De BX 1.9 gti automaat heeft een LPG verleden, al weet ik niet hoe lang en wanneer dat stopte.
Misschien is dat bij de RDW na te vragen.
Wie kan mij zeggen wat dit inhoudt voor het welzijn van de motor?
Er liggen nog koelvloeistofleidingen die afgetakt zijn van de kachelslangen en als een ‘lus’ aan het koelcircuit hangen. Die ga ik verwijderen tegelijk met het vervangen van een op knappen staande slang.
En er liggen wat draden slordig bij het luchtfilter.
Moet dus ook allemaal in de herstelwerkzaamheden worden meegenomen.
Grote vraag is of het rijden op gas beter is voor kop, cat en de algehele staat van de motor.
Ik weet dat gas schoner is dan benz , maar heb ook een hele nare gas-ervaring na een grote beurt aan een oude Toyota corona (gloofik), waarbij de kleppen op de zuiger stootte (tgv foute afstelling????). Die beurt was door een leerling-monteur uitgevoerd en ik was toen door omstandigheden niet in staat dit te verhalen bij de garage…
(oude koeien uit de sloot halen is ook een hobby van mij)
Maar ... terug naar nu.
Ik haat het om niet te weten wat er allemaal met die kar is gedaan, maar kan ook niet veel verwachten van deze aankoop.
Ook de stuurbekrachtiging moet flink worden hersteld; lek ergens bij het drukventiel/bovendeel stuurhuis en op het oog moeten de stuurhuishoezen ook worden vervangen (las dat dit ook een APK afkeurpunt is, hoewel er null aantekeningen staan op het APK formulier dat erbij hoort).
Een cilinderkop van een BX kan uitstekend tegen LPG rijden, dus wat dat betreft zal het weinig verschil uitmaken.
In ieder geval zal het inwendige van de motor waar de verbranding plaatsvindt, erg schoon zijn vanwege de schone verbranding van LPG. Het inwendige van de cilinderkop zal ook schoon zijn.
Afhankelijk hoe de electronica hersteld is na het uitbouwen, zul je motorisch weinig hinder ondervinden en zal de motor normaliter geen verhoogde slijtage hebben opgelopen. LPG-motoren draaien doorgaans een stuk meer kilometers dan benzine-motoren.
kilometerstand
Dat is dan mooi meegenomen in dit geval. Alleen jammer dat het gas er zo slordig is uitgebouwd.
Km stand:
...en hij heeft al aardig wat gelopen. Dus zal er op andere vlakken genoeg te vervangen zijn (ik denk aan rubbers enzo)
2,27 ton reeds.
Bij de stuurbekrachtiging moet wel e.e.a. worden gedaan. Heb de hoop op een garagist die ver onder dealeprijzen kan werken (er is een onderdeel wat vervangen moet worden, nieuw kost dat een slordige 500 Euro, excl. montage etc.
Ben nu zoekend naar 2ehands.
Misschien iets voor hier.
Mijn Bixje 16 TGI (GB-NJ-90) heeft zijn/haar hele leven op LPG G2 gelopen. Enige nadeel wat ik af en toe had was een backfire ( en dan sprong de vacuumslang weer van de carburateur, mooi vals lucht geluidje erbij ) en doordat ik vaak van Maastricht naar Enschede reed over .de met hoge snelheden is me 1 keer een klep verbrand. Maar dit kwam puur door het feit dat LPG met hogere temperatuur verbrand en als je maar regelmatig 2 uur lang flink op toeren zit dan gaat er wel eens wat stuk. Bij 250k is er andere kop op gekomen en met 286k is ze/hij ingeruild op de ZX. Tegen het einde was de LPG installatie ook niet helemaal meer jofel, als ik tankte werkte het overdruk ventiel niet helemaal goed en dan liep er nog wat LPG weer uit de tank. Dit lijkt wat op onverantwoordelijk gedrag maar toen was ik nog ‘maar’ 18 (kucH) en wist ik nog niet alles. Nu wel dus en ik zou gewoon een keer de LPG installatie goed na laten kijken door erkende toko.
LPG rijden dus geen probleem voor mij, mits normaal onderhoud. Maarja dat is met alles zo….
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
hij was op gas
Tja, het zal een hele hoop schelen aan de kassa bij de pomp en de wegenb. is dan iets hoger, maar ach, tis minder vies.
In ieder geval zit er geen gas meer in de mijne, alleen een paar littekens onder de motorkap
Wie weet loop ik nog eens tegen een bx met gas, wie weet is de benz straks echt op of te duur ... of gaan we over op H2
Kijken hoe een BX daarop rijdt!
G2 installatie was destijds 3x de wegenbelasting voor benzineauto Dus uiteindelijk was het niet ubergoedkoop. Iig niet zo goedkoop als G3
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 03-10-2004
- Xsara Break 1.6i 16v Différence II
- (Grand) C4 Picasso 1.8 16v Ambiance
Gas is altijd nog schoner als diesel..
mijn bix heeft ook 17 jaar lang op gas gereden, en wel 375.000 kilometer.
Sindsdien rijd ie op enkel benzine en nu zit ik dus over de 420.000 kilometer. Ik zou maar al te graag weer terug willen naar gas alleen heb ik daar als student zijnde niet het geld voor
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Voor mijn G2 Xantia ligt het break even point onder 10,000 km. Dat halen de meeste mensen wel.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
gasverleden is dus goed voor levensduur
Als ik lees wat de bx van ‘flapdrol’ al heeft gedraaid dan kan ik alleen maar concluderen dat op gas rijden heel gunstig is voor deze auto’s.
Terugbouwen lijkt mij geen optie (en is ook niet mijn wens).
Als er straks dus een xantia metgas wordt aangeboden en die voor ‘vertegenwoordiger-vervoer’ heeft gediend (km-vreters), kunenn we met gerust hart de auto kopen, al staat er 3 ton op de teller
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Re: gasverleden is dus goed voor levensduur
mcvdberg schreef:Als ik lees wat de bx van ‘flapdrol’ al heeft gedraaid dan kan ik alleen maar concluderen dat op gas rijden heel gunstig is voor deze auto’s.
Terugbouwen lijkt mij geen optie (en is ook niet mijn wens).Als er straks dus een xantia metgas wordt aangeboden en die voor ‘vertegenwoordiger-vervoer’ heeft gediend (km-vreters), kunenn we met gerust hart de auto kopen, al staat er 3 ton op de teller
Ehm.. ja. MAAR!!... neem dan geen Xantia 1.8 8v, die heeft nogal grote problemen met het rijden op gas wat betreft de cilinderkop. Alle andere types hebben er geen problemen mee. ‘t Is maar een weet..
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
De zeldzame xantia 1.6 gaat ook niet goed om met gas. Voor de rest allemaal idd wel. Overigens zijn er ook mensen die met zo’n problematische 1.8 400,000km hebben gehaald, dus zelfs dat valt mee.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
sans-pareil schreef:De zeldzame xantia 1.6 gaat ook niet goed om met gas. Voor de rest allemaal idd wel. Overigens zijn er ook mensen die met zo’n problematische 1.8 400,000km hebben gehaald, dus zelfs dat valt mee.
Dat zijn echt de uitzonderingen of die al een aantal cilinderkop-revisies achter de rug hebben.
De kleppen van een 1.8i/1.6i 8V van een Xantia zijn na 150.000 km echt wel uitgesteld.
Gelukkig past een BX 1.6/1.9i cilinderkop zo op het onderblok van de Xantia 1.6/1.8i, en dan is het kleppenverhaal weer verleden-tijd.