Sjah hoe zal ik eens beginnen..
Ik kom van mijn vriendin vandaan ( Liessel vlakbij Eindhoven )..
Rij lekker met een gangetje van 140 naar huis ( moet kunnen )..
Het was hmm 0:30 ofzo….zit tussen Roermond en Weert in…
Begint me auto opeens raar te doen…
Steeds zie ik het hittelampje en het olielampje knipperen…
Maar alleen als ik het gas induw en weer loslaat…( vreemd )..
Had 2 weken tevoren 1 liter olie bijgevuld..dus denk kan geen kwaad..
Toch begon mijn auto enige tijd later behoorlijk hoorbaar te ratelen ( tikken )..
En dat werd steeds erger…de snelheid zakte…en hij ging niet harder meer als 70 - 80 km/u.
Toen ben ik langs de kant gestopt…
Toen sloeg de auto dus af..wilde nog heel slecht starten..
Dus ik dacht KUT geen olie meer ofzo…lampjes brandde..
Denk dit kan toch niet….
Naja..ff stilgestaan ff laten koelen…auto gestart…
Door gereden ( sjah wat moest ik anders )...
Tikken “ratelen” ging maar door…
Gestopt bij het 1e beste tankstation ( bleek dat me geld op was )..
Dus kon geen olie kopen…( dacht dat het daar aan lag )...
Bediende wilde me niet helpen..( onderpand ofzo )..
Naja auto weer met moeite gestart…
Met 70 - 80 km/u en de gevarenlichten aan naar huis gereden..
Sloeg steeds af bij de stoplichten ( Urmonderbaan etc )..
Toch het risico genomen en heelhuids thuis gekomen ( wat moest ik anders )
Vanmorgen weer 1 liter olie bijgevuld…( pijl stond te laag )
Maja…Glenn laten luisteren
Maar wist ook niet wat het is…( Miss de kleppen ofzo )
Maar de auto loopt gewoon regelmatig..en hij rijd ook..
Heb em op andere parkeerplaats gezet maar ging moeizaam
Alleen sjah hij maakt een enorm kabaal in het blok..
Dus ik weet niet wat het is…
Dat wordt naar de garage gaan..( als die dat haalt )
Beter is gewoon niet te rijden ermee….
Never Drive Faster Then Your Guardian Angel Can Fly
Eeehh, klinkt als een blok dat droog heeft gedraait en inmiddels al voor de hemelpoort staat..
Dat klinkt als lidworden van de ANWB en volgende keer bellen ipv doorrijden als je niet weet wat er aan de hand is.
De ANWB kost misschien een paar tientjes per jaar, maar is waarschijnlijk toch goedkoper dan wanneer je je motor aan gort rijd
Ijs schreef:Eeehh, klinkt als een blok dat droog heeft gedraait en inmiddels al voor de hemelpoort staat..
Inderdaad….zelfde idee hier.
Dat ratelen kunnen je drijfstanglagers zijn, of lagerschalen van de krukas…..lang geleden dat ik dit geluid heb gehoord….om precies te zijn 33 jaar…..was een Fiat 1500 ops:
(tikkend geluid zou inderdaad ook de kleppen/nokkenas kunnen zijn)
Das balen. Hoop dat de experts geen gelijk hebben!
Jos van der Voort
Als er een rood lampje in je dashboard oplicht, moet je ook meteen stoppen!
Nu is de ellende veel groter!
Ondanks dat het een Citroën is, lampjes branden niet voor de kat zijn viool
Ik was in 1e instantie ook gestopt…
Maar ik kon verder niks het was laat en ik kon op dat moment niemand bellen…
En ik was van plan lid te worden vd wegenwacht maar ik heb de auto pas 1 maand ofzo dus daar heb ik me nog niet voor ingeschreven.
**zucht**
Heb ook alleen maar problemen gehad met die bak..
Eerst de kachel…( 3 keer alles uit elkaar )..
Nu dit….wat is het straks weer…
Never Drive Faster Then Your Guardian Angel Can Fly
BlaZe schreef:
En ik was van plan lid te worden vd wegenwacht maar ik heb de auto pas 1 maand ofzo dus daar heb ik me nog niet voor ingeschreven.
Tja, als je zelf niet met twee rechterhanden en een grote gereedschapskist geboren bent….....
Wat dat betreft een tip: als je na de aanschaf van de auto de verzekering regelt, ga dan meteen even langs de ANWB ofzo.
Bovendien had je ze sowieso kunnen bellen. Enige was geweest dat je dan ter plekke lid had moeten worden (met een boete erbij).
Lid worden van de ANWB gaat op persoon, niet op voertuig.
Als je in papa’s auto rijd die wel lid is van de ANWB, dan heb je pech als je daarmee stil komt te staan. Zoiezo lid worden dus als je geen gereedschap en sleutelervaring bij je hebt.
Sjah er hebben verschillende mensen naar mijn auto geluisterd..
Waarschijnlijk is het een klep..of een veer van een klep die is gesprongen en dat daarom dat die zo tikt.
Auto loopt verder regelmatig etc…alleen het tikken is niet gezond..
Never Drive Faster Then Your Guardian Angel Can Fly
nw motortje
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
WYD schreef:
Als je in papa’s auto rijd die wel lid is van de ANWB, dan heb je pech als je daarmee stil komt te staan. Zoiezo lid worden dus als je geen gereedschap en sleutelervaring bij je hebt.
Valt wel mee. Ik heb het eens nagevraagd, maar als je de auto incidenteel gebruikt kun je meeliften op het lidmaatschap van de eigenaar van de auto. (een schriftelijke toestemming voor gebruik wordt dan wel aangeraden)
BlaZe schreef:Sjah er hebben verschillende mensen naar mijn auto geluisterd..
Waarschijnlijk is het een klep..of een veer van een klep die is gesprongen en dat daarom dat die zo tikt.
Auto loopt verder regelmatig etc…alleen het tikken is niet gezond..
Als je motor echt even met veel te weinig olie heeft gelopen, dan zijn waarschijnlijk je drijfstanglagers en krukasklagers uitgelopen. Dit betekent in principe gewoon een hele blokrevesie of een ruilblok.
Ik vraag me wel af wat dit heeft veroorzaakt. Want dat die lampjes gaan branden is al niet goed. Dikke kans dat het al een oliezuiper was (klepseals zijn wel een bekend punt van deze motor) of dat er slechte olie inzat. Dan komt ie door het olieverbruik droog te staan.
Heb je het olieverbruik bij deze motor goed in de gaten gehouden of ben je echt verrast door dit lampje???
Ik vermoed dat de grootste schade toch al is ontstaan voordat je besloot door te rijden. Dat blok kun je in elk geval wel door het urinioir spoelen. Revisie is natuurlijk mogelijk (nieuwe zuigers,bussen, krukas slijpen, nieuwe hoofd en drijfstanglagers, nieuwe drijfstangen, nieuwe nokkenas, nokkenaslagers in de kop laten slijpen) maar zal veel duurder uitpakken dan een goed ruilblok.
Zonde in elk geval. Olieverbruik is bij een andere wagen toch altijd iets wat je goed in de gaten moet houden.
Sjah we gaan hem eens uit elkaar halen en dan zien we de schade wel..
Never Drive Faster Then Your Guardian Angel Can Fly
BlaZe schreef:Sjah we gaan hem eens uit elkaar halen en dan zien we de schade wel..
Had je het olieverbruik bij deze motor goed in de gaten gehouden of was je echt verrast door die lampjes??? Ik zou het namelijk zeer vreemd vinden als je olielampje aangaat bij een goed gevuld carter.
Dit doet mij aan het volgende denken:
Laatst belde een kennis op (bx14TE) dat zijn blok een beetje geluid maakte, en dat er een lampje aan ging. Ik vroeg hem naar mij toe te rijden, en ik kon hem van 4km afstand al aan horen komen! het was net een 1 clinder diesel.
Het gekke was, dat het olie peil niet eens zo heel erg laag was. Hij was onderweg verrast door de lampjes, en doorgereden. Thuis geconstateert dat er nog olie in zat. Is het misschien mogelijk dat de oliezeef dicht gelopen is, waardoor de olie pomp er mee ophoudt?
Ik heb een filmpje gemaakt voor het geluid:
Edit:
Wij hebben het blok vervangen, omdat het geluid diep uit het blok kwam, en een tu blokje niet zo erg duur is.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993