2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Koelvloeistof C15D
soapwater
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 243
Geregistreerd: 08-05-2006

Gepost: 22 juni 2006 12:47 PM
  [ # 16 ]

De sensor zit inderdaad in het thermostaathuis. Waarschijnlijk wordt hij alleen gebruikt voor het lampje ‘te heet’ en niet voor een meter. Kan ik gewoon een metertje van de sloop halen en deze hiermee verbinden? Dan moet ik wel even mijn dashboard eraf halen. Is dit moeilijk? Kan ik ook ineens alle lampjes vervangen want in het donker zie ik niet veel meer… Laughing
Nu heb ik alleen een thermometer op de warmtewisselaar die op het circuit van de verwarming zit. Deze geeft maximum 100°C aan als ik een tijd in de file sta bij warm weer. Hoger heb ik hem nog nooit zien gaan. Ik weet niet of de temperatuur van het water hier en van het water in de radiator hetzelfde is, maar ik heb de fans bij mijn weten ook nog niet zien draaïen…

EDIT:Owja, voor ik het vergeet: Bedankt voor die copies. Ze waren zeer zinvol. Ik heb het koelwater reeds vervangen. Omdat de warmtewisselaar hoger hangt dan het hoogste punt, heb ik er een ontluchtingskraantje van een verwarming ingebouwd. Zo krijg ik er echt alle lucht uit. Werkt perfect!! Thanks!



Greetz

Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu

Profiel  
 
soapwater
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 243
Geregistreerd: 08-05-2006

Gepost: 03 juli 2006 02:32 PM
  [ # 17 ]

Ik heb die ventilator eens bekeken en ik raak er niet wijs uit.
Er zit inderdaad een sensor in de radiator. Daarop zit een kabel met twee dikke en één dunne draad. Eén dikke is verbonden met massa, één met +12V als het contact aan staat. Op de dunne meet ik niets…
Nu dacht ik dat de sensor gewoon contact maakte tussen de twee dikke kabels, maar dat kan blijkbaar niet (kortsluiting?)...
Hoe zit het nu? Gisteren stond ik in de file (50° in de auto) en de motor werd gloeiend heet. 107° heb ik gemeten op die warmtewisselaar. Net als ik op het punt stond aan de kant te gaan en de motor uit te zetten, kon ik weer rijden. Ik denk niet dat ik de ventilators heb weten aanslaan. Hoe kan ik testen of ze het doen en hoe is alles aangesloten? Met dit weer zou ik dit graag in orde hebben.

Over die temperatuursensor in het thermostaathuis. Ik denk dat die nu gebruikt wordt voor het verklikkerlampje ‘te heet’. Of dat werkt, weet ik niet, hoe zoek ik dit uit? De lamp brandt wel bij het starten, maar dat doet die ook als ik de kabel loskoppel…
Kan ik op deze sensor gewoon een rond temp-metertje aansluiten of is het een ander systeem? En wat doe ik dan met het kabeltje dat er nu ligt voor de lamp?

Greetz

Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu

Profiel  
 
soapwater
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 243
Geregistreerd: 08-05-2006

Gepost: 03 juli 2006 09:21 PM
  [ # 18 ]

Owkeej, rataplan… Laat dat schema maar komen. Daarstraks nog een ritje van 100km in de volle zon gemaakt en de temperatuur blijft stabiel rond 100°C op de autostrade (120km/h) en rond 90°C op kleine baantjes (50/70km/h). Toch ben ik wat bang voor files dus… snel in orde brengen die handel…
Dat plasje water heb ik sindsdien niet meer gezien (hopelijk blijft dat zo) en het koelwaterniveau blijft op peil… Wat die thermometer betreft: zijn er verschillen in sensors? Kan het zijn dat het contact dat er nu inzit gewoon sluit als het te warm is en wanneer ik een thermometer met wijzer wil, ik een andere voeler moet hebben? Hoe werkt dat systeem eigenlijk? Met NTC/PTC/iets ingewikkelders…?
Bedankt in elk geval!!

Greetz

Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu

Profiel  
 
soapwater
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 243
Geregistreerd: 08-05-2006

Gepost: 05 juli 2006 11:50 PM
  [ # 19 ]

Hey Rataplan,

Ik heb de schema’s goed ontvangen, waarvoor dank!!
Dankzij het schema heb ik door hoe alles in elkaar zit en blijkbaar is de sensor die in de radiator zit stuk. Ik heb de blauwe en bruine draad (zie schema) die aan die sensor zitten met massa verbonden via een relais dat ik van binnenuit kan schakelen. Zo schakelen de fans beide op volle kracht in wanneer ik de schakelaar aan zet. Dit om te voorkomen dat hij te heet wordt in de file. Het leek met niet de moeite om zo’n nieuwe sensor te kopen of een andere te gaan zoeken op de sloop (waarschijnlijk is die ook stuk)... Die fans gebruik je toch alleen wanneer het echt heet is en er lag al een kabel klaar voor mijn PPO-systeem. Bovendien is het dan weer een probleem om al het koelwater weer af te laten, achteraf te ontluchten en om alles weer dicht te krijgen.
Nog eens bedankt en ik hoop dat ik het zo goed gedaan heb…
Greetz

EDIT: Daarnet een stukje gereden en de fans eens getest maar blijkbaar is full power voor die dingen toch niet zo goed. Ze verbruiken blijkbaar zoveel dat alle lampjes zachter gaan branden en dat de motor in stationair gaat sputteren Sad Is dit normaal?
Morgen toch maar een draadje loskoppelen zodat ze op een lager toerental gaan draaïen??

Greetz

Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 05 augustus 2006 12:37 AM
  [ # 20 ]

inderdaad welkom Wink

en zwarte C15 moet mooi zijn, willen we wel foto’s van zien Twisted Evil

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
soapwater
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 243
Geregistreerd: 08-05-2006

Gepost: 05 augustus 2006 05:58 PM
  [ # 21 ]

Gisteren weer problemen gehad, en deze keer serieus…
Tijdens een lange rit op de autostrade daalde de watertemperatuur plots enorm snel naar 60°... Ik keek in de spiegel en zag een enorme rookpluim achter de auto (dacht ik toen nog). Direct de pechstrook op, motorkap open, bleek al het koelwater weggelopen te zijn. Ik heb bijgevuld met water dat ik bijhad en het liep er los door. De darm die naar de radiator van de verwarming gaat is over 15cm opengebarsten… Kan dit door ‘gewone slijtage’? Ik reed heel de tijd 120km/h en de watertemp bleef onder 85°C.
De motor was super-heet, ik kon er mijn hand niet ophouden, maar achteraf (helemaal afgekoeld) heb ik em nog even gestart en alles leek normaal… Kan er iets anders zijn stukgegaan nu?
Gewoon die darm vervangen en that’s it? Onlangs had ik nog wel een probleem met een andere koelwaterdarm, die was ook gescheurd maar die heb ik toen met een koperbuisje hersteld…

Greetz

Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 06 augustus 2006 02:21 AM
  [ # 22 ]

soapwater die rubbers hebben natuurlijk niet het eeuwig leven en kunnen dus plots scheuren

gewoon vervangen terug koelmiddel ingooien en rijden

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
soapwater
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 243
Geregistreerd: 08-05-2006

Gepost: 06 augustus 2006 05:56 PM
  [ # 23 ]

Daarnet heb ik de slang vervangen, de motor gevuld met water (voorlopig, als test), ontlucht en hij doet het prima… MAAR… een plasje olie staat er wel onder. Heel het carter hangt onder de olie en ik kan moeilijk zien van waar het komt maar ik vrees van bovenaf… Misschien toc iets stuk gegaan door de overhitting? Verder rijdt de auto normaal en zie ik geen abnormale (witte) rook… wat kan dit zijn en krijg ik dit ooit nog dicht? PANIEK!! Crying or Very sad

Greetz

Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 06 augustus 2006 08:01 PM
  [ # 24 ]

eerst even blok proper spuiten bij Dibo of iets dergelijk dan kan je zien of hij ergens lekt

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
soapwater
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 243
Geregistreerd: 08-05-2006

Gepost: 07 augustus 2006 08:43 PM
  [ # 25 ]

Vandaag eens bekeken en blijkbaar is de dichting aan de as waarop de riemschijf voor de alternator enz… zit eraan… Die lekt een beetje maar voorlopig niet té veel. Ik ga het in’t oog houden en als het te erg wordt, zal ik deze moeten vervangen. Waarschijnlijk is de olie héél dun geworden door de overhitting en is er daardoor een lek ontstaan…

Greetz

Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu

Profiel  
 
soapwater
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 243
Geregistreerd: 08-05-2006

Gepost: 04 september 2006 03:32 PM
  [ # 26 ]

AAAAAGHRR… Dat koelwater blijft een probleem.
Nu verdwijnt het soms wel en soms niet… Hoe kan dat?
Ik vul het tot aan het opgegeven maximum, 20km rijden en het niveau staat 10cm lager. Ik vul het weer bij, rij 100km en er is niets uit. Hoe kan dit? soms lijkt hij ergens te lekken en soms niet. Ik kan ook nergens een lek vinden. Als het systeem op druk staat, zie ik niets borrelen en hij blijft op druk, ook na het stilleggen. Iemand een idee wat dit kan zijn?
Voorlopig kan ik blijven bijvullen met regenwater, maar in de winter gaat het me wel wat kosten aan anti-vries…

Greetz

Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu

Profiel  
 
soapwater
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 243
Geregistreerd: 08-05-2006

Gepost: 12 september 2006 03:31 PM
  [ # 27 ]

Vandaag bij de garage geweest en ze hebben met een speciaal pompje alles onder druk gezet. Er was nergens een lek te bespeuren. Omdat er luchtbelletjes uit de vuldop komen en omdat het water stijgt als de motor draait, zou het de koppakking (jointe de coulasse) zijn. Heeft er iemand ervaring mee om deze te vervangen? Het was volgens de garagist zo’n 4uur werk dus dat zou me een pak geld gaan kosten…
Waarschijnlijk is de pakking stukgegaan door de overhitting toen een koelwaterdarm het begeven had…

Greetz

Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 12 september 2006 10:55 PM
  [ # 28 ]

4 uur werk?  dat is dan zonder de klepsteelrubbers vermoed ik, gewoon kop omhoog andere pakking en klaar Confused

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
soapwater
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 243
Geregistreerd: 08-05-2006

Gepost: 13 september 2006 12:22 AM
  [ # 29 ]

Wat bedoel je nu? Dat het meer of minder dan 4 uur werk is? Wat zijn de klepsteelrubbers en wat doe ik ermee? Zou ik dit werk en geld er nog insteken of gewoon koelwater blijven bijvullen? Wat zijn de eventuele gevolgen hiervan?

Greetz

Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 13 september 2006 01:57 AM
  [ # 30 ]

klepsteelrubbers sluiten de klepsteel mooi af zodat de auto niet blauw gaat roken
ook worden de kleppen dan opnieuw gerodeerd in hun zitting
mogelijk dat een garage het op 4 uur kan maar vind het toch aan de nipte kant
het is een afvragen van, hoeveel km heeftde wagen-gebruikt hij olie-hoe start hij

ik heb bij de Belingo hetzelfde probleem : luchtbelletjes en licht water verbruik, een minimale hoeveelheid sludge aan de waterstop
olie weet ik nog niet of hij die verbruikt
let wel mijne is een benzine maar in weze is een koppakking een koppakking

wel bij een diesel moet men de kop meestal vlakken (wat oo nog extra werk is)

ooit slaagt de pakking door, het hangt van jezelf af wanneer ; behandel de wagen zacht en je kan er nog een paar duizend mee doen, ga je hem koud vol op zijn staart trappen, bij elke stop de motorrem maximaal gebruiken en steeds stoplichtsprintjes trekken dan haal je vermoedeijk de duizend niet

al bij al is 4 uur werk eigenlijk een mooie prijs (vermits je toch een zekere garantie hebt)
reken wel dat er nog extra’s bij komen zoals koelvloeistof, motorolie, allerhande pakkingringetjes, milieubijdrage etc.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook