En wat betreft de electronica.
Mijn berlingo 1.9D had last van motormanagement storing.
dat is er wel uitgehaald door de dealer, maar de hoeveelheid elec. zou ik toch maar niet onderschatten zelfs bij een 1.9D.
M&M schreef:Eigenlijk jammer dat er altijd ( vaak ) een tweestrijd is tussen nieuw en oud spul ... PSA diesels zijn over het algemeen gewoon erg goed , ... Klaar ! , PUNT !, over en uit
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Voor zover ik mij weer kan herinneren ging het over het uitlaatgas-traject en de daarbij komende vervuiling ofzo.
Maar nogmaals, diesels is voor mij behoorlijk onbekend gebied. erder dan de basiswerking kom ik niet.
@ronama
Met een conventionele diesel kan je echt wel met het hedendaagse verkeer meekomen. Ook in de bergen lukt dat goed, het gaat misschien niet snel, maar je hebt koppel zat.
Wat zal je mij trouwens een lefgoser vinden! In mijn traagste wagen kan je tijdens de acceleratie van 0 > 100 een broodje eten, koffie drinken, shaggie draaien en roken, en als je tijd over hebt kan je zelfs nog even bellen om door te geven hoeveel je te laat komt.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
M&M schreef:Eigenlijk jammer dat er altijd ( vaak ) een tweestrijd is tussen nieuw en oud spul ... PSA diesels zijn over het algemeen gewoon erg goed , ... Klaar ! , PUNT !, over en uit
Een discussie over de duurzaamheid op basis van technische feiten is natuurlijk altijd interessant!
Maar los daarvan is oud natuurlijk altijd beter.
patje74 schreef:
@ronama
Met een conventionele diesel kan je echt wel met het hedendaagse verkeer meekomen. Ook in de bergen lukt dat goed, het gaat misschien niet snel, maar je hebt koppel zat.
Wat zal je mij trouwens een lefgoser vinden! In mijn traagste wagen kan je tijdens de acceleratie van 0 > 100 een broodje eten, koffie drinken, shaggie draaien en roken, en als je tijd over hebt kan je zelfs nog even bellen om door te geven hoeveel je te laat komt.
laat ik het zo zeggen, ik mis hem niet
maar dat ga ik toch moeten leren zodra ik mijn Mehari heb
Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006
- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Bedankt voor jullie antwoorden !!
Ik had het op meerdere plaatsen op het forum gezet omdat het een “algemeen” onderwerp is…... had me niet gerealiseerd dat ik het forum daarmee wel vervuil/belast. Nou ja, het is goed opgelost zo !
De achtergrond van mijn vraag: we zijn van plan mijn ZX èn de VW Lupo SDI in te ruilen tegen één andere auto; ik heb voor mijn werk nl. geen diesel meer nodig (500 meter i.p.v 150 kilometer per dag ).
We zaten te denken aan een C3 hdi of een Peugeot 206 hdi, maar die Lupo SDI van mijn vriendin heeft nogal wat electronica- en motormanagementskuren, dus ik baal wat van die moderne diesels. Ik vraag me af of een Peugeot 206 (of eventueel een Xsara) met een 1.9 d niet betrouwbaarder is van een hdi-versie. Tuurlijk, zo hdi zal sneller en smeuiger zijn, maar ik vind betrouwbaarheid belangrijker. In de 250.000 km. ervaring met mijn ZX diesel heb ik nog nooit een motorprobleem gehad….
Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55
Gewoon een 2.0 HDi90 nemen. Lekker soepel, genoeg marge in het blok i.c.m. een relatief lichte auto en niet te veel electronica in de auto, zeker bij pré-2002 of 2003 modellen.
Die zit niet in de C3, dus 206 (of 306, kost niet veel extra en rijdt wel beter).
Bij een 1.9d (niet in C3 leverbaar) heb je ook kans dat er goed mee doorgereden is. Verder geen commentaar op de betrouwbaarheid van de 19D.
Tja, over de 1.9D: Bij Xantiaclub gingen er vorig jaar meerdere met drieeneehhalve ton op de klok vrijwel tegelijk motorisch kapot…........(hoewel die van mij nog steeds rond schijnt te rijden)
GerbenZX schreef:We zaten te denken aan een C3 hdi of een Peugeot 206 hdi, maar die Lupo SDI van mijn vriendin heeft nogal wat electronica- en motormanagementskuren, dus ik baal wat van die moderne diesels.
Ik vraag me af of een Peugeot 206 (of eventueel een Xsara) met een 1.9 d niet betrouwbaarder is van een hdi-versie. Tuurlijk, zo hdi zal sneller en smeuiger zijn, maar ik vind betrouwbaarheid belangrijker. In de 250.000 km. ervaring met mijn ZX diesel heb ik nog nooit een motorprobleem gehad….
Zoals door mij al gezegd…..neem dan een (Xsara) met de 1905 TD (turbodiesel) i.p.v. de HDI, als je het niet helemaal vertrouwt.
Deze worden al vanaf 1993 gemaakt (daarvoor was het de 1769 cc turbodiesel in de BX) en hebben hun betrouwbaarheid wel bewezen, zowel in de Xantia als de ZX en de Xsara.
Datzelfde blok zat (zit) ook in diverse Peugeot’s.
Ik heb wel verhalen gelezen (o.a. op het Xantiaclub forum) van km.standen boven de 6 ton
Deze bijvoorbeeld : http://www.autoweek.nl/occasiondata.php?oid=3217355&sprid=35981057&position=22&records=22&cache=no met 154.000 km.
Tot welk jaar deze TD motor nog is geleverd is mij niet bekend…ik neem aan dat sinds de HDI motor is gekomen, de TD motor verdwenen is.
(zo rond 1998-99 neem ik aan ?)
Ik heb zelf 2 TD’s gehad (Xantia) en hoewel ik vooral problemen had met de stoel en het gewicht (WB) ben ik zeer te spreken over de kracht van deze motor….zeker in de wat lichtere Xsara zal die meer dan genoeg trekkracht hebben.
Ik heb wel 1x een lange proefrit gemaakt in een nog wat lichtere ZX TD…en dat ding trok als het ware de straatstenen er uit.
Deze motor heeft trouwens dezelfde hoeveelheid PK’s als de HDI…namelijk 90.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Bram schreef:GerbenZX schreef:We zaten te denken aan een C3 hdi of een Peugeot 206 hdi, maar die Lupo SDI van mijn vriendin heeft nogal wat electronica- en motormanagementskuren, dus ik baal wat van die moderne diesels.
Ik vraag me af of een Peugeot 206 (of eventueel een Xsara) met een 1.9 d niet betrouwbaarder is van een hdi-versie. Tuurlijk, zo hdi zal sneller en smeuiger zijn, maar ik vind betrouwbaarheid belangrijker. In de 250.000 km. ervaring met mijn ZX diesel heb ik nog nooit een motorprobleem gehad….
Deze bijvoorbeeld : http://www.autoweek.nl/occasiondata.php?oid=3217355&sprid=35981057&position=22&records=22&cache=no met 154.000 km.
Tot welk jaar deze TD motor nog is geleverd is mij niet bekend…ik neem aan dat sinds de HDI motor is gekomen, de TD motor verdwenen is.
(zo rond 1998-99 neem ik aan ?)
de TD is alleen in type 1 geleverd. naast een 90PK HDi en de gewone D
bij type 2 (vanaf eind 2000) is de D geleverd en een 90 en 110 PK HDi
ik heb pas zelf een keer een 1.9D van het 2de type te leen gehad.
deze auto had dus ruim 200.000 km op de klok en er was nog geen kraakje of andere afwijking te horen.
dat de 1.9D betrouwbaar was wisten we al, maar dit bevestigde voor mij dat de Xsara het zelf ook prima kan hebben
arjan_verkade schreef:...dat de 1.9D betrouwbaar was wisten we al, maar dit bevestigde voor mij dat de Xsara het zelf ook prima kan hebben
Uiteraard….als de gewone D zelfs in de 1210 kg zware Xantia is gezet door Citroen, zal hij het in een Xsara alleen maar beter doen omdat die toch een stuk(je) lichter is.
Maar het gaat TS vooral ook om de betrouwbaarheid van de DW8 t.o.v. de aloude XUD 1905 motor…..ik probeerde eigenlijk aan te geven dat PSA het niet in zijn hoofd zou halen een zeer goed en betrouwbaar blok op te laten volgen door een kwalitatief minder goed blok.
Alleen weet ik dus niet of ze bij dat nieuwe blok er meer electronica in hebben gezet….misschien dat anderen dat weten ?
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Bram schreef:arjan_verkade schreef:...dat de 1.9D betrouwbaar was wisten we al, maar dit bevestigde voor mij dat de Xsara het zelf ook prima kan hebben
Uiteraard….als de gewone D zelfs in de 1210 kg zware Xantia is gezet door Citroen, zal hij het in een Xsara alleen maar beter doen omdat die toch een stuk(je) lichter is.
Maar het gaat TS vooral ook om de betrouwbaarheid van de DW8 t.o.v. de aloude XUD 1905 motor…..ik probeerde eigenlijk aan te geven dat PSA het niet in zijn hoofd zou halen een zeer goed en betrouwbaar blok op te laten volgen door een kwalitatief minder goed blok.
Alleen weet ik dus niet of ze bij dat nieuwe blok er meer electronica in hebben gezet….misschien dat anderen dat weten ?
dan wil ik niet in zo’n Xantia rijden…
ik heb meerdere keren in een Xsara 1.9D gereden (type 1 en 2) en ze zijn niet voorruit te branden
maar dat vind de TS geen probleem.
qua betrouwbaarheid staan hier al genoeg voorbeelden
er zijn overigens ook al zat Xsara (Picasso’s) en C5’en met HDi’s die al dik over de 300k hebben gelopen
ik zou gewoon even kijken naar wat je kan betalen, en dan een leuke wagen zoeken die bij je budget past
Totaal aantal Berichten: 355
Geregistreerd: 29-03-2006
- C3 1.6 e-HDi 90 airdream Selection
Mij bevalt de 2.0HDi uitstekend (DW10TD). Heerlijk soepel rijden en bovendien behooooorlijk zuinig in het gebruik als ie warm is. Dat is (pas) na circa 10 minuutjes rijden.
Hiervoor had ik een 1.9TD met eveneens 90 pk. Hoewel de Picasso zo’n 150 kg zwaarder is en een groter frontaal oppervlak heeft dan mijn vorige xsara, rijdt ik er gemiddeld toch 5 a 10% zuiniger mee.
De 1.6HDi (eigenlijk HDiF) met 110 pk is in de Picasso vanaf maart 2004 geleverd. Nu vermoed ik dat zo’n kleinere motor ietsje eerder warm is, dus dan zou je vooral op de korte afstand winst pakken. Maar ik kies liever voor de bewezen techniek van de 2.0Hdi, ook omdat deze gevoelsmatig duurzamer is.
Met de ongeblazen 1.9D heb ik volgens mij geen kennis gemaakt.
Verkocht, helaas schade gereden!
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Bram schreef:
Nou, als hij hem een hele tijd heeft gehad, zal het nog wel de 2.0 HDI zijn geweest….die 1.6 HDI is er nog niet zo lang.
Update : Menno zei hetzelfde.
jullie hebben volkomen gelijk ops: ik ga me diep schamen…
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Bram schreef:
Maar het gaat TS vooral ook om de betrouwbaarheid van de DW8 t.o.v. de aloude XUD 1905 motor…..ik probeerde eigenlijk aan te geven dat PSA het niet in zijn hoofd zou halen een zeer goed en betrouwbaar blok op te laten volgen door een kwalitatief minder goed blok.
Ze moesten wel “iets”, vanwege de toenemende milieu-eisen; betrouwbaarheid was vast wel een doelstelling (mag ik hopen) maar geen uitgangspunt (het opkalefateren van het oude blok was door de eisen geen optie).
Ich bin ein Breaker