Bij de harttransplantatie van mijn ZX is bij het afvullen en ontluchten van het KVS systeem de ontluchtingsnippel op het blok naast het thermostaathuis gesneuveld. Voorlopig zit dat nu dicht met een noodoplossing.
Het ziet eruit als een wieltje met daaronder een kunststof boutje dat in het blok gedraaid wordt. Nou heb ik al geprobeerd om het betreffende nippeltje van een andere 1.6 op de sloop eraf te draaien. Die overleed dus ook onmiddellijk.
Eigenlijk zou ik dat dingetje willen vervangen door een RVS boutje om van het gezeur af te wezen.
Weet iemand wat voor boutje dat zou moeten zijn en hoe lang het moet wezen om goed te kunnen sluiten? Het rubber ringetje heb ik nog.
Eerdaags gaan we de KVS vervangen en dan wil ik dat boutje toepassen.
Jos van der Voort
Re: Ontluchtingsnippel
ZX-Enschede schreef:Eigenlijk zou ik dat dingetje willen vervangen door een RVS boutje om van het gezeur af te wezen.
Zou ik niet doen een RVS boutje, blok is van aluminium, RVS heeft de eigenschap om in te gaan vreten, je kan het schroefdraad beschadigen.
Geplaatst: 08 Sep 2006 09:21 Onderwerp: Re: Ontluchtingsnippel
————————————————————————————————————————
ZX-Enschede schreef:
Eigenlijk zou ik dat dingetje willen vervangen door een RVS boutje om van het gezeur af te wezen.Zou ik niet doen een RVS boutje, blok is van aluminium, RVS heeft de eigenschap om in te gaan vreten, je kan het schroefdraad beschadigen.
dat klop helemaal niet doen dus
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Dus toch maar weer een sloop proberen?
Is die ontluchtingsnippel aanwezig op alle XU motoren (ik ken alleen de 1.6)?
Dus ook op de 1.8 of zo of de XU’s in Peugeot?
Is er misschien een andere oplossing in plaats van dat kwetsbare kunststof dingetje?
Jos van der Voort
Kun je een foto plaatsen? ik heb de hele week aan een 1.6i lopen sleutelen, maar kan niet echt plaatsen wat je nu bedoelt.
Op thermostaathuis zit een ventieldop op een ontluchtingsnippel en daarboven zit een holle bout met een gaatje erin.
Of zit het bij een ZX weer anders :
Als je in de Haynes kijkt bij het afvullen van de KVS dan kom je deze ontluchtingsnippel tegen.
Hij zit iets boven het thermostaathuis op het blok. Op de foto is het te zien doordat er blauwe hittebestendige kit op zit.
De nippel hoot dus te zitten op de plek van de blauwe kit net naast de kopbout.
De nippel waar jij op doelt zit op het thermostaathuis en ziet er uit als het dopje van een fietsventieltje.
Jos van der Voort
ZX-Enschede schreef:De nippel waar jij op doelt zit op het thermostaathuis en ziet er uit als het dopje van een fietsventieltje.
Nee die bedoel ik niet, het zit bij een ZX blijbaar net iets anders dan bij de 405 met 1.6i. Daar zit op die plek rechts een inbusbout aan de zijkant, die schroef is hol met een gaatje erin.
Ik heb de constructie zoals in jouw ZX pas gezien bij iemand, daar zat een te lange zeskantbout ingedraaid. Je kunt het beste daar een inbusbout indraaien met een dikke koperen ring eronder, een inbusbout heeft een mooie vlakke rand. Je krijgt dan dezelfde contructie zoals bij de 405, alleen zit de bout nu bovenop, ipv opzij. Nog mooier is gewoon dat speciale holle boutje met gaatje uit een 405 halen samen met het koperen ringetje. Of effe bij de peug dealer halen, als het originele wat je gesloopt heb te duur is bij de Citroen. Over het algemeen zijn dit soort kleine dingen een paar euro, je ben meer tijd en geld kwijt door steeds naar de sloop te gaan en zoeken.
Lijkt mij dat ik me dus bij de Peugeotgarage moet vervoegen.
Heb jij misschien tijd om een fotootje te maken=
Jos van der Voort