1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Druklager, Bak of aandrijfas ??? UPDATE !
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 05 september 2006 08:34 PM

Wie o wie kan mij van advies dienen?

Vandaag met de auto van Enschede naar Waardenburg gereden. Van de week snorde hij weer zonder bijgeluiden (zie LINK en LINK ).

Voorbij Arnhem begon de herrie weer en dat bleef zo tot ik in Waardenburg aankwam. Het geratel werd steeds erger. Het geluid lijkt uit de bak te komen en klinkt als een ratelende snerp.

Na mijn meeting ben ik in Waardenburg gestart voor de terugrit naar Enschede. Op de parkeerplaats aldaar was het al een herrie van jewelste en in de kilometer of zo naar de snelweg leek het zelfs wel dat de auto inhield als de herrie erger wordt.

Net op de A15 heb ik een keer teruggeschakeld naar zijn vier om wat snelheid te maken. Dat ging even niet zo heel erg makkelijk. De pook moest ik door een weerstand halen en toen pas ging hij in zijn vier.

Vervolgens was het geratel in één keer weg. In ben tot Enschede in zijn vier blijven rijden en het geratel heb ik verder niet meer gehoord.

Vlak bij de afslag Enschede West kwam ik in de file en moest ik terugschakelen naar een lagere versnelling. Weer geschakeld in alle rust: geen geratel.

Vervolgens een paar keer op- en teruggeschakeld zonder noemenswaardige problemen. Wel viel op dat in de bocht naar links voor de nieuwe Grolschbrouwerij Smile  Smile het geratel heel even terugkwam (ik reed in zijn twee). Vervolgens hoor ik het heel zacht op de achtergrond meeblazen. Waarschijnlijk omdat ik op dat moment de ramen open had.

Vermeldenswaard is dat het geratel op de heenweg ook hoorbaar bleef toen ik de koppeling ingetrapt had!

Is er iemand die mij wat aanwijzingen kan geven hoe ik kan uitsluiten wat het probleem is? Sowieso laat ik de auto even stilstaan tot het weekend en gaan we maar even de olie in de bak wisselen. Of is dat niet nodig?

Jos van der Voort

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 05 september 2006 11:11 PM
  [ # 1 ]

Ik ben geen expert dus ik weet niet of het geluid van een lager komt.  Schakelen gaat ook moeilijker als voorheen, maar mijn referentie is van vóór het twee keer in en uitbouwen van de hele handel. En dat is alweer een poosje geleden.

De bak heeft wel een beetje olie verloren in de twee keer dat hij uit de auto geweest is, maar dat is in totaal niet meer dan een koffiemok vol. Volgens de autodata CD moet er alles bij elkaar 1,9 liter in de bak. Dan mag dat beetje toch geen probleem zijn.

Als de bak dan toch met veel te weinig olie heeft gelopen, is ie dan nu overleden?

Jos van der Voort

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 05 september 2006 11:17 PM
  [ # 2 ]
ZX-Enschede schreef:

Ik ben geen expert dus ik weet niet of het geluid van een lager komt.  Schakelen gaat ook moeilijker als voorheen, maar mijn referentie is van vóór het twee keer in en uitbouwen van de hele handel. En dat is alweer een poosje geleden.

De bak heeft wel een beetje olie verloren in de twee keer dat hij uit de auto geweest is, maar dat is in totaal niet meer dan een koffiemok vol. Volgens de autodata CD moet er alles bij elkaar 1,9 liter in de bak. Dan mag dat beetje toch geen probleem zijn.

Als de bak dan toch met veel te weinig olie heeft gelopen, is ie dan nu overleden?

Je wilt toch niet vertellen dat je de bak niet hebt bijgevuld NADAT ie uit de auto is geweest? Als de aandrijfassen eruit zijn, stroomt bijna alle olie eruit en blijft alleen nog wat olie onderin het differentieel zitten. Als dat zo is, dan kun je deze bak wel als brandhout beschouwen.

Het klinkt niet als een druklager, die kan alleen maar rammelen als je de koppeling hebt ingetrapt (ook alleen met het koppelen heeft ie een functie).

Het stroeve schakelen is wel een hele duidelijk indicatie dat er (veel) meer aan de hand is dan alleen een stukkene aandrijfas.

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 06 september 2006 12:57 AM
  [ # 3 ]

Daar was ik dus al bang voor. De vorige eigenaar heeft er naar eigen zeggen een wisselbak onder gezet.

Ik ben bang dat er dus al geen olie in zat toen ik de auto kocht. De bak heeft echt maar een koffiemok (hooguit) olie verloren toen de steekassen eruit waren. Dat beetje olieverlies heb ik met mijn eigen ogen geconstateerd en was ik zelf bij.

Natuurlijk heb ik gevraagd of dat een probleem was. Volgens de toen aanwezige sleutelaars was dat te weinig om me meteen druk over te maken.

Dus bak overleden?

Iemand een andere bak?

Jos van der Voort

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 06 september 2006 09:44 PM
  [ # 4 ]
ZX1.8T schreef:

dan denk ik dat je inderdaad aan een andere bak toebent, wat je kan doen, is domweg er weer olie in kiepen in kijken wat de bak doet…

als hij het weer 10.000km volhoudt is het toch weer 10.000 km…

Valt idd best te proberen. Ik heb zoiets wel eens gehad met mijn BX 14. Toen kwam ik ook nadat ie een hoop herrie ging maken (fluiten/slecht schakelen) erachter dat bijna alle olie eruit gelopen was. Toen heb ik em weer afgevuld en daarna nog ong. 15.000 km gereden. Daarna is die auto gesloopt.

Na de eerste keer afvullen met (verkeerde) 75w90 (van het tankstation) ging ie na een paar dagen weer wat minder beroerd schakelen. De synchromesh van de 1 was wel definitief verklooid en hij floot vrij luid. Het geratel en andere mechanische herrie werd wel een stuk minder.

Daarna olie afgetapt: die olie kwam er pikzwart en met het nodige metaalgruis en metaalkrullen eruit. Afgevuld met 75w80w (zoals het hoort) en hij ging nog weer iets minder beroerd schakelen. Goedgekomen is het nooit, hij bleeft behoorlijk hard fluiten, maar zoals gezegd is ie nog ong. 15.000 km meegegaan.

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 06 september 2006 10:29 PM
  [ # 5 ]

Ga hem direct aftappen. Bakje eronder en morgen opnieuw vullen.

Daarna weer een update van deze never ending story.

Wie controleert nou het oliepeil van de bak als je een auto koopt?

Niet te geloven wat een prutsers.

Jos van der Voort

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 06 september 2006 11:27 PM
  [ # 6 ]

Auto opgekrikt, steun eronder, aftapplug eruit, vulplug eruit.

Steun weg, krik weg.

Er loopt een klein bodempje uit de bak in mijn opvangbak van iets meer dan 2 liter. In plaats van een koffiemok die er niet meer in zou zitten na onze sleutel escapades, komt er nu nog hooguit een koffiekopje uit.

Mijn voorzichtige conclusie: de bak staat dus droog.

Het Haynes manual heeft het over “magnetic inserts”. De aftapplug heeft een soort grijs dopje met een kuiltje wat in de bak steekt. Is dit het magnetische deel van de dop? Moet ik mijn oliebakje doorzoeken voor dat magnetische dingetje?

De vulplug is van kunststof met een plastic dopje erin dat je los eruit kan halen.

Heb ik tot zover alles goed gedaan?

Jos van der Voort

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 07 september 2006 01:44 AM
  [ # 7 ]

Ik heb een foto waarop Marten Postma aangegeven heeft waar de bijvulplug zit. Die zit boven op de bak ongeveer in het verlengde van de schakelarm. Op zijn foto staat-ie met een dikke rode pijl aangegeven. Hij heeft het bij deze foto over de bak van een BX. Dat is ook een BE3 bak. Hetzelfde als de mijne.

Bij mij zit daar ook precies zo’n zelfde plug. Ik wil even er vanaf of het kunststof is maar het plastic dopje zit er echt in.

Marten??

Jos van der Voort

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 07 september 2006 01:59 AM
  [ # 8 ]

Marten gaf ook aan dat de meeste monteurs er gewoon twee liter ingooien in plaats van de 1.9 liter die er in hoort.

Aangezien ik verwacht ook nog een beetje te knoeien omdat de vulopening iets achterover gekanteld zit richting schot wil ik dat ook maar gaan doen.

Om nou ook nog die niveauplug eraf te draaien is niet zo’n probleem maar geeft weer zo’n bende met vullen. Is dat een probleem?

Verder had ik wat moeite om de aftap plug eraf te halen. Ik zag dat je daar dezelfde vierkante sleutel voor nodig hebt als voor de carterplug.

Is het de moeite om zo’n sleutel te kopen? Is die specifiek voor Citroën of komt die sleutel bij bijna alle merken voor?

Jos van der Voort

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 07 september 2006 02:00 AM
  [ # 9 ]
ZX-Enschede schreef:

Ik heb een foto waarop Marten Postma aangegeven heeft waar de bijvulplug zit. Die zit boven op de bak ongeveer in het verlengde van de schakelarm. Op zijn foto staat-ie met een dikke rode pijl aangegeven. Hij heeft het bij deze foto over de bak van een BX. Dat is ook een BE3 bak. Hetzelfde als de mijne.

Bij mij zit daar ook precies zo’n zelfde plug. Ik wil even er vanaf of het kunststof is maar het plastic dopje zit er echt in.

Marten??

De aftappluggen zijn lang niet altijd magnetisch. De niveauplug is hetzelfde als de aftapplug. De plug die bovenop de bak zit is idd van plastic.

Er zit wel ergens een magneetje in de vorm van een schijf, maar die zit opgesloten tussen de 2 bakhelften in de wand van de bak. Die magneet kom je “normaal gesproken” alleen maar tegen als je de bak demonteert.

Als ik het zo hoor is je bak idd schroot nu. Maar wellicht kun je het leven van de bak nog een tijdje rekken door er olie in te gooien. Houd sowieso maar rekening met een bakwissel, dan kan het alleen maar meevallen. Een paar weken geleden had iemand trouwens een bak nodig voor een BX GTI en er werden toen div. bakken aangeboden. Wellicht kun je dit met de zoekfunctie terugvinden en heb je nog wat aan die aanbieidingen.

En let er de volgende keer op hoeveel olie erin moet. Je kan het echt wel terugvinden in de documentatie. Vervang ook de askeerringen, want die gaan ook nogal eens lekken als de assen eruit worden gehaald.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 07 september 2006 02:03 AM
  [ # 10 ]
ZX-Enschede schreef:

Marten gaf ook aan dat de meeste monteurs er gewoon twee liter ingooien in plaats van de 1.9 liter die er in hoort.

Aangezien ik verwacht ook nog een beetje te knoeien omdat de vulopening iets achterover gekanteld zit richting schot wil ik dat ook maar gaan doen.

Om nou ook nog die niveauplug eraf te draaien is niet zo’n probleem maar geeft weer zo’n bende met vullen. Is dat een probleem?

Verder had ik wat moeite om de aftap plug eraf te halen. Ik zag dat je daar dezelfde vierkante sleutel voor nodig hebt als voor de carterplug.

Is het de moeite om zo’n sleutel te kopen? Is die specifiek voor Citroën of komt die sleutel bij bijna alle merken voor?

Dat van die 2 liter zei Karel, niet ik. Maar de bak zal er niet dood van gaan, mits ie goed leeg was van te voren.

Die vierkante sleutel kun je soms ook met een deurkruk doen. Is de zelfde maat. Bij de BX bak zit er ook een 6kant aan de buitenkant dus kun je hem gewoon losdraaien met een steeksleutel. Maar of dat bij modernere auto’s nog is weet ik niet.

Gebruik trouwens wel een nieuw aftapplugringetje, anders gaat ie weer lekken.

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 07 september 2006 02:19 AM
  [ # 11 ]

Dat aftapplugringetje had ik al meegekregen vanuit het Haynes Manual.

Die wordt morgen meteen ook gehaald samen met de olie.

Even goed bedankt om me daar nog op te wijzen.

Ik heb geen deurkruk bij de hand, ook geen oude. Ik neem de plug wel even mee. Heb hem overigens vandaag gewoon met de steeksleutel losgemaakt.

Jos van der Voort

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 08 september 2006 12:44 AM
  [ # 12 ]

Vanavond nieuwe olie in de bak gedaan. Het opvangbakje heeft vanaf gisteravond onder de auto gestaan en daar is hooguit een centimeter olie ingelopen. Ik schat ongeveer een koffiemok vol. De bak stond dus volledig droog.

Met de nieuwe olie hoor ik de bak niet meer al wil-ie af en toe wat moeilijk in zijn drie en vier. Verder schakelt hij redelijk normaal. In de olie die eruit gelopen is heb ik geen grote hoeveelheid ongerechtigheid gevonden. Eigenlijk zag ik er helemaal niks in. Nou kan het meeste nog in de bak zitten omdat er haast geen olie in zat. Als de bak zich zo houdt dan heb ik mazzel en dan vervang ik de olie over duizend kilometer nog wel een keer.

Ik heb eigenlijk nog één vraag: het kan natuurlijk zijn dat de bak zelf lek is. Komt dat wel eens voor en wat kan dan de oorzaak zijn dat de olie er uit weglekt/loopt?

Morgenochtend zou ik dat moeten kunnen zien want dan kijk ik nog eens een keer onder de auto.

En uh.. Marten en alle anderen bedankt weer voor jullie hulp. Misschien dat ellende met de bak me nu verder bespaard blijft.

Laughing  Laughing  Laughing

Jos van der Voort

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 08 september 2006 01:19 AM
  [ # 13 ]

Aandrijfas keering misschien?

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 08 september 2006 01:55 AM
  [ # 14 ]
ZX-Enschede schreef:

En uh.. Marten en alle anderen bedankt weer voor jullie hulp. Misschien dat ellende met de bak me nu verder bespaard blijft.

Laughing  Laughing  Laughing

Reken er niet op dat die bak nog erg lang meegaat. Dan kan het nog meevallen. Zie mijn ervaring hierboven.

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 08 september 2006 01:59 AM
  [ # 15 ]

Ik reken nergens meer op. Deze auto houdt maar niet op met me te verbazen. Het is echt ongelooflijk hoe iemand een auto zo grondig kan verkloten.

Afijn een kostbare les maar ik heb heel veel geleerd en leer nog elke dag. En dankzij dit forum.

Jos van der Voort

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook