Dat valt idd reuze mee. Ik had verwacht dat het voor zo’n relatief exclusieve auto (hoeveel zijn ervan gemaakt? een paar 1000?) vele malen prijziger zou zijn.
Welk motortype is het meest sleutelvriendelijk?
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Serge schreef:Dat valt idd reuze mee. Ik had verwacht dat het voor zo’n relatief exclusieve auto (hoeveel zijn ervan gemaakt? een paar 1000?) vele malen prijziger zou zijn.
Welk motortype is het meest sleutelvriendelijk?
er zijner +- 12950 gemaakt.
De carbu is meer toegankelijk maar een carbu is weer moeilijker af te stellen. De i.e. is recht toe recht aan. maar daar kan je weer nergens bij.. Zie hier:
Onder de kap!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
en wat is degelijker/slijtvaster?
carbs of iniezione elettronico?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ieksEmmu schreef:en wat is degelijker/slijtvaster?
carbs of iniezione elettronico?
Maakt niet uit. Blok is het zelfde.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:De carbu is meer toegankelijk maar een carbu is weer moeilijker af te stellen. De i.e. is recht toe recht aan. maar daar kan je weer nergens bij.. Zie hier:
Onder de kap!!
Volgens mij staat er bij mij in de sleutelloods een exemplaar met carbs en ook daar zit maar verdomd weinig ruimte onder de kap.
Mag ik dan concluderen dat sleutelen aan een SM een steile leercurve heeft, of toch iig voor het minste of geringste aan reparatie onder de kap veel tijd vraagt?
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Serge schreef:[Mag ik dan concluderen dat sleutelen aan een SM een steile leercurve heeft, of toch iig voor het minste of geringste aan reparatie onder de kap veel tijd vraagt?
Ja dat mag. Hoewel.. een veerbol of hoofdbol of dynamo is er zo af!
Kijk in mijn fototje maar eens of je de bougies kan zien zitten..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
bougies niet te zien idd, heb ze bij mn XM ook nog niet bekeken trouwens… ops:
waarvoor dienen die losliggende rode, blauwe en bruine draadjes?
en die mooie staalomvlochten leidingen?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ieksEmmu schreef:bougies niet te zien idd, heb ze bij mn XM ook nog niet bekeken trouwens… ops:
waarvoor dienen die losliggende rode, blauwe en bruine draadjes?
en die mooie staalomvlochten leidingen?
Die zijn niet losliggend maar van de luminition ontsteking.. DIe staal omvlochten leidingen zijn van de olie koeler.
Inmiddels zijn die eruit. Ik heb een warmte wisselaar en de onsteking is nu een 123!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hoe zit het eigenlijk met verschil in betrouwbaarheid tussen de 2.7 en 3 liter (is dit een opgeboorde versie van de 2.7?) en automaat en handbak?
Is dat trouwens een reserveriem achter je hdpomp of dient dat ergens anders voor?
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Serge schreef:Hoe zit het eigenlijk met verschil in betrouwbaarheid tussen de 2.7 en 3 liter (is dit een opgeboorde versie van de 2.7?) en automaat en handbak?
de automaat is een rampending, iedere 60.000 km gaar.
verder geen verschil in de betrouwbaarheid tussen de 2.7 en 3.0
een 3.0 met handbak is in europese uitvoering echter zeer zeldzaam.
daar zijn er echt maar 200 van gemaakt volgens de boekjes
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Serge schreef:
Welk motortype is het meest sleutelvriendelijk?
De carburateur versie is beter te bewerken, maar het afstellen van de 6!!
gasklepjes en co schroeven is een hels karwei, en het verloopt enorm.
Zonder speciaal gereedschap is het niet te doen, en zonder ervaring komt het ook niet goed.
Een slecht afgestelde sm motor sloopt zichzelf, dus controle van de carbu’s is iedere 5000 km tot 10000 km noodzakelijk.
En kost weer een paar uurtjes….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Als ik dus bovenstaande reacties kort samenvat is een 2.7 carburateur met handbak en een gevorderden-cursus ‘carbs afstellen’ de meest geschikte combi die er beschikbaar is.
Aangezien de motor kennelijk zeer gevoelig is mbt onderhoud, kan ik me voorstellen dat er al een hoop aan gort gedraaid zijn, of hard die kant op gaan. Wat zijn de typische kenmerken van zo’n blok met een 1/2 poot in het graf?
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Serge schreef:
Is dat trouwens een reserveriem achter je hdpomp of dient dat ergens anders voor?
Dat is de riem voor de airco die eruit is. Het ide was om die voor nood op de dynamo te zetten als de snaar breekt. Anders moet de tussen as eruit en dat is weer meer werk….
De injectie is door zn goede systeem minder onderhouds gevoelig maar ietsje minder makkelijk aan te werken. Je moet eest de inlaat gallerijen eraf halen, maar dan ben je even ver als bij de carb versie.
Aan een blok dat bijna stuk is merk je weinig…..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Aan een blok dat bijna stuk is merk je weinig…..
Je begrijpt best wat ik bedoel
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Serge schreef:bogaard77 schreef:Aan een blok dat bijna stuk is merk je weinig…..
Je begrijpt best wat ik bedoel
Nee ik meen het. Kleppen die aangetast zijn en op breken staan doen het nog gewoon… Een oliepomp asje dat versleten is en nog van het korte type kan elk moment ophouden de pomp aan te drijven. zelfde verhaal.
Een slecht lopende auto daarentegen kan in prima staat zijn en alleen een beurt nodig hebben…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>