alles weer dicht…
Okee,okee: dit is mij niet vreemd: ik reviseer mijn motorfietsen ook altijd zelf….
‘Spirit of avant-garde’
Bij een AX met Carburateur ben je inderdaad veel sneller klaar, met injectie is het gewoon meer werk.
Radiateur uitbouwen hoeft inderdaad niet, maar het is wel makkelijk, kun je hem ook meteen uitspoelen.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ik heb alleen nog een drietal vragen,waar Kakanox zo 1-2-3 geen antwoord op had (geen WPH in de buurt):
-wat is het aanhaalmoment voor de kopbouten van de 1.0 AX?
-hoe moeten de merktekens staan op het nokkenastandwiel (rode stip) en krukas?
-wat is de klepspeling?
Aangezien ikzelf geen WPH heb,en nergens info heb gevonden (lees: een WPH in pfd-formaat ofzo),blijf ik met deze vragen zitten en kan ik met d’AX niet verder…
Bedankt alvast.
EDIT: jouw zip-filetje die ik via een zoekopdracht voor aanhaalmomenten vond werkt niet (meer)...
‘Spirit of avant-garde’
Heyz wat een fantastische info in dit topic!
Complimenten ZX1.4i en alle anderen die hun ervaringen delen!
Ik ga binnenkort zelf voor het eerst een koppakking te vervangen, van een AX1.1i uit ‘92. Heb ik voor een appel en een ei gekocht, maar koppakking moet dus wel echt dringend vervangen worden. Heb dit nog niet eerder gedaan. Vind het toch wel een beetje spannend. Ik heb een hele set gekocht en daar zitten ook die klepseals bij… weet nog niet of ik die ook ga vervangen. Is dat lastig? Ik zag de plaatjes op pagina 4, hoe gaat het nou precies met dat slijpen van de kleppen? Wellicht is dat allemaal toch iets te hoog gegrepen voor nu. Kan ik het beter bij de koppakking en distributie houden? Kan iemand mij gedetaillerd uitleggen hoe ik dat speciaal gereedschap namaak? Ik heb nog wel wat blikken bruine bonen en erwtjes met worteltjes staan
Als t goed lukt met de AX ga ik ook m’n ZX 1.4i binnenkort eens reviseren. Die lekt namelijk ook al, alleen nog niet zoveel als de AX.
Nogmaals, super dit topic, goed werk!
Greetz Guido.
Xantia Break 1.8 16v LPG - 220Dkm
Peugeot Partner 1.8D combo - 230Dkm
Xsara 1.4i ‘98 - 110Dkm - Leer upgraded - ST-HP-55 - Sold
ZX 1.4i Allure ‘95 - 111Dkm - El. pakket upgraded - JZ-GG-88 - Sold
AX 1.1i TGE ‘92 - 114Dkm - DL-NL-85 - RIP
ZX 1.9i Volcane ‘91 - 205Dkm - ZX-66-DG - RIP
ZX 1.9i Volcane ‘91 - 20xDkm - DF-NF-94 - RIP
Een tijdje terug de koppakking van de AX-GTI van Rob-GT vervangen, compleet met een deelrevisie van de kop. Wel leuk zo een AX-GTI, maar een hoop extra pakkingen, slangetjes en kabels. Gelukkig ging alles goed en snorde de AX na een avond en een dag werken weer vrolijk.
Leuk detail op de eerste foto, het gasklephuis is voor een groot deel van kunststof, net als het inlaatspruitstuk. De huidige TU motoren zoals ze zijn geintroduceerd vanaf de C3 hebben dit ook, zelfs de monopoint machines.
De grote zus van het AXje
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Was dat voor of na het bezoek van de XM TCT???
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
ZX1.4i schreef:
Ik vind dit een mooi plaatje om de “minder gelovigen” ervan te overtuigen vooral toch de koelvloeistof stipt op tijd te verversen.
Ich bin ein Breaker
Willem schreef:Was dat voor of na het bezoek van de XM TCT???
Je ben die dag volgens mij niet langs gekomen.
Toen je met de TCT kwam waren we bezig met een aandrijfas.
zelf ook mijn koppakking vervangen, ook hier duidelijk sleet te zien van met water te rijden ipv koelvloeistof
wel haast geen koolafzetting dankzij D-tox dat ik pas nog bij de benzine had gedaan
blok heeft een 200d km en kop was perfect recht (was ook niet warm geweest)
al bij al lang bezig geweest doordat ik het meeste in het donker heb gedaan met en grote zaklamp en doordat ik niet direct de kleppen had gesteld (dacht dat die nog wel goed gingen staan ops: )
in totaal uurtje of 8 maar resultaat is
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Netjes gedaan, vooral het plaatje waar het onderblok schoon is en een nieuwe koppakking erop
Heb je verder nog dingen vervangen? waterpomp? klepseals?
Wat vond je zelf nou het mooiste moment aan dit klusje, persoonlijk vind ik het starten, geeft zo een goed gevoel als de auto gewoon weer in één keer start
starten was niet echt HET moment aangezien ik eerst verzaakt had de kleppen te stellen
maar toen die gesteld waren, ja dat was wel met blinkende ogen
trouwens ik heb een Elring koppakking gestoken (art nr.984.136), heeft me 24 euro gekost en was op 3 uur tijd bij de handelaar (Govaerts in Wommelgem)
maar nee geen klepseals of zo, gewoon kop er af nieuwe pakking en terug dicht want de C15 gaat verkocht worden, verder rookt hij ook niet en olieverbruik was minimaal (eerder het lekken)
lijkt me al netjes om de wagen zo te verkopen, je krijgt er toch nauwelijk nog een paar euro voor
ben wel aan het denken om de Berlingo ook gelijk nieuwe pakking te steken (ook alleen pakking wegens idem geen olieverbruik), de Berlingo heef geen olielek maar een waterlek
trouwens voor deze klus een hoekverdraaiingsmeter gekocht op m’n werk (weet alleen nog niet wat hij moet kosten )
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
paso schreef:trouwens voor deze klus een hoekverdraaiingsmeter gekocht op m’n werk (weet alleen nog niet wat hij moet kosten )
C.a. 10 euro, als het zo eentje met een “Zwanehals” is en magneetvoet, dan zal het wel iets meer kosten, maar verwacht geen grote bedragen. Wat is die koppaking goedkoop zeg, €24
en nu is de Berlingo aan de beurt, vanavond om 17.00uur naar Govaerts in Wommelgem geweest om de meuk te bestellen :
koppakkingset met alle pakkingen en olieseals
koppakking
rekbouten
oliefilter
set Bosch super 4 bougie’s
totaal ; 126 euro
de koppakking en rekbouten waren niet op stock maar zijn morgen vanaf 09.00uur af te halen
verder nog even naar de Auto 5 voor Helix olie want die verkochten ze daar niet meer, is nu olie van Comma en heb ik geen zin in
dan ook nog even langs de Euro stock in Malle voor antivries, remreiniger en ander spul , op terugweg ga ik langs de Dibo om de motor te reinigen want werkt net zoveel fijner
D-riem en spanner zouden goed moeten zijn (20000 km volgens vorige eigenaar), zo niet heb hier nog een set met 10000 liggen, ook een zeer goede waterpomp
als het weer mee wil begin ik er morgen middag aan om ‘s avonds de kop eraf te hebben (weet ik in de late uurtjes me bezig te houden met de kop revisie ), zondag montage van alles
de batterijen van het fototoestel zitten in de lader
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
ZX1.4i schreef:
3: Het aandraaien van de kopbouten in 2 fasen, 20nm en dan 240 graden.
Luistert dit erg nauw of is ongeveer een kwartslag (=270 graden) nadraaien te veel?
Ik heb namelijk niet zo een draaischijfding en heb niet echt zin meer om er snel eentje te gaan maken.
is in 3 fasen, 20Nm en dan 120° en nogmaals 120°
volgens mij moet dit wel redelijk juist gebeuren
ik heb net met een week vertraging de kop vastgetrokken, nu distri, kleppen etc. enz. .........foto’s morgen of zo
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
mpostma schreef:Altijd mooi dit soort foto’s.
Echt licht is de kop niet en dit is maar een 1.1i, voor de zekerheid word dat ding door 2 man opgetild, voorkomen is beter dan genezen. Als de kop even uit je handen glipt, dan kan het een dure grap worden.
Een 1.1 motorblok verschilt echt nauwelijks van een 1.4 hoor!! Ook de kop is evenzwaar. Het enige verschil is dat een 1.4 wat grotere zuigers heeft en dus wat verder uitgeboorde cilinderbussen. Een 1.1 heeft dus zwaardere cilinderbussen en lichtere zuigers.
Ook in de krukas zit iets veschil. De 1.1 heeft een kleinere slag (69 mm ipv 77 mm) Maar goed, dat zie je niet terug in de grootte van het blok.
Gr,
Marten
tussen een 1.0 en een 1.4 zit er degelijk verschil, de distririem van de 1.0 is korter
is het blok niet zo hoog of zitten er andere riemschijven op? in elk geval er is een verschil
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017