Het is een beetje een kromme titel en een how to kun je het ook niet echt noemen maar ik had wel eens een storing in de airbag. Ik hoorde dus dat je dan de contactjes moet doorsolderen onder de beide voorstoelen. Nu kreeg ik in eerste instantie de stoelen er niet uit maar gelukkig kwam ik er later ( ) pas achter dat de draden ook wel lang genoeg waren om het zo te doen. Let op als je hier mee bezig gaat haal dan eerst je accupolen los beginend met de min. Als je klaar bent (goed controleren) dan kunnen ze weer vast beginend met de plus). De beginsituatie:
Zoals je ziet was het al een keer gedaan maar niet echt netjes. Vieze plakkerige tape en dergelijke en ik had nog steeds last van storingen dat moest dus anders!
Gereedschap wat ik er voor gebruikt heb:
- striptang
- gewone tang
- soldeerapparaat.
- krimpkous
- heteluchtpistool
- tie wraps
Tja het was bij mij gewoon weer een kwestie van alles loshalen. Stapsgewijs alles doorknippen en opnieuw solderen. Let er op dat je wel weer de goede draadjes aan elkaar soldeerd en nogmaals dat je de accupolen los hebt.
Dan krijg je zoiets als dit:
Het losse rode draadje op de achtergrond mag je wegdenken. Als je alles hebt gesoldeerd en netjes met krimpkous hebt geisoleerd dan ben je klaar. ( Let op dat je eerst de krimpkous over het draadje schuift voor je het vast soldeerd. Ik ben het ook nog wel een of twee keer vergeten.) Als je dan klaar bent kunnen de accupolen er weer op en kan de aito op het contact. Let op dat je de auto nog niet direct start maar even de systemen de tijd geeft om als het ware weer op gang te komen. Als je dan alles goed hebt gedaan krijg je dit:
Oftewel storingsvrij.
Ik weet niet of jullie er wat aan hebben maar ik dacht misschien is het handig voor de rest. Op of aanmerkingen zijn altijd welkom.
Jos
Xsara Coupe 1.6 16v VTR