Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Aangezien er met regelmaat vragen zijn over het uiterlijke verschil tussen de serie 1 en serie 2 XM’s, ook wel aangeduid met Y3 en Y4 lijkt het me een goed idee om het een en ander eens duidelijk in woord en beeld te brengen.
Ik zal dit ten minste nog uitbreiden met posts over velgen en over interieurs.
Met uiterlijk wordt in dit geval het interieur en het exterieur aangeduid van de auto. Zaken die voor de leek zichtbaar en herkenbaar zijn en niet de technische verschillen. Over de technische verschillen is onder andere het een en ander te vinden op DEZE website.
We beginnen met de neus van de auto en werken van voor naar achter.
Grille en voorbumper:
Serie 1 Start productie tot Modeljaar ‘95 (Organummer 6383):
-Duidelijk is hier te zien dat de dubbele chevrons uit het midden staan, de opening in de grille is vrij smal.
-Vergelijk je de bumper met die van de S2’s hier onder dan is duidelijk te zien dat de mistlamp-/knipperlichtunits platter zijn en met de horizontaal doorlopende balk hier onder de horizontale lijn nogal wordt benadrukt.
Serie 2 - Modeljaar ‘95 (Organummer 6383) tot Modeljaar’98 (Organummer 7511):
-De chevrons staan hier in het midden, de opening in de grille is iets groter.
-Er worden andere koplampglazen toegepast met als gevolg dat de verkleurende plastic glaasjes in de koplampunit komen te vervallen. Bij een koplamglas van een S1 lopen alle lijnen verticaal. Bij de koplampglazen van de S2 is dit niet het geval, er is een vorm in de strepen herkenbaar die lijkt op het logo van Renault.
-De voorbumper is anders van vorm. Waar de voorbumper van de S1 als geheel vrij open was is bij de S2 in het midden 1 vrij groot gat toegepast met daarnaast in gesloten vlakken de mistlicht-/knipperlichtunits. Door deze wijziging met 1 smallere opening in de bumper en een hoger gat in de grille lijkt de neus minder plat.
Serie 2 - vanaf Modeljaar’98 (Organummer 7511) tot einde productie:
-De horizontale steun in het midden in de grille heeft een groter middenstuk met hierop grotere chevrons. De chevrons vallen hierdoor niet meer in de grille, maar liggen hier op.
-Vanaf modeljaar ‘98 (organummer 7511) wordt een derde remlicht achter de bovenkant van de achterruit gemonteerd.
Zijknipperlichten in voorschermen:
Serie 1 Start productie tot Modeljaar ‘95 (Organummer 6383):
-Het zijknipperlicht is rechthoekig van vorm. Naar de cabine gericht loopt het schuin af. Dit is NIET uitwisselbaar met de zijknipperlichten zoals gemonteerd vanaf modeljaar ‘95 (Organummer 6383), het montagegat is anders van vorm.
-De S1 is in ieder geval in Frankrijk in sommige gevallen zonder zijknipperlicht geleverd. Of dit bij de S2 ook het geval is en welke uitvoeringen en/of bouwjaren wel of geen zijknipperlicht hebben is mij niet bekend.
Serie 2 - Modeljaar ‘95 (Organummer 6383) tot 30 September 1998 (Organummer 7997):
-Bij de introductie van de S2 is bovenstaand zijknipperlicht gemonteerd in oranje. Deze is uitwisselbaar met het witte exemplaar dat later is gemonteerd, maaar niet met het zijknipperlicht zoals gemonteerd tot modeljaar’95 (Organummer 6383), het montagegat is anders van vorm.
Serie 2 - 30 September 1998 (Organummer 7997) tot einde productie:
-Dit zijknipperlicht is identiek aan het oranje zijknipperlicht dat sinds de introductie van de S2 is gemonteerd. De oranje en witte variant zijn onderling uitwisselbaar, maaar niet uitwisselbaar met het zijknipperlicht zoals gemonteerd tot modeljaar’95 (Organummer 6383), het montagegat is anders van vorm.
Spiegels en afdekkap paravan:
Serie 1 Start productie tot Modeljaar ‘95 (Organummer 6383):
-De spiegels zijn vrij vierkant van vorm en er is een lijn doorlopend vanaf de paravanafdekstrip te zien.
-De spiegels zijn alleen op de Exclusive uitvoeringen meegespoten, op de overige uitvoeringen zijn deze niet meegespoten.
-De paravanafdekstrip is geheel vlak en heeft dus geen inham en opstaand randje zoals bij de S2.
-Zelfde als hierboven,maar dan meegespoten zoals origineel alleen op de Exclusive S1 geleverd.
Serie 2 - Modeljaar ‘95 (Organummer 6383) tot einde productie:
-Bij de S2 zijn de spiegels anders van vorm, ze zijn ronder en hebben aan de buitenzijde een schuine kant.
-De afdekstrip van de paravan heeft een klein opstaand randje aan de kant van de ruitenwissers en heeft op de plaats waar dit opstaande randje staat een inkeping. Deze is dus niet compleet vlak zoals bij de S1
-De spiegels en afdekstrip boven de paravan zijn bij een S2 altijd meegespoten
Achterklep:
Serie 1 - Start productie tot Modeljaar ‘95 (Organummer 6383):
-Duidelijke op pootjes staande spoiler
-Opschrift ‘Citroën XM’ in zelfde lettertype en geheel aan de linkerzijde van de achterklep.
-In het buitenland ook geleverd zonder spoiler op de eenvoudige uitvoering met carburateur.
Serie 2 - Modeljaar ‘95 (Organummer 6383) tot einde productie:
-De achterspoiler staat niet meer op pootjes maar is niet veel meer dan een reepje aan de achterklep.
-De merknaam en het type staan nu gescheiden op de achterklep. ‘Citroën’ staat links en ‘XM’ staat nu in prachtige zwierige letters rechts.
Groet,
Lucas
Met dank aan Arthur Fryling en o.a. Sjaak81
Sommige wijzigingen vonden ook midden in een modeljaar plaats,
bijv. de witte zijknipperlichtjes ( 1 okt 1998 )
Er zijn daar nog wel meer voorbeelden van.
Sjako
Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
De data en organisatienummers bij de door mij vermelde wijzigingen zijn correct. Voor de goede orde, een modeljaar begint meestal in de maand augustus van een kalenderjaar. De overgangsdata van de modeljaren van de XM liggen eerder in het jaar, tussen april en juni.
Groet,
L
Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Dank, heb het aangepast. Heb inmiddels ook wat andere wijzigingen voorbereid, zal ze later posten.
Groet,
L
Mooi en duidelijk verhaal.
Van het latere type 2 met de iets grotere Chevrons wist ik niet.
Wel eens gehoord maar verder niet.
Er zijn natuurlijk vast wel een paar uitzonderingen.
Zo heeft mijn type 2 geen spoiler.
En hoe zit het nu met die motoren ?
De V6 met 60 graden hoek en ik meen 90 graden.
En de motor nummer afkortingen. ?
En de TCT met wel/geen injectie en 8 of 16 kleppers.
Ik heb een TCT uit’november ‘96 maar is dit een injectie
en is het 8 kleppers of 16. ?
Maar ik geef toe, we gaan nu naar de niet uiterlijke verschillen.
KB
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Een TCT heeft injectie en 8 kleppen. In jouw geval is de motorcode RGX.
‘De 141 pk Turbo CT motor (RGY) wordt vanaf ORG.NR. 6263 vervangen door de 150 pk RGX variant en krijgt holle zuigers, een andere cilinderkop en een andere injectiecomputer om een rustiger maar iets krachtiger karakter te bewerkstelligen.’
Groet,
L
Hmm oh ja RGY en RGX, dit herinner ik me inderdaad ja.
Thnx, ik zal dat verhaal nog eens doorlezen.
Ok, dit moet maar een sticky worden, en misschien zich
verder beperken tot de uiterlijke verschillen.
KB
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
dank! duidelijker gaat het niet hè?
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Totaal aantal Berichten: 27924
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
heel netjes Lucas
ik maar er even een sticky van, dan gaat je mooie post niet verloren
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Is het plaatwerk van een XM in al die jaren niet aangepast? Ik heb vaak het idee dat bepaalde dingen bij een S2 of S3 iets ronder zijn.
Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
easternnl schreef:Is het plaatwerk van een XM in al die jaren niet aangepast? Ik heb vaak het idee dat bepaalde dingen bij een S2 of S3 iets ronder zijn.
Dit is bereikt met allemaal uitgekiende optische trucjes. Duidelijkste voorbeeld hiervan is de neus die op een S2 veel minder plat lijkt.
Groet,
L
Totaal aantal Berichten: 27924
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Lucas Unger schreef:easternnl schreef:Is het plaatwerk van een XM in al die jaren niet aangepast? Ik heb vaak het idee dat bepaalde dingen bij een S2 of S3 iets ronder zijn.
Dit is bereikt met allemaal uitgekiende optische trucjes. Duidelijkste voorbeeld hiervan is de neus die op een S2 veel minder plat lijkt.
Groet,
L
ik vind overigens een volledig meegespoten XM ook heel anders lijken dan 1 met zwarte randen.
zwarte randen zien er toch echt goedkoper uit
Vergeet de verschillen in dashboard tussen S1 en S2 niet. S1 met z’n mooie hoekige dashboard - kwestie van de lijn van het exterieur een beetje door te trekken - en het (in mijn ogen) volledig mislukte ronde dashboard van een S2.
Om over het afschaffen van het éénspakige stuur nog maar te zwijgen.
Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Daffodil31LE schreef:Vergeet de verschillen in dashboard tussen S1 en S2 niet. S1 met z’n mooie hoekige dashboard - kwestie van de lijn van het exterieur een beetje door te trekken - en het (in mijn ogen) volledig mislukte ronde dashboard van een S2.
Om over het afschaffen van het éénspakige stuur nog maar te zwijgen.
Ben ik mee bezig.
Groet,
L
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
de achterruit-wisser is op de vroege serie 2 ook anders dan op de latere serie 2
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002