Hallo,Ik ben net nieuw op het forum,en vraag het volgende:We hebben een C15E van het Belgse leger gekocht,veel dingen vervangen,en hij rijdt perfect,alleen als er flink over een verkeersdrempel gereden wordt ,hoor je soms een flinke “krak”,ik denk dat de lagers van de achterwiel-draagarm(en) niet best meer zijn,(heeft ook een beetje X beentjes)Nu is mijn vraag ; krijgt iemand die handig is de schroefveren er wel af (ikzelf ben zeer handig) ,of kan ik beter meteen naar de Citroën-garage gaan??
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
c 15 achteras
het is te doen,gebruik een grote veerspanner van 2.5 ton
las de lagerschalen er uit,heb het zelf enkele malen gedaan
Ja dat is het lastige,zulks speciaal-gereedschap heb ik niet,ik ben bang dat het niks wordt (in mijn schuurtje dan)
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
hm moet zelf de adals ook vervangen, heb al wel een spanner liggen van mijn broer maar moet nog lagers bestellen….
alvast welkom
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Zou wel een optie zijn ,Ranst ligt niet ver van Kapelle,(moet zelf ook nog de lagers kopen) alvast bedankt.
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
Ja rataplan,lijkt mij ook (kloteklus),maar ik vraag me wel af of het écht nodig is ? ! Onze C15 is bij de RDW grondig gekeurd en afgebeuld,voor zijn NL kenteken,hij heeft nog op zo’n wring (schuif)plaat gestaan…..toen dacht ik nog….nou daar gaat ie dan…...niks hoor Cum-Laude erdoor! En meteen door naar Normandië met 4 personen en hond,én aanhangwagen,en merk niks alleen dan soms zo’n “krak” op een drempel….. en een beetje X beentjes dan ik vind het moeilijk, bij onze vorige BX break had óók een beetje X benen,maar kon geen speling vinden. Voor je weet ,weet je het niet meer….............Claus
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
mijn C15 is een 6000km geleden met beginnende adals gekeurd geweest
(verkoopkeuring) en nu zijn ze echt wel rot, je moet maar een mee een drempel nemen, zelfs tegen 10k/h
baanligging bij dit weer is ook nul in de bochten, schuift er zo uit
bij mij zijn ook de ophangrubbers voor de achteras rot
ja ik gebruik die C15 echt wel, heb op die 6000km al veel meer vervoerd als menig partikulier busje op 2 jaar doet, tegenwoordig gaat de achterbank enkel nog recht als de kinderen mee rijden
doe gewoon de moeite niet meer om die bank recht te klappen zoveel zeul ik in die pracht wagen mee
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Klopt paso,het is een heerlijk karretje,echt een makkelijk gebruiksvoorwerp,ik heb zelfs onze Picasso voor aan de kant gezet (staat nog steeds te koop)laat me maar eens horen als je serieus aan de adals gaat beginnen,en wat de lagers eventueel in België kosten,wie weet kunnen we iets samen organiseren….Groet
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
een Adal sleuteldag voor de C15
moet het wel goed weer zijn aangezien bij mij enkel in de tuin kan gesleuteld worden
zelf haal ik eind deze week een Berlingo op maar weet nog helemaal niet of ik de C15 daarvoor aan de kant ga zetten
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
ojee…. zo’n krak heb ik ook…..!
Ik heb al n paar keer onder de auto gehangen om te kijken of er iets los hing oid…..
Misschien kunnen we met 10 man een soort lopende band maken om alle c15’s nieuwe adal’s aan te meten
Ja….ook al ? echt zo"n Krak als of je een enorm vastzittende wielbout loskrakt ? en eigenlijk alleen als je recht over een drempel hobbelt.Ik heb ook het idee dat hij NIET kraakt als er flinke bagage in ligt.
Zelf heb ik wel eens een krak opgelost bij een 2cv,die krakte bij optrekken,dat waren toen de bouten die de vooras aan het chassis verbonden!!
Zou het dan misschien de bouten van de achteras aan het koetswerk kunnen zijn,er vliegen allerhande rare oorzaken door me heen,maar zo’n lopende band lijkt me wel wat,hoef je maar één keer een veer-spanner aan te schaffen .......
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
Ik zit al een tijdje helemaal zenuwachtig in de auto als ik over hobbelige weggetjes en drempels heen moet (en wonende in centrum utrecht moet ik dat nogal eens…..)
Hij krakt wel erg onregelmatig, soms bij kleine hobbels/gaten met hoge snelheid, soms grote hobbels met lage…. soms bijna niet en soms lijkt t chronisch….... Is er een manier om te zien of t echt de achteras/adal is?
Ik heb overigens nog geen x benen…...... de auto bedoel ik dan….
Ja dat is nu ook mijn probleem…vorige week lag er 10 vierkante meter graszoden in,+ een graswals,+ 25kg hondevoer +een lekkere volle tank,met dit alles ben ik met m’n 100 kg op de bumper gaan staan springen :whoohoo
En wat denk je??? niks geen krakje !!!! Ik vroeg nog aan m’n vrouw (die had die troep immers gehaald)heb jij iets gemerkt ????? antw; Neen helemaal NIKS. Je merkt geeneens dat er zoveel troep in lag!!!!!
Dus ik houd het wat in de gaten,maar maak me er niet zo heel druk over,ik zie wel !!!! maar ik hoop dat iedereen op blijft letten om in de toekomst eens actie te ondernemen!!! :
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
Dat klinkt opzich wel bemoedigend voor mijn autotje….
Dus n krak is niet zo erg zolang je wielen maar vrij kunnen draaien. Nou dat lukt nog wel even.
@ Claudius: Als ik achter op de trekhaak ga staan springen hoor ik ook nix. Mocht het ooit nog fout gaan bij iemand dan kunnen we idd alsnog n ‘lasdag’ in lassen, zeg maar…
EHH ik begrijp niet precies wat voor maten je wilt uitleggen!!
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
Ik heb ook een enkele achterdeur.Wie heeft er nog meer een krak met een enkele achterdeur?????
Verder heb ik de achterwiel-bouten wat aan gedraaid,en was toen die krak een hele poos kwijt (mijn krak lijkt ook een beetje op, als je zo’n loei-vastzittende wielbout losdraaid)
Toch merk ik dat er alsmaar nieuwe mogelijke krak-oorzaken aangedragen worden….laten we vooral zo doorgaan…. [smilie=371.gif]
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)