te laag stationair toerental
bibberlam
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 01-11-2005

Gepost: 26 augustus 2006 07:11 PM

sinds een maand en meer heb ik last van een plots zwaar stuur, of een stuur dat net even op slot lijkt te zijn, wanneer ik een manoeuver uitvoer zoals het oprijden van een rotonde waarbij de wagen én de remmen moet bekrachtigen én het stuur…

ik dacht aan te weinig vloeistoffen… of de hogedrukpomp die het niet goed doet.

vandaag denk ik daar anders over. beetje grasduiden in de archieven hier leert dat ik het zou moeten zoeken in het toerental van de wagen.

en inderdaad, dat toerental gaat tegen de 900 toeren aan wanneer ik ontkoppel, waarbij remmen en sturen blijkbaar een lastig gegeven wordt… de pomp kan dan wellicht niet genoeg druk opmaken.

niet ontkoppelen lost dat wel op, maar is niet altijd doenbaar.

ook bij het starten heb ik de indruk dat de wagen moeizaam druk krijgt om op te stijgen… als ik gas geef tot 1300 toeren, dan gaat de wagen vroeger en gelijkmatig omhoog. wanneer ik niets doe, dan is het eerst het achterste dat omhoog gaat, en dan de neus.

mijn vraag is: kan ik het stationair toerental bij een 2.0i (1989) mechanisch bijstellen? ik heb het vermoeden van niet, na wat ik gelezen heb…

greetz
dries

Profiel  
 
mark15
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 245
Geregistreerd: 06-08-2006

- Xsara 1.6i coupe chrono
Gepost: 06 september 2006 01:56 AM
  [ # 1 ]

te laag stationair toerental

ja dat is zeker te doen ( heb het zelf ook gedaan).

ergens in het midden zit een soort driehoekig plastic ding waar een rubbere stuk slang/ kabel in gaat met ervoor een klemetje (haal die los en hou de kabel vast).
als je hem iets uittrekt of induwd dan hoor je dat hij meer gas pakt zet het klemetje er weer tegenaan zodat hij niet terug schiet en klaar is kees.

PS. de uitleg is misschien niet helemaal duidelijk maar als je er niet uit komt moet je het ff zeggen dan maak ik wat foto`s (ik heb op het moment geen beschikking over de xm dus zal dat aan het eind van de week worden).

kijk maar of het lukt lol lol lol lol

groet mark

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 06 september 2006 03:33 PM
  [ # 2 ]

900 tpm is normaal, verhogen van het toerental verbergt het probleem.

Een gezond systeem komt snel omhoog bij een normaal stationair systeem. Doet ‘ie dat niet, dan zit er in het hydraulisch systeem een vervuiling of defect.

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
bibberlam
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 01-11-2005

Gepost: 07 september 2006 11:04 PM
  [ # 3 ]

vervuiling zeker niet, want ik heb er voor een 4000km aan reinigingsvloeistof in gehad en een onderhoud van de filters (dat laatste vermoed ik…)

ik kijk even onder de motorkap, bedankt voor de reactie

Profiel  
 
bibberlam
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 01-11-2005

Gepost: 07 september 2006 11:08 PM
  [ # 4 ]

nog even zeggen: eigenlijk denk ik meer aan een drukverdeler die op zijn laatste benen loopt.

ik heb last van:

-trage drukopbouw, de wagen komt veel te langzaam omhoog, vind ik.
-duikbewegingen in een bocht
-bij optrekken gaat het kontje omlaag, en wipt dan weer omhoog… soms te ver, en dan helt ie voorover… om dan weer na 500m plots te zakken.
-bij remmen, idem dito: kont omhoog, maar niet altijd. uiteraard afhankelijk van hoe hard je remt.
-servo van het stuur valt soms even weg in een bocht als er geen toeren gedaan worden (dus bij 900rpm).
-gaat soms nog op hard, bij iedere eerste km’s staat ie altijd hard.

en hele waslijst dus.

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 08 september 2006 12:49 PM
  [ # 5 ]

en sist ‘ie ?

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
bibberlam
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 01-11-2005

Gepost: 08 september 2006 03:44 PM
  [ # 6 ]

sissen? mnee… snakt wel naar “adem”, maar ik weet niet of het abnormaal frequent gaat… neem aan dat ie snakt bij die manouevres om de 10 seconden, zoiets…

maar echt langgerekt sissen doet ie niet.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook