Hallo,
een maat van mij heeft een prachtige BX 1900 diesel uit 94 waarmee hij elke dag op en neer gaat hij rijd zo’n 300 km per dag echter als hij in de file komt krijgt zijn BX last van koelproblemen. Nu ben ik dit al vaker tegengekomen op dit forum en vaak staan er ook wel oplossingen bij. Echter begrijp ik niet altijd precies wat ik moet doen. De koppakking is sowieso nog goed. We hebben het thermocontact vervangen en we weten zeker dat de fan ook nog goed is. Nu is het dus waarschijnlijk een kapot thermostaat(huis) of hoe je dat precies noemt. We wouden dit ff testen (met een pannetje water ofsow kon je dat doen heb ik begrepen)en eventueel dan zelf gaan vervangen. Heeft iemand toevallig nog foto’s (zijn sowieso handig dan weet ik waar we over praten) of tips hoe we dit het beste kunnen aanpakken. Of iets van een Haynes manual is ook welkom. Alle andere adviezen, tips, aan- of opmerkingen zijn ook goed aan ons besteed. Alvast bedankt voor jullie hulp.
Xsara Coupe 1.6 16v VTR
Dat met dat pannetje kan, maar jullie zouden ook een stukje kunnen gaan rijden, en dan kijken of de radiateur warm wordt. Zo nee, dan is de thermostaat zeker kapot want dan gaat ‘ie blijkbaar niet open.
Als de radiateur wel warm wordt en de fan ook aanslaat maar er nog steeds koelproblemen zijn zou ik aan de waterpomp denken. Of de boel is verstopt. Ik heb laatst mijn radiateur losgehad en even met een tuinslang doorgespoeld, wat een zootje meuk kwam eruit… Een keer goed doorspoelen en nieuwe koelvloeisof kan nooit kwaad.
Thermostaat vervangen is een klusje van niks dus dat zou ik zeker zelf doen. Ik heb geen diesel dus aan foto’s heb je niet veel, en de plek waar hij zit aanduiden laat ik liever over aan iemand met kennis van zaken…
JM
Ja waterpomp werd mij ook verteld dat dat het kon zijn. Met de tuinslang doorspoelen vind ik een goeie had ik nog niet aan gedacht. Hoe werkt het truukje met het pannetje precies?
Xsara Coupe 1.6 16v VTR
De thermostaat in een pannetje water op het gasfornuis zetten en kijken of de theromostaat open gaat ..
Volg de slang die vanaf de radiateur naar de rechterkant van de motor loopt (gezien vanaf de voorkant van de auto). Daar zitten twee schroeven. Als je die losdraait, zit daarachter de thermostaat.
Houd een doek bij de hand als je hem eruit trekt, want je verliest koelvloeistof. Dan kun je hem testen in het pannetje.
Installeer een nieuwe altijd met verse pakkingen (2X) en ontlucht de boel goed!
Dank jewel voor de antwoorden. Thermostaat kan je gewoon in een pannetje doen en het water warm laten worden? Het ontluchten hoe doe ik dat precies?
Xsara Coupe 1.6 16v VTR
een thermostaat kan je geen water laten worden. sorry..
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Sorry het woordje warm vergeten
Xsara Coupe 1.6 16v VTR
Als het goed is gaat de thermostaat net open, voordat het water begint te borrelen.
Overigens…..als je hem er dan toch al uit hebt, zou ik er voor die 2 tientjes meteen een nieuwe inzetten.
Kan trouwens geen kwaad OOK een nieuwe thermostaat even in een pannetje te doen en testen of ie goed is….dan weet je dat i.i.g. zeker.
Onluchten bij een BX diesel (zal wel een TGD break zijn als ie van 94 is ) is niet zo moeilijk : er zitten 2 nippels op het hoogste punt van de motor en eentje op de hoek van de radiateur….vul hem eerst met stilstaande motor zodat er genoeg in zit….en start hem dan.
Duurt wel een stief kwartiertje voordat hij dusdanig warm is dat de thermostaat open gaan en de koelvin aanslaat, hoor.
Het makkelijkste is zo’n speciale trechter die ze op de radiateurdop zetten waardoor er wat druk op staat en hij beter gevuld kan worden.
Maar de één doet het zus en de ander doet het zo…..ik verwacht nog wel andere tips hier, maar zo deed ik het altijd bij mijn BX diesels en de Xantia-D van mijn zoon.
Het is geen break en een gewone 1900 diesel. Mijn maat zegt dat ie uit 94 komt. Maar als ik het goed begrijp haal of verwijder ik de nippel pas los als de motor een tijdje gedraait heeft en de fan aanslaat?
Mocht het overigens de waterpomp zijn wat kan ik dan het beste doen?
Xsara Coupe 1.6 16v VTR
Josssie schreef:Het is geen break en een gewone 1900 diesel. Mijn maat zegt dat ie uit 94 komt. Maar als ik het goed begrijp haal of verwijder ik de nippel pas los als de motor een tijdje gedraait heeft en de fan aanslaat?
Ow, da’s leuk, een late diesel heeft het brandstoffilter bovenop het thermostaathuis. Leuk slangennest voordat je bij de thermostaat bent dan.
Ontluchten doe ik zelf door het slangetje wat op het zij-tuitje wat naar schuinrechtsomhoog steekt los te nemen; al die plastic zut vertrouw ik niet zo. Belangrijkste is dat de thermostaatdop los blijft zodat de lucht niet “ingeslikt” wordt.
Bij een gezonde diesel kan je echt tot St Juttemis wachten totdat de fan aanslaat bij stationair draaien dus dat zou ik niet proberen. Ik heb het toevallig vorige week bij mijn turbodiesel nog geprobeerd en daar duurde het iets in de ordegrootte van een drie kwartier tot een klein uur; bij een ongeblazen diesel gaat het echt niet sneller.
Bij een ongeblazen diesel slaat de fan normaliter eigenlijk alleen in bij langdurige topbelasting; een stukje blazen en dan de file induiken werkt ook goed. Rijd je rustig 80-100 dan heb je de fan nooit nodig (tenzij je er een aanhanger achter hangt).
Josssie schreef:
Mocht het overigens de waterpomp zijn wat kan ik dan het beste doen?
Wordt de kachel wel warm als je de kraan helemaal opent? Zo ja, dan is de waterpomp goed, de hele “korte kringloop” zelfs.
Wordt de radiateur gelijkmatig warm na enige tijd rijden (echte heethoofden zijn ongeblazen diesels niet)? Zo nee, dan moet je het in de thermostaat (als ie helemaal koud is) of een verstopte (ja, je vindt ‘m voor onder de radiateurbalk) radiateur (als ie half warm is) zoeken.[/list]
Ich bin ein Breaker
Een op kenteken 94’er berline ??
Zuinig op zijn.
Bedankt voor jullie hulp. Ik zal maandag eens aan de slag gaan. Foto’s zouden voor mij het geheel nog iets duidelijker dus mocht iemand nog wat hebben waar de meeste componenten worden aangewezen of een stukje uit een werkplaatshandboek of haynes zou prettig zijn. Dan heb ik in ieder geval een extra steuntje en weet ik waar ik op moet letten. En zo steek ik er ook nog wat van op
De auto heeft verders 367000 gelopen nu en still going strong. Kan ik de exclusiviteit van deze auto nog op andere manieren herkennen want schijnbaar is ie dus bijzonder.
Xsara Coupe 1.6 16v VTR