Heb ik weer, had mijn linkerraampje omlaag gedaan, maar nu wil ie niet meer omhoog.
Schakelaar is goed, daar dat ie het rechts wel doet.
met de linkerknopjes kan ik zowel de linker als de rechterruit niet bedienen.
echter, als ik de schakelaar er links af haal kan ik rechts het rechterraam ook niet meer bedienen.
Oftewel, de bediening links doet het niet, maar als je de schakelaars eraf haalt doet ie het rechts ook niet meer.
Ik zat te denken aan de schakelaar die ervoor zorgt dat je je raam niet kan bedienen met deuren open, maar mijn binnenverlichting werkt wel ok.
De afgelopen week merkte ik dat ie begon te haperen, meestal helpte het door even de deur open en weer dicht te doen.
wat is het probleem?
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 841
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Re: *SPOED*Elec raam gaat niet meer dicht
Simpele Ziel schreef:Heb ik weer, had mijn linkerraampje omlaag gedaan, maar nu wil ie niet meer omhoog.
Schakelaar is goed, daar dat ie het rechts wel doet.
met de linkerknopjes kan ik zowel de linker als de rechterruit niet bedienen.
echter, als ik de schakelaar er links af haal kan ik rechts het rechterraam ook niet meer bedienen.
Oftewel, de bediening links doet het niet, maar als je de schakelaars eraf haalt doet ie het rechts ook niet meer.
Ik zat te denken aan de schakelaar die ervoor zorgt dat je je raam niet kan bedienen met deuren open, maar mijn binnenverlichting werkt wel ok.
De afgelopen week merkte ik dat ie begon te haperen, meestal helpte het door even de deur open en weer dicht te doen.
wat is het probleem?
Misschien is het wel een kabelbreuk of rotte contacten. Heb je de pluggen in de deuren wel eens gereinigd?
Ik denk dat je het in deze hoek moet zoeken.
Of sloop voorzichtig de deurbekleding eruit en probeer de bekabeling te meten met een multimeter. Haal wel die dikke plug los bij de deurscharnieren, anders meet je door de schakeling, kan verwarrend werken.
Gewoon weerstand meten op de kabels.
Suc6!
Groets Ruben
See, buy, fly C5 V6
Totaal aantal Berichten: 15438
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Wederom is meten, weten. Staat er wel spanning op de motor als je de knop in drukt? Want dan is waarschijnlijk je motor het hoekje om.
Ik weet niet in hoevere het mogelijk is om, zonder de aandrijving te demonteren het raam omhoog te drukken, daar voet je bij de ervaringsdeskundigen zijn.
Krijgt hij geen spanning dan zit er waarschijnlijk een kabelbreuk tussen motor en schakelaar. Even een kabeltje trekken en daarmee de motor laten draaien is dan een tijdelijke oplossing.
Succes!
Totaal aantal Berichten: 3455
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
dus je linkerschakelaar doet niets meer? ook de bediening van rechts niet, maar de rechterschakelaar doet het wel nog behalve als de linker is aangesloten (scusi mijn begrijpend lezen vermogens zijn iets minder vandaag )
zou het dat toch niet kunnen zijn dat je linkerschakelaar rammelig is? die heb ik wel vaker meegemaakt, alleen werken wanneer het hun uitkomt.
Kun je het niet uitvinden door ff draadjes door te verbinden? dus de schakelaar ff by-passen
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 841
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
patje74 schreef:Wederom is meten, weten. Staat er wel spanning op de motor als je de knop in drukt? Want dan is waarschijnlijk je motor het hoekje om.
Ik weet niet in hoevere het mogelijk is om, zonder de aandrijving te demonteren het raam omhoog te drukken, daar voet je bij de ervaringsdeskundigen zijn.
Krijgt hij geen spanning dan zit er waarschijnlijk een kabelbreuk tussen motor en schakelaar. Even een kabeltje trekken en daarmee de motor laten draaien is dan een tijdelijke oplossing.Succes!
Kijk nou…tegelijk dezelfde gedachte…das citropathie (ofzo)
See, buy, fly C5 V6
motor verdenk ik niet, want ik kan links ook het rechterraam niet bedienen wat ik rechts dus wel kan…
Moet dus echt in de bediening van de ramen zitten…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
@Mech:
Bijna:
links doet de bediening niets(l+r dus), rechts wel(alleen R)
en als ik de schakelaartjes er links uit trek doet rechts het ook niet meer.
dat betekend dus dat er wel contact is tussen links en rechts.
ik ga even de boel bypassen, op hoop van zegen dan maar…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Nou, geprobeerd, maar werkte ook niet jammer genoeg…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
hhmz, toch riekt het verdacht veel naar een defecte schakelaar.
Kun je niet ff gauw naar de sloop hobbelen voor een schakelaartje, of van gompel ofzo, die heeft ze vast ook nog liggen, ik denk dat je het daar ook wel ff mag proberen of het met een ander schakelaartje wel lukt.
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ik heb alle schakelaars op het rechter(en werkende) portier geprobeerd, en daar doen ze het allemaal op…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Voor de meedenkers:
elec schema van de ruiten
wat zie ik over het hoofd?
nr 590 is de schakelaar links voor de linkerrruit
nr 591 is de schakelaar links voor de rechterruit
nr 592 is de schakelaar rechts voor de rechterruit
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Simpele Ziel schreef:Ik heb alle schakelaars op het rechter(en werkende) portier geprobeerd, en daar doen ze het allemaal op…
eeuw, dan moet het iets anders zijn zat ik vast weer niet goed op te letten dan zou ik zeggen dat je maar eens je kabeltjes moet doormeten, misschien is er een kabelbreukje, heb je het deurpaneel al verwijderd? misschien is er een kabeltje knel komen te zitten tussen de ruit oid.
kweedudookzoniemeer
heb het paneel er inderdaad al af…
Heb de kabelboom ook al deels ontdaan van zijn isolatie-tape..
dan moeten we nu maar gaan prikken….
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Opgelost!
Bleek een draadbreuk te zijn van de Blauw/rode draad, en precies in de rubberen slang tussen de deur en de deurstijl.
Opzich een logisch plek natuurlijk. ops:
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
heel mooi
kun je weer fietsers uitlachen als het regent
Simpele Ziel schreef:Opgelost!
Bleek een draadbreuk te zijn van de Blauw/rode draad, en precies in de rubberen slang tussen de deur en de deurstijl.
Opzich een logisch plek natuurlijk. ops:
Heb je daar eventueel foto’s van ik heb namelijk het zelfde ene keer doet ie het wel andere keer niet als ik dan me deur weer stukje open doet doet ie het weer echt irritant.
AX Soupapes 16 152.8 Bhp @ 6513 rpm/ 185Nm @ 4803 rpm