1 van de 2
 1 2 Volgende > 

Carterplugprobleem
Robin
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 857

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 07 september 2006 10:17 PM

Eergisteren dus een nieuw plasje olie voor mijn TD. Zelf gedaan, voor het eerst (ha, trotse ik), maar nu lekt dus de carterplug. Ik heb er een nieuw ringetje opgedaan en dat was exact dezelfde maat als de oude. Ik heb de plug goed vastgedraaid, maar niet onbenullig hard.

Help? En nu? Plug los, olie er uit, nieuw ringetje, olie filteren en er weer in?

BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)

"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm

Profiel  

WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2559

Gepost: 07 september 2006 10:45 PM
  [ # 1 ]

Was de plaats waar de plug het carter ingeschroeft wordt goed schoon?

Profiel  

Robin
> 800 berichten

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 07 september 2006 10:49 PM
  [ # 2 ]
WYD schreef:

Was de plaats waar de plug het carter ingeschroeft wordt goed schoon?

Heb ik met een doek schoongemaakt, had dit nog speciale aandacht nodig?  Surprisedops:

Profiel  

WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 07 september 2006 10:51 PM
  [ # 3 ]

Het is belangrijk dat er geen zand ofzo zit, anders sluit de ring niet goed af.

Was het nieuwe ringetje even groot als het ringetje wat er af kwam? Dan heb je waarschijnlijk het verkeerde ringetje, want als de plug aangedraaid wordt, druk je de ring plat en wordt deze breder. Een nieuwe ring ziet er dus altijd anders uit als een gebruikte ring.
Weet zo niet uit m’n hoofd welke maat ring je moet hebben, maar dat kunnen ze je bij de Brezan wel vertellen.

Profiel  

Robin
> 800 berichten

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 07 september 2006 10:57 PM
  [ # 4 ]
WYD schreef:

Het is belangrijk dat er geen zand ofzo zit, anders sluit de ring niet goed af.

Was het nieuwe ringetje even groot als het ringetje wat er af kwam? Dan heb je waarschijnlijk het verkeerde ringetje, want als de plug aangedraaid wordt, druk je de ring plat en wordt deze breder. Een nieuwe ring ziet er dus altijd anders uit als een gebruikte ring.
Weet zo niet uit m’n hoofd welke maat ring je moet hebben, maar dat kunnen ze je bij de Brezan wel vertellen.

Hij ging strak om de plug zelf heen, dus ik denk het ongeveer de goede maat zou moeten zijn. Kan het zijn dat je een plug ook _te_ strak aandraait?

Profiel  

WYD
> 2000 berichten

Gepost: 07 september 2006 11:32 PM
  [ # 5 ]

Dat gebeurt niet zo snel.
Als je een nieuwe plug hebt dan is deze iets bol. Deze moet juist platgedrukt worden door de plug waardoor hij volledig afsluit.

Profiel  

JHD
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 55

Gepost: 08 september 2006 12:08 AM
  [ # 6 ]

Ik heb hetzelfde gehad, met mijn bx 19d. Ik had toen een massief ringetje mee gekregen en dat sluit niet af. Het ringetje moet bol zijn als ie nieuw is.

Bij automaterialen het Oosten in Enschede weten wel wat je nodig hebt als je even door vraagt.

Profiel  

ZX-Enschede
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2153

Gepost: 08 september 2006 12:36 AM
  [ # 7 ]

Of bij de Twimfa op de Ijsbaanweg. Ik heb daar een ring gehaald voor de aftapplug voor de versnellingsbak. Kreeg ik voor niks omdat ik ook de olie voor de bak daarvandaan meenam.

Jos van der Voort

Profiel  

GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1656

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 08 september 2006 01:13 AM
  [ # 8 ]

Idd, het ringetje is rond / bol als die nieuw is en deze word platgedrukt met aandraaien… ALs je dus met een gebruikte ring nar de DHZ oid gaat, dan sta je dus met een plate ring om een vervanger te vragen…  wat krijg je dan mee…?!?!

Gewoon even een passend bol ringetje halen, ik krijg ze altijd gratis bij mijn oliefilter aanschaf….

Vraag er gewoon om als ik een filter koop ” Oh ja ik moet ook nog even een ringetje hebben..”

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  

Robin
> 800 berichten

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 08 september 2006 02:06 AM
  [ # 9 ]

Het ringetje was plat toen ik hem kreeg.

Ik zal mijn broer er op aanspreken… Hij heeft het ringetje voor mij gehaald (hij werkt bij de Brezan nota bene…..)

EDIT:

Dus toch maar ringetje vervangen Sad

Weet iemand een goede manier om een auto ondersteboven te hangen? Dan hoef ik niet alle olie er uit te laten lopen om het ringetje te vervangen Rolling Eyes

Profiel  

Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3240

Gepost: 08 september 2006 02:19 AM
  [ # 10 ]
Robin schreef:

Ik zal mijn broer er op aanspreken… Hij heeft het ringetje voor mij gehaald (hij werkt bij de Brezan nota bene…..)

EDIT:

Dus toch maar ringetje vervangen Sad

Weet iemand een goede manier om een auto ondersteboven te hangen? Dan hoef ik niet alle olie er uit te laten lopen om het ringetje te vervangen Rolling Eyes

Ben bang dat je er niet onderuit komt de olie eruit te laten lopen, maargoed..vang deze op en knikker hem er weer in Wink

Profiel  

Robin
> 800 berichten

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 08 september 2006 02:20 AM
  [ # 11 ]
Ijs schreef:

Ben bang dat je er niet onderuit komt de olie eruit te laten lopen, maargoed..vang deze op en knikker hem er weer in Wink

Ach, zo krijg ik er een beetje slag in, zo moet je maar denken Wink

Nog een hint voor ‘hoe vast’ de plug moet? Vast = vast, en niet onbenullig aan de sleutel*) gaan hijsteren, neem ik aan?

*) Lees: deurkruk

Profiel  

Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3240

Gepost: 08 september 2006 02:23 AM
  [ # 12 ]
Robin schreef:
Ijs schreef:

Ach, zo krijg ik er een beetje slag in, zo moet je maar denken Wink

Nog een hint voor ‘hoe vast’ de plug moet? Vast = vast, en niet onbenullig aan de sleutel*) gaan hijsteren, neem ik aan?

*) Lees: deurkruk

Vast is vast Rolling Eyes Toch beetje op gevoel doen he..maar ringetje word door aandraaien wat plat gedrukt. Just go for it Wink Succes Wink

Profiel  

WYD
> 2000 berichten

Gepost: 08 september 2006 02:57 AM
  [ # 13 ]

Waarom alle olie eruit laten lopen als je een hele mooie wijsvinger hebt?
plug er vlot afdraaien, vinger erop. Andere plug in de aanslag met ringetje er al omheen en aandraaien die plug.
Wel een bakje eronder zetten voor datgene wat toch weet te ontsnappen en dat gooi je er boven weer in.
Daarvoor hoef je je auto niet eens op te krikken ofzo.

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 08 september 2006 04:04 AM
  [ # 14 ]
WYD schreef:

Waarom alle olie eruit laten lopen als je een hele mooie wijsvinger hebt?
plug er vlot afdraaien, vinger erop. Andere plug in de aanslag met ringetje er al omheen en aandraaien die plug.
Wel een bakje eronder zetten voor datgene wat toch weet te ontsnappen en dat gooi je er boven weer in.
Daarvoor hoef je je auto niet eens op te krikken ofzo.

En dat doe je dan het handigst weer met steenkoude olie… ‘smorgens vroeg bijvoorbeeld.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 15438

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 08 september 2006 04:19 AM
  [ # 15 ]
Robin schreef:

Dat kan, dan is het vast zo’n massief geval. De bollen zijn hol van binnen en passen zich net ietsje makkelijker aan bijhet aandraaien.
Zelf gebruik ik altijd die holle ringen, al heb ik die andere ook wel op voorraad. (eend, GS, BX, allemaal het zelfde) Maar ik vind die ook iets minder werken.

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook