Mijn blower doet het soms wel en soms niet. De laatste tijd wordt het echter steeds vaker niet dan wel.
Wat kan dit zijn? Versleten koolborstels?
Zo ja, zijn deze gemakkelijk te vervangen of gelijk maar een andere motor erin? Ik lees het graag.
Bij mij leek de blower moeilijk op gang te komen, ik heb de unit toen uitelkaar gehaald, (blower liep dus stroef) schoongemaakt, en de lagering weer van wat olie voorzien. Werkt weer prima!
B_iks schreef:Mijn blower doet het soms wel en soms niet. De laatste tijd wordt het echter steeds vaker niet dan wel.
Zo ja, zijn deze gemakkelijk te vervangen of gelijk maar een andere motor erin? Ik lees het graag.
Ik heb ooit bij een Progress zelfde probleem gehad, op citroenbx.nl kun je vinden hoe je kachelmotor eruit moet halen. Die koolborstels die erin zitten worden met veren aangedrukt. Nu slijten ze en drukt de veer lang-en-na niet zoveel. Ik heb er toen geloof ik een half fiets-wiel-band-velg-dopje erachter gedrukt….ja ja Werkte daarna weer goed..
Zo, de mijne is vanavond gefixt. Bleek uiteindelijk toch die transistor in de blower te zijn waarin de verbindingen verrot waren. na een hoop zoeken en uiteindelijk alles doorsolderen functioneert het weer. Morgen alles netjes wegwerken. Heb hulp gehad van een vriend want zelf was ik er niet utgekomen. Bedankt voor de tips!
B_iks schreef:Mijn blower doet het soms wel en soms niet. De laatste tijd wordt het echter steeds vaker niet dan wel.
Ik zou zeggen: vrij grote kans dat je hetzelfde probleem hebt als de topicstarter.
Met het ouder worden van de BX zal ook de kwaal van versleten koolborstels wel wat vaker op gaan duiken (wat ik nu zo waarneem is dat nog sporadisch), maar die regelmodule is en blijft echt een heel zwak punt, vanwege de holnieten waarmee de transistor vastzit en de verende lip die een weerstandspilletje tegen de onderkant v/d transistor aandrukt.
En dat bevindt zich dan allemaal 15 jaar in aangezogen vochtige buitenlucht….
Ich bin ein Breaker
karel schreef:B_iks schreef:Mijn blower doet het soms wel en soms niet. De laatste tijd wordt het echter steeds vaker niet dan wel.
Zo ja, zijn deze gemakkelijk te vervangen of gelijk maar een andere motor erin? Ik lees het graag.Ik zou zeggen: vrij grote kans dat je hetzelfde probleem hebt als de topicstarter.
Met het ouder worden van de BX zal ook de kwaal van versleten koolborstels wel wat vaker op gaan duiken (wat ik nu zo waarneem is dat nog sporadisch), maar die regelmodule is en blijft echt een heel zwak punt, vanwege de holnieten waarmee de transistor vastzit en de verende lip die een weerstandspilletje tegen de onderkant v/d transistor aandrukt.
En dat bevindt zich dan allemaal 15 jaar in aangezogen vochtige buitenlucht….
Ja ik denk dat het bij jou ook goed kan, Bij mij was alles behoorlijk groen uitgeslagen in die regelmodule.