1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Stuurbekrachtiging wel/niet [NIET opgelost]
Superdave
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 483
Geregistreerd: 25-03-2006

Gepost: 12 september 2006 12:55 AM

Ik heb de laatste tijd last van mijn stuurbekrachtiging.

Deze gaat, vooral met een koude motor, erg zwaar.

Maar ook als hij lkkr warm is en ik een bocht neem gaat hij zwaar en plots weer licht…

het LIJKT het erger te hebben als ik voor een bocht rem, maar het wisseld..

Is dat de voorraadbol die vervangen moet worden of nog een andere mogelijkheid?

Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 12 september 2006 03:47 AM
  [ # 1 ]

Re: Stuurbekrachtiging wel/niet

Superdave schreef:

Ik heb de laatste tijd last van mijn stuurbekrachtiging.

Deze gaat, vooral met een koude motor, erg zwaar.

Maar ook als hij lkkr warm is en ik een bocht neem gaat hij zwaar en plots weer licht…

het LIJKT het erger te hebben als ik voor een bocht rem, maar het wisseld..

Is dat de voorraadbol die vervangen moet worden of nog een andere mogelijkheid?

Ik heb dat eerder gehad met mijn BX diesels…..er zit bij die voorraadbol e.o.a. regelblok (ben de naam even kwijt.) met een stel leidingen eraan die dan stuk is…..en dan doet je SB dus raar.

Uiteraard wel eerst zorgen voor een goede voorraadbol, doet hij het dan nog, dan is de kans groot dat het daar aan ligt.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 12 september 2006 03:55 AM
  [ # 2 ]

Re: Stuurbekrachtiging wel/niet

Bram schreef:
Superdave schreef:

Ik heb de laatste tijd last van mijn stuurbekrachtiging.

Deze gaat, vooral met een koude motor, erg zwaar.

Maar ook als hij lkkr warm is en ik een bocht neem gaat hij zwaar en plots weer licht…

het LIJKT het erger te hebben als ik voor een bocht rem, maar het wisseld..

Is dat de voorraadbol die vervangen moet worden of nog een andere mogelijkheid?

Ik heb dat eerder gehad met mijn BX diesels…..er zit bij die voorraadbol e.o.a. regelblok (ben de naam even kwijt.) met een stel leidingen eraan die dan stuk is…..en dan doet je SB dus raar.

Uiteraard wel eerst zorgen voor een goede voorraadbol, doet hij het dan nog, dan is de kans groot dat het daar aan ligt.
(alhoewel ik me afvraag of een slechte voorraadbol je SB kan beinvloeden) Surprisedops:

De stuurbekrachtiging gaat niet via de voorraadbol. Die dient alleen voor het veer/remsysteem.

Er kan wel een indirect verband zijn. Als 1. de pomp weinig opbrengst meer heeft of het verdeelblok of debietregelaar niet goed functioneert, en 2. de voorraadbol en andere bollen ook leeg/leger zijn en 3. er ook nog een of ander retourlek is dan kan het wel eens zo zijn dat de pomp het allemaal niet kan bolwerken en daardoor je SB uitvalt. Niets is dus uit te sluiten. Maar de tik-frequentie van de drukregelaar zal dan wel duidelijk verhoogd zijn.
Over dit onderwerp heeft Wupke ook wel eens wat wijs geschreven in het recente verleden in het hydrauliek-forum.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 12 september 2006 04:27 AM
  [ # 3 ]

Ik heb dat eerder gehad met mijn BX diesels…..er zit bij die voorraadbol e.o.a. regelblok (ben de naam even kwijt.) met een stel leidingen eraan die dan stuk is…..en dan doet je SB dus raar.

Klopt, heb ik ook gehad met een van m’n 19 TZi’s. Verdeelblok vervangen en opgelost.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 12 september 2006 02:44 PM
  [ # 4 ]
beerpeet schreef:

Ik heb dat eerder gehad met mijn BX diesels…..er zit bij die voorraadbol e.o.a. regelblok (ben de naam even kwijt.) met een stel leidingen eraan die dan stuk is…..en dan doet je SB dus raar.

Klopt, heb ik ook gehad met een van m’n 19 TZi’s. Verdeelblok vervangen en opgelost.

Inderdaad zou Dave daar het eerst naar moeten (laten) kijken…debietregelaar ja, dat was het. Wink

Helaas heb ik er even geen foto van kunnen vinden. Surprisedops:

Profiel  
 
Erik Hannewijk
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 18-01-2005

Gepost: 12 september 2006 08:05 PM
  [ # 5 ]

Oplossingen hierboven kunnen idd, maar kan ook gewoon vervuilde LHM zijn. Ik weet niet wanneer het voor het laatst ververst is bij jouw auto? Standaard regel is eens in de 2 jaar of 60.000 km.
Heb wel eens iets soortgelijks meegemaakt en na een vers potje LHm was het weer top.

mzzls
Erik Hannewijk

Profiel  
 
Superdave
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 483
Geregistreerd: 25-03-2006

Gepost: 13 september 2006 12:51 AM
  [ # 6 ]
Erik Hannewijk schreef:

Oplossingen hierboven kunnen idd, maar kan ook gewoon vervuilde LHM zijn. Ik weet niet wanneer het voor het laatst ververst is bij jouw auto? Standaard regel is eens in de 2 jaar of 60.000 km.
Heb wel eens iets soortgelijks meegemaakt en na een vers potje LHm was het weer top.

Zit net verse in… maar ik ga wel even zo’n regelaar + bol van de sloop halen en omwisselen..

Bedankt, ik gaat het ‘ff’ proberen vannet weekend (hoop ik)

Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 13 september 2006 03:22 AM
  [ # 7 ]
Superdave schreef:

Zit net verse in… maar ik ga wel even zo’n regelaar + bol van de sloop halen en omwisselen..

Bedankt, ik gaat het ‘ff’ proberen vannet weekend (hoop ik)

Laat je ons hier wel even weten of het gelukt is ? Wink

Profiel  
 
Superdave
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 483
Geregistreerd: 25-03-2006

Gepost: 13 september 2006 01:50 PM
  [ # 8 ]
Bram schreef:
Superdave schreef:

Zit net verse in… maar ik ga wel even zo’n regelaar + bol van de sloop halen en omwisselen..

Bedankt, ik gaat het ‘ff’ proberen vannet weekend (hoop ik)

Laat je ons hier wel even weten of het gelukt is ? Wink

Als ik er aan toekom…..
Ik heb het erg druk, eigen zaak, stage, school en binnenkort verhuizen, dus lekker alles tegelijk!

Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.

Profiel  
 
Superdave
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 483
Geregistreerd: 25-03-2006

Gepost: 16 september 2006 07:18 PM
  [ # 9 ]

Even een nieuwe voorraadbol gehaald… 25euri (connecties he Wink ) Nieuwe bol dus!!!!!!

en hij stuur weer perfect, en remt even beter….

komt super snel omhoog, en LIJKT beter te veren… maargoed dat kan ook omdat ik blij ben dat me stuurbekrachtiging het weer doet….

Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.

Profiel  
 
marx-7
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 932
Geregistreerd: 09-09-2005

Gepost: 16 september 2006 07:36 PM
  [ # 10 ]

Eind deze maand wordt bij de mijne alles opnieuw gevuld, ben dan ook razend benieuwd of er nu echt zoveel verschil te merken is

ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 16 september 2006 09:15 PM
  [ # 11 ]

Gefeliciteerd…

Test

Profiel  
 
Superdave
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 483
Geregistreerd: 25-03-2006

Gepost: 16 september 2006 09:49 PM
  [ # 12 ]
marx-7 schreef:

Eind deze maand wordt bij de mijne alles opnieuw gevuld, ben dan ook razend benieuwd of er nu echt zoveel verschil te merken is

Ik wil de rest ook laten vullen… of vernieuwen.. maar vraag me af of het te merken is… of dat mijn al soepel is

Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 17 september 2006 02:41 AM
  [ # 13 ]
Superdave schreef:

Even een nieuwe voorraadbol gehaald… 25euri (connecties he Wink ) Nieuwe bol dus!!!!!!

en hij stuur weer perfect, en remt even beter….

komt super snel omhoog, en LIJKT beter te veren… maargoed dat kan ook omdat ik blij ben dat me stuurbekrachtiging het weer doet….

Kijk….ondanks dat ik er aan twijfelde of het alleen door de voorraadbol kwam, heb je het toch voor elkaar. Smile
Alleen herinner ik me van jaren geleden dat er uiteindelijk toch een andere debietregelaar op moest…...maar dan kun je dat even in gedachten houden Wink

Profiel  
 
BxBandit
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 376
Geregistreerd: 05-07-2004

Gepost: 17 september 2006 05:26 PM
  [ # 14 ]

De vraag is, lijkt mij: “Zou de pomp genoeg druk moeten leveren om tegelijktijdig veersysteem, stuurbekrachtiging en remmen te voorzien?”

Ik heb ook zo nu en dan een uitvallende SB. Meestal na een scherpe bocht, een flinke remactie of een combinatie daarvan, in elk geval na een moment waarop veel druk vereist is geweest. De accumulatorbol is dan klaarblijkelijk zijn voorraad kwijt en de SB wordt afgeschakeld.

Een voorraadbol met meer reserve (zal de mijne toch eens laten checken) zou het moment van uitval later doen plaatsvinden, of helemaal niet, als je niet te lang veel druk blijft vragen. Maar ik vraag mij dus af of het eigenlijke probleem niet de pomp is, omdat die alles op druk moet kunnen houden, waarbij de voorraadbol pas wordt aangesproken in noodgevallen, althans uitval van de pomp of een lek in de aanvoerleiding.

Weet iemand het antwoord op deze vraag?

JM

Profiel  
 
vortex
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1055
Geregistreerd: 13-03-2004

- BX 16V
Gepost: 17 september 2006 05:29 PM
  [ # 15 ]

ik persoonlijk denk dat de drukregelaar ook een grote rol speelt. bij mij is er een andere op gegaan en sindsdien doet mijn SB het maar half. Ben er intussen wel aan gewend en stoor me er niet aan. rij er al bijna een jaar mee rond nu.

maar volgens mij zit er ook verschil in drukregelaars voor modellen met en zonder SB, of zijn ze allemaal gelijk ??  Rolling Eyes

liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap Wink

klik op de link voor het hele verslag van de BX 16V

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook