Totaal aantal Berichten: 27888
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
hel1 schreef:Abyssion schreef:wat een gemier over zo’n foto hihi…en Heleen trekt zo’n digit ook een beetje op?
kijk, dat is weer eens een andere vraag!!
dat wil wel lukken, maar het maakt wel meer herrie dan een modernere BX. ook het even het gaspedaal intrappen om van 100 naar 120 te gaan en zo heeft genoeg effekt. vorige week even 150 gereden, maar dat maakt dan wel heel wat meer herrie.
sinds gisteren rij ik weer even in de 16V, en dat is toch een heel ander verhaal. veel soepeler, veel meer power, en minder herrie. als het over optrekken gaat, dan moet je toch in de 16V zitten.
hoe is zo’n GT motor vergeleken met je “oude” GTi 8v met kat?
arjan_verkade schreef:
hoe is zo’n GT motor vergeleken met je “oude” GTi 8v met kat?
de GT doet helemaal niet zo veel onder voor de (type 3) GTI. misschien bij hogere snelheden, maar voor je daar bent, ontlopen ze elkaar niet echt. overigens vandaag in de GT van Erik gereden, en die is nog veel frisser, èn feller dus. lekker karretje is dat, verleidelijk….
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Totaal aantal Berichten: 27888
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
hel1 schreef:arjan_verkade schreef:
hoe is zo’n GT motor vergeleken met je “oude” GTi 8v met kat?
de GT doet helemaal niet zo veel onder voor de (type 3) GTI. misschien bij hogere snelheden, maar voor je daar bent, ontlopen ze elkaar niet echt. overigens vandaag in de GT van Erik gereden, en die is nog veel frisser, èn feller dus. lekker karretje is dat, verleidelijk….
omdat die van jou nog niet in top conditie is?
of heeft hij andere specs?
ik neem aan dat een GTi type 3 wel een stuk stiller is als ik je verhaal zo hoor?
arjan_verkade schreef:hel1 schreef:arjan_verkade schreef:
hoe is zo’n GT motor vergeleken met je “oude” GTi 8v met kat?
de GT doet helemaal niet zo veel onder voor de (type 3) GTI. misschien bij hogere snelheden, maar voor je daar bent, ontlopen ze elkaar niet echt. overigens vandaag in de GT van Erik gereden, en die is nog veel frisser, èn feller dus. lekker karretje is dat, verleidelijk….
omdat die van jou nog niet in top conditie is?
of heeft hij andere specs?ik neem aan dat een GTi type 3 wel een stuk stiller is als ik je verhaal zo hoor?
nou, die van Erik heeft maar 95000 km op de teller, en de mijne 219000. en dat verschil merk je duidelijk. overigens is die van Erik behooooooorlijk stil! ik had niet gedacht dat een type 1 zo stil kon zijn, die heeft niet al die polstering die de andere types wel min of meer hebben..
maar ik denk dat een GTI met twee ton wel stiller is dan een GT met twee ton. en een digit is een GT met een ander jasje/interieur als je het heel kort door de bocht uitlegt. dus wat de techniek betreft zijn ze gelijk.
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Totaal aantal Berichten: 27888
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
hel1 schreef:arjan_verkade schreef:hel1 schreef:arjan_verkade schreef:
hoe is zo’n GT motor vergeleken met je “oude” GTi 8v met kat?
de GT doet helemaal niet zo veel onder voor de (type 3) GTI. misschien bij hogere snelheden, maar voor je daar bent, ontlopen ze elkaar niet echt. overigens vandaag in de GT van Erik gereden, en die is nog veel frisser, èn feller dus. lekker karretje is dat, verleidelijk….
omdat die van jou nog niet in top conditie is?
of heeft hij andere specs?ik neem aan dat een GTi type 3 wel een stuk stiller is als ik je verhaal zo hoor?
nou, die van Erik heeft maar 95000 km op de teller, en de mijne 219000. en dat verschil merk je duidelijk. overigens is die van Erik behooooooorlijk stil! ik had niet gedacht dat een type 1 zo stil kon zijn, die heeft niet al die polstering die de andere types wel min of meer hebben..
maar ik denk dat een GTI met twee ton wel stiller is dan een GT met twee ton. en een digit is een GT met een ander jasje/interieur als je het heel kort door de bocht uitlegt. dus wat de techniek betreft zijn ze gelijk.
oke, duidelijk verhaal
ik wist dat Digit en GT qua motor hetzelfde zijn.
maar ik doelde op technische mods
het zal dus duidelijk aan de conditie liggen dan
ik geloof dat Erik die auto niet lang genoeg heeft voor technische mods
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
ding is origineel zoals het hoort…
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Citroenbx schreef:ding is origineel zoals het hoort…
en mooi en hij rijdt heerlijk..
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Je merkt inderdaad het verschil qua herrie door kilometerstand. Mijn huidige GT/Digit is motorisch veel stiller dan m’n vorige Digit.
Maar ik moet ook zeggen dat veel van die motoren stationair te snel draaien. Ze hoeven maar 650 te draaien en de meesten draaien 800 - 950. Dat merk je ook aanzienlijk.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Aan de ene kant begrijp ik dat mensen ervaren dat een auto minder stil is dan een ander. Maar dat weet je nu eenmaal als je een type 1 gaat kopen…
Windgeruis is echt het laatste waar ik me aan erger tijdens het rijden hoor.
Er is nog een andere reden dat die geweldige GT van Erik sneller is dan de Digit, en dat is de carburateur. Die van Erik heeft de standaard dubbeltraps Solex 34/34Z1, terwijl de Digit van Heleen een enkeltraps Weber carburateur heeft.
Bij Heleen gaat er dus geen tweede klep open wanneer je het gaspedaal intrapt, en dat merk je toch wel in acceleratie.
Zelf heb ik met de PH-85-BJ wel eens 197 km/h op de teller gehaald. Niet slecht voor een simpel carbje.
Persoonlijk vind ik de motoren van de 16V niet zo spannend, aangezien de paardjes pas aangesproken worden als de lol al lang voorbij is (het optrekken vanuit lage toeren namelijk), maar ook dit hangt van een ieders persoonlijke smaak af natuurlijk.
Enkel de motor van de BX Sport is nóg rapper onderin de lage toeren, maar dan heb je wel weer de complexiteit van de dubbele carbs daarbij.
Ja, voor mij is de 159A-motor (GT + Digit) de ultieme motor in een BX.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
als daar geen dubbeltraps opzit is de carbu niet orgineel.
elke buiten de 1100, BX 15, SPORT en een paar afwijkende 14 en 16’s hebben een registercarburator (2 traps / 2 vlinderkleppen)
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Citroenbx schreef:als daar geen dubbeltraps opzit is de carbu niet orgineel.
elke buiten de 1100, BX 15, SPORT en een paar afwijkende 14 en 16’s hebben een registercarburator (2 traps / 2 vlinderkleppen)
Misschien een kwestie van zuinigheid (brandstofverbruik). We zijn hier tenslotte wel Nederlanders hè
Ik heb ook wel eens overwogen de 2e trap los te halen toen ik nog carb-auto reed. Bleek alleen geen bal uit te maken voor het verbruik, zo gaar was de carb al….
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
er zijn duitse en nederlandse 14 en 16’s met enkeltraps carbu’s.
Maar de GT/DIGIT niet
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
hee hel1,
GefeliciTeerd met de GT, Ik wil nu snel eens langskomen om dat eens te zien en eens te vergelijken met mijn ‘frisse’digit!
doe je de digit nu weg? nee toch?
Mja, moet zeggen dat ik tot nu toe alleen nog met auto’s gereden heb die pas boven de 4000tpm spannend worden…
Het moment dat andere gaan schakelen vlieg je ze opeens voorbij
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI