heeft iemand van jullie wel eens een dergelijke ombouw gedaan?
Ik heb voor het trekken van een caravan meer power nodig en aangezien dat m’n zx zeer goed bevalt zou ik hier een turbod in willen leggen.
we praten over een zx 1.9d uit 1997.
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Re: ombouw van d naar turbod
stan schreef:heeft iemand van jullie wel eens een dergelijke ombouw gedaan?
Ik heb voor het trekken van een caravan meer power nodig en aangezien dat m’n zx zeer goed bevalt zou ik hier een turbod in willen leggen.we praten over een zx 1.9d uit 1997.
Volgens mij moet dit gewoon kunnen, het is hetzelfde blok (1905 cc), maar je moet wel de nodige zaken aanpassen…zoals de uitlaat, radiateur (2 koelvinnen), intercooler moet er op…enz…..er is al eens over gesproken op dit forum en volgens mij ook op het Xantiaforum.
Maar forummers als Karel of Marten kunnen je daar vast meer over vertellen.
Ik vraag me trouwens wel af of die intercooler zo in het voorfront past…zou je eens moeten kijken bij een ZX TD hoe dat zit.
Re: ombouw van d naar turbod
Bram schreef:
Ik vraag me trouwens wel af of die intercooler zo in het voorfront past…zou je eens moeten kijken bij een ZX TD hoe dat zit.
Hoeft ook niet, want hij zit bij de ZX boven op de motor (net als bij Xsara 1.9 TD of BX of 405). Ombouw is niet zo moeilijk als je al eens een blokje hebt gewisseld. Wat moeilijk is: probeer maar eens een donor ZX 19 TD blok te vinden. Je kan er wel eentje uit een XAntia nemen, maar dan mis je een hoop onderdelen die je nodig hebt. Je mist dan vooral de luchtslangen,koelwaterslangen, intercooler, dubbel fans en andere zaken die specifiek zijn voor de ZX 19 TD.
Ah, dus de intercoolers van de ZX zijn hetzelfde als die op de BX tzd-turbo ?
Weer wat geleerd hier.
Dan zal hij trouwens OOK die stoffen geleider nodig hebben die tegen de motorkap aanzit….voor de rijwind toevoer naar de intercooler. :
Plus (naar ik vermoed) ook een ander kapje van het voorfront, die de lucht onder de gril vandaan haalt, zeg maar.
Bram schreef:Ah, dus de intercoolers van de ZX zijn hetzelfde als die op de BX tzd-turbo ?
Dat zei ik niet. Alleen dat ie net als bij de BX bovenop de motor gemonteerd zit.
oke dan ga ik maar eens kijken of ik uberhaupt een td blok kan vinden Liefst eentje met auto zodat ik het kan overbouwen zou wel erg fijn zijn.
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere