1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
lekkage tussen hp pomp en 5e bol
mcvdberg
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 16-09-2004

- BX GTI automaat
Gepost: 11 september 2006 09:47 PM

Sinds een paar dagen merkte ik al dat het langer duurde voor het hydraulisch systeem om op druk kon komen. Vandaag merk ik dat er werkelijk lhm lekt, maar ik kan nog niet goed zien welke leiding stuk is.
Wel gaat de rode stoplamp kort branden als je een bocht instuurt en remt of als ik de rem intrap tijdens het opstarten. Snel drukverlies dus.
Maar is het nou de retourleiding, is die deel van de kleine octopus of ...
Zal snel foto’s maken om de plek te laten zien.
dus vlak bij de pomp en de grote (retour of is het juist een aanvoer) leidingen naar het lhm-vat.

Het lijkt dat dit lek makkelijker is te verhelpen dan bv het vervangen van de grote octopus.
Hopelijk is dit lek niet ook een aankondiging van meer ellende!
En .. is er verband tussen het spoelen en verversen van de lhm vorig jaar met die niet zo groen gekleurde lhm-olie die de garage tegen mijn zin en wens heeft gebruikt? Ik wilde wel die van Total, maar de garage negeerde dat (zoals meer wensen).
Dit moet ik dus of zelf repareren, of bij een andere specialist laten doen (ivm tijdnood).

Graag jullie advies?
Alvast weer bedankt!

mcvdberg

Profiel  
 
marx-7
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 932
Geregistreerd: 09-09-2005

Gepost: 11 september 2006 10:13 PM
  [ # 1 ]

Of er kwalitatief veel verschil is tussen de merken LHM kan ik je geen antwoord op geven helaas, dat weet ik niet. Persoonlijk denk ik dat het niet veel mag uitmaken.

Wat je lekkage aangaat zou een fotootje inderdaad wel handig zijn omdat het domweg erg moeilijk is om je zo enig zinnige hulp te kunnen bieden. Kan wel wat in het wilde weg gaan roepen maar daar ben je ook niet mee geholpen Wink

ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer

Profiel  
 
mark15
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 245
Geregistreerd: 06-08-2006

- Xsara 1.6i coupe chrono
Gepost: 11 september 2006 10:18 PM
  [ # 2 ]

Als dit achter de rug is zou ik is opzoek gaan naar een andere garage.
Ze horen toch gewoon te doen wat je vraagt -x (je betaald ervoor dus wat doen ze nou moeilijk).

Groet Mark

Profiel  
 
mcvdberg
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 16-09-2004

- BX GTI automaat
Gepost: 12 september 2006 01:19 AM
  [ # 3 ]

foto morgen

heb de scheur in de leidingen gevonden; het is de leiding van het lhm-vat die naar de voorste bol loopt (die voor de carterpan van de versnellingsbak, in mijn geval de automaat).
Dat moet redelijk eenvoudig te vervangen zijn.
Hij zit in een klemsysteem samen met de dikke slang die naar de HP-pomp loopt.
Dit zijn toch aanvoerleidingen?

De slang gaat over in een stuk metalen leiding bij de bol. Neem aan dat het een geheel vormt met de rubber leiding en tegelijk moet worden vervangen.
Dan Haynes of vraagbaak erbij voor het stappenplan (druk er af, hoe te ontluchten enzo, beetje kopervet en zo’n nieuw stukje afdichtrubber).

De slang is vlak bij de pot gescheurd, precies op de plek waar hij verdikt en waar hij omlaag buigt.
Maar goed, foto komt.

Ga er beter niet meer mee rijden. Gelukkig is dit niet in Frankrijk gebeurd Exclamation

Ja, goede garages! Dank voor de tip Mark. Liefst iets in de buurt, anders moet ik voor deze panne een rit naar Krommenie riskeren. Het lek en het drukverlies wordt erger. Voel soms de stuurbekrachtiing wegvallen en het rood knippert lekker.
Goed nieuws is dat de indicatoren hun werk nog doen Wink (behalve dan mijn oliedrukmeter, maar dat moet met een nieuw draadje naar de meter zijn verholpen).

Profiel  
 
hel1
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2256
Geregistreerd: 13-06-2005

Gepost: 12 september 2006 01:57 AM
  [ # 4 ]

diemen? daar ga ik altijd heen

zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar

Profiel  
 
hel1
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2256
Geregistreerd: 13-06-2005

Gepost: 12 september 2006 01:57 AM
  [ # 5 ]

mooie velgen overigens, zag ze vorige week opeens

zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar

Profiel  
 
mcvdberg
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 16-09-2004

- BX GTI automaat
Gepost: 12 september 2006 02:25 AM
  [ # 6 ]

velgen (off topic) mooi maar even niet aan het rollen Wink

Dag Hel1,
Ja, die wilde ik al lang hebben. Jij hebt ze immers standaard.
Maar ik heb ook nog mijn standaard setje. Gaan er binnenkort weer op.
Het brede is wel leuk, maar ik voel het aan het stuur dat het zwaarder is en ik wil de stuurbekrachtiger niet onnodig forceren. Ligt wel als een blok in de bocht!
Zo zag ik jouw 16v weer, is de digit even in depot?

Terug naar mijn lek, bah.
Wat de garage betreft; denk dat ik het onderdeel ga halen bij- of bestellen via jullie garage. Mijn onderdelenadres voert dachtik geen hp-leidingen. Daar is de dealer weer goed voor.

Zoek tevergeefs naar een duidelijk plaatje van de retourleiding van de drukregelaar (die is kaduk) in de vraagbaak. Misschien de Haynes.

Profiel  
 
mcvdberg
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 16-09-2004

- BX GTI automaat
Gepost: 12 september 2006 02:41 AM
  [ # 7 ]

hier is een plaatje uit de Haynes met daarop de plek vanhet lek:
Link:  

Weten jullie of deze leiding los is te vervangen?

Hij lijkt niet deel van een oktopus te zijn ...

Profiel  
 
mcvdberg
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 16-09-2004

- BX GTI automaat
Gepost: 12 september 2006 03:08 AM
  [ # 8 ]

lhm lekt op vsnaren

Zo zit ik nu te denken dat een lekkende retour niet kan zorgen voor het wegvallen van de druk, toch?

De druk valt weg doordat de v-snaren onder de lhm komen te zitten en die daardoor slippen.

Zal die ook moeten vervangen en de boel goed schoonmaken met wasbenzine.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 12 september 2006 03:49 AM
  [ # 9 ]

Re: lekkage tussen hp pomp en 5e bol

mcvdberg schreef:

Sinds een paar dagen merkte ik al dat het langer duurde voor het hydraulisch systeem om op druk kon komen. Vandaag merk ik dat er werkelijk lhm lekt, maar ik kan nog niet goed zien welke leiding stuk is.
Wel gaat de rode stoplamp kort branden als je een bocht instuurt en remt of als ik de rem intrap tijdens het opstarten. Snel drukverlies dus.
Maar is het nou de retourleiding, is die deel van de kleine octopus of ...
Zal snel foto’s maken om de plek te laten zien.
dus vlak bij de pomp en de grote (retour of is het juist een aanvoer) leidingen naar het lhm-vat.

Het lijkt dat dit lek makkelijker is te verhelpen dan bv het vervangen van de grote octopus.
Hopelijk is dit lek niet ook een aankondiging van meer ellende!
En .. is er verband tussen het spoelen en verversen van de lhm vorig jaar met die niet zo groen gekleurde lhm-olie die de garage tegen mijn zin en wens heeft gebruikt? Ik wilde wel die van Total, maar de garage negeerde dat (zoals meer wensen).
Dit moet ik dus of zelf repareren, of bij een andere specialist laten doen (ivm tijdnood).

Graag jullie advies?
Alvast weer bedankt!

mcvdberg

Mmm, “niet zo groene LHM”? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Zit het wellicht niet in een groene fles ofzo? Oude LHM wordt ook geler.

Je bent bang dat dit een aankondiging is van meer ellende. Maar leg me dan eens uit waarom je in een 14 jaar oude auto rijdt? Wil je geen verrassingen ten laste van je eigen portemonnee, zorg dan dat je in een auto met garantie rijdt. En anders moet je gewoon wel eens wat slikken.

De retourleiding die je aanduidt is ook te zien op dit plaatje http://www.xs4all.nl/~grootpan/bxnl/octopus.html  als “B”. De kleine octopus, wel een verrot duur slangetje en alleen bij de dealer (hopelijk nog) te krijgen helaas.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
mcvdberg
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 16-09-2004

- BX GTI automaat
Gepost: 12 september 2006 04:16 AM
  [ # 10 ]

lhm+

De gebruikte lhm+ is transparanter dan die van Total, goedkoper ook en dat laatste is voor mij geen argument om het te gebruiken. fles is ook groen
Ik rijd deze auto omdat die lekker rijdt en omdat ik mij nog geen nieuwe kan veroorloven.

Hoop dat de rest van de retours nog een tijd lekvrij blijven, maar het is niet raar te denken dat als het materiaal ergens wear & tear vertoont dat ook elders gebeurd.
Wil alleen peilen of anderen evaringen hebben met dergelijke pech op pech.
Kan het zijn dat die olie anders (lees aggressiever) inwerkt op 14 jaar oud rubber. Daarvoor liet ik het niet doorspoelen en verversen. Eerder om zoiets te voorkomen (en dat heet onderhoud, al is de auto 50 jaar).

Karel, eerlijk gezegd is je opmerking over rijden in oude auto’s en wat slikken erg belerend.
Daar zit ik niet op te wachten, ok!?
Dit kost me eerder veel tijd en ik heb genoeg geld weggedragen naar zogenaamde specialisten. Hoop hier op steun en niet op zulke afkammers.

Wel bedankt voor de link.
Dus toch de kleine oktopus, bah. Tja, die zit ergens in de €120

Weet je ook of het metalen deel

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 12 september 2006 04:43 AM
  [ # 11 ]

Re: lhm+

mcvdberg schreef:

Ik rijd deze auto omdat die lekker rijdt en omdat ik mij nog geen nieuwe kan veroorloven.

Hoop dat de rest van de retours nog een tijd lekvrij blijven, maar het is niet raar te denken dat als het materiaal ergens wear & tear vertoont dat ook elders gebeurd.
Wil alleen peilen of anderen evaringen hebben met dergelijke pech op pech.
Kan het zijn dat die olie anders (lees aggressiever) inwerkt op 14 jaar oud rubber. Daarvoor liet ik het niet doorspoelen en verversen. Eerder om zoiets te voorkomen (en dat heet onderhoud, al is de auto 50 jaar).

Karel, eerlijk gezegd is je opmerking over rijden in oude auto’s en wat slikken erg belerend.
Daar zit ik niet op te wachten, ok!?
Dit kost me eerder veel tijd en ik heb genoeg geld weggedragen naar zogenaamde specialisten. Hoop hier op steun en niet op zulke afkammers.

Weet je wat het is: ik heb in al die jaren dat ik nu BX rijd mijn buik vol gekregen van allerhande janksmoeltjes die voor 1 duppie op de eerste rang willen zitten, er voor een paar honderd of duizend euri aan kraaltjes en spiegeltjes aanhangen, maar ‘m meteen afdanken zodra er 2 euro aan hun auto moet worden gerepareerd.  Ik vreesde even gezien je opmerking dat je tot die categorie zou behoren. Maar vat het vooral niet te persoonlijk op hoor, en in je portemonnee kijken wil ik al helemaal niet!

Feit is, je loopt met een oudere auto nou eenmaal het risico dat er steeds meer kapot gaat. Een BX is ook maar gewoon een auto; het hydraulisch systeem daarvan is zeer betrouwbaar mits je dit trouw ververst. Een kapot of gescheurd slangetje komt helaas wel eens voor.

De ene auto gaat met hoog kmtrage met alle originele slangen en leidingen eronder naar de sloop; bij de ander is alles tot op de laatste klem vervangen. Waar het aan ligt? Geen idee. Een deel zal “onderhoud” zijn, maar of dat alles is?

Dus toch de kleine oktopus, bah. Tja, die zit ergens in de €120

Dat is een veels te duur rotding ja; helaas ook alleen via de officiële kanalen te verkrijgen. Het ellendige is dat het vervangen ook een prutsklusje is, dwz. de aansluiting op de voorste hoogteregelaar is wel even prutsen; daar kun je slecht bij. Het is wel zelf te doen, als je niet al te dikke handen hebt en niet bang bent om in nauwe ruimtes te werken. Het is wel veel minder werk dan de grote octopus.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
mcvdberg
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 16-09-2004

- BX GTI automaat
Gepost: 12 september 2006 04:50 AM
  [ # 12 ]

Zelf doen

Zelf doen is mijn doel, ja.
Alleen dien ik het weekeinde ermee een eind weg te moeten en kan ik de tijd deze week niet missen.
Dat wordt een andere auto lenen of toch laten doen.
Nee, doe het liever zelf.

Nogmaals bedankt voor de info.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 12 september 2006 04:08 PM
  [ # 13 ]

Re: Zelf doen

mcvdberg schreef:

Zelf doen is mijn doel, ja.
Alleen dien ik het weekeinde ermee een eind weg te moeten en kan ik de tijd deze week niet missen.
Dat wordt een andere auto lenen of toch laten doen.
Nee, doe het liever zelf.

Nogmaals bedankt voor de info.

Mocht je het nog gaan doen, zo zou ik het ongeveer doen:
- WD40 in de aanslag om alle slangen lekker langs elkaar te kunnen schuiven;
- Grond bedekken met karton of iets wat de LHM opvangt,
- Auto rechts op bokken, en het rechter voorwiel eraf, zorg er voor dat daar het licht op staat ivm zicht,
- Boringsclip om de slangen onder de rechter motorsteun lossen(herbruikbaar!)
- Als ie er nog zit, het ijzeren afdekplaatje over de octopussen onder de aandrijfas (zit met 1 boutje 10 oid) losnemen,

Nu moet er beweging komen in de octopus-slangen (na inspuiten met WD40).

De ene lange dunne slang a/d voorste hoogteregelaar is het lastigst, met je pols langs de bevestiging v/d stabilisatorstang kun je er net bij. Van origine zit er dacht ik geen slangenklem op, maar misschien is ie al eens aangesneden. Zelf doe ik dat liever met klemmetje; het is wel een kleintje en even prutsen om ‘t erop te krijgen, met een klein stevig schroevendraaiertje. Zat er niks en zit de slang vanzelf goed laat het dan lekker zo.

De andere lange dunne slang zit via een “propje” (stukje dikkere slang om de dunne slang voorzichtig af te klemmen) met een ijzeren leiding verbonden. Waarschijnlijk heb je daar een nwe slangenklem (kleintje, maatje 10 oid) voor nodig omdat er origineel een eenmalige op zit.

Aan de kant v/d drukregelaar zit ook een slangenklem, groot (dik uiteinde); die is dacht ik wel herbruikbaar maar wschl ook niet goed meer (vaak verroest).

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 12 september 2006 04:11 PM
  [ # 14 ]

kleine octupus kost 90 euro bij hesselink in Dirksland..

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
Robin
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 03-02-2005

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 12 september 2006 05:13 PM
  [ # 15 ]

Re: lekkage tussen hp pomp en 5e bol

mcvdberg schreef:

En .. is er verband tussen het spoelen en verversen van de lhm vorig jaar met die niet zo groen gekleurde lhm-olie die de garage tegen mijn zin en wens heeft gebruikt? Ik wilde wel die van Total, maar de garage negeerde dat (zoals meer wensen).

Doemscenario: ze zullen er toch geen hydrorincage er in hebben gegooid en dit er niet meer uit hebben gehaald?

Hydrorincage (spoelolie) is geliger dan ‘verse’ ‘echte’ LHM.

BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)


"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook