klepzittingen/kleppen versleten? (tgd break)
kstrik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 137
Geregistreerd: 30-07-2005

Gepost: 10 september 2006 04:55 PM

hallo,
ik zit al een tijdje te proberen mijn slecht lopende break diesel weer in orde te krijgen (zie ook een ander lijntje), en vraag me nu het volgende af:

waaraan kun je merken dat kleppen/klepzittingen versleten zijn?
kun je dat meten, en zo ja hoe? (diesel)
wat kost het vervangen van kleppen/klepzittingen? eventueel zelf de kop los aanleverend?

het probleem is nu een bijna totaal gebrek aan afremmen op de motor, onder de 3000 toeren geen trekkracht (minimaal) en bij dat soort toeren (auto vol met mensen gauw ook 4000 tpm) ook al gauw een rookpluim waar achterliggers afstand voor houden. (wat ik trouwens het enige voordeel vind aan dit euvel Smile)

even voorgeschiedenisje: koppakking is lek geweest: vervangen, distr.riem tegelijk ook vervangen, sinds die combinatiereparatie loopt ie op zich ok (start goed, loopt stationair netjes rond, benzineverbruik prima bij niet teveel toeren), maar dus met bovenstaande problemen.

dank alvast,
koen

I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 11 september 2006 04:04 PM
  [ # 1 ]

Re: klepzittingen/kleppen versleten? (tgd break)

kstrik schreef:

hallo,
ik zit al een tijdje te proberen mijn slecht lopende break diesel weer in orde te krijgen (zie ook een ander lijntje), en vraag me nu het volgende af:

waaraan kun je merken dat kleppen/klepzittingen versleten zijn?
kun je dat meten, en zo ja hoe? (diesel)
wat kost het vervangen van kleppen/klepzittingen? eventueel zelf de kop los aanleverend?

het probleem is nu een bijna totaal gebrek aan afremmen op de motor, onder de 3000 toeren geen trekkracht (minimaal) en bij dat soort toeren (auto vol met mensen gauw ook 4000 tpm) ook al gauw een rookpluim waar achterliggers afstand voor houden. (wat ik trouwens het enige voordeel vind aan dit euvel Smile)

even voorgeschiedenisje: koppakking is lek geweest: vervangen, distr.riem tegelijk ook vervangen, sinds die combinatiereparatie loopt ie op zich ok (start goed, loopt stationair netjes rond, benzineverbruik prima bij niet teveel toeren), maar dus met bovenstaande problemen.

dank alvast,
koen

Compressieverlies kan ook veroorzaakt worden door versleten zuigers/zuigerveren. Wat ik apart vind is dat je compressieverlies hebt maar wel een goede koude start, iets wat er eigenlijk niet bij hoort. Nog vreemder vind ik dat hij benzine verbruikt….

De enige ervaring die ik er zelf mee heb is een versleten 1900 d waar de compressie wegviel, maar waar ook de koude start volledig brandhout was. De motor was verder te gaar om er een diepe analyse van te maken; ik heb het altijd gehouden op rotte zuigerveren door ontijdige oliewissel (maar ja, wat wil je, als je ong. 1:200 qua olie rijdt…)

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
vortex
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1055
Geregistreerd: 13-03-2004

- BX 16V
Gepost: 11 september 2006 08:58 PM
  [ # 2 ]

laat eerst maar eens de klepspeling controleren en eventueel of de distributie wel helemaal op tijd staat. misschien is ie een tandje verschoven met vervangen. dat kan altijd gebeuren !!!

verder kan je een compressie test doen, en dan weet je snel genoeg of je compressie verlies hebt. en zo ja, bij welke cilinder het is.

Eventueel kan je ook je brandstof pomp laten afstellen Wink

dat kost minder, en weet je meer, dan gelijk alles uit elkaar te trekken weer. Haal je je kop er direct eraf, kan je weer nieuwe distributie en koppakking erop leggen Idea

liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap Wink

klik op de link voor het hele verslag van de BX 16V

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 11 september 2006 09:06 PM
  [ # 3 ]
vortex schreef:

laat eerst maar eens de klepspeling controleren en eventueel of de distributie wel helemaal op tijd staat. misschien is ie een tandje verschoven met vervangen. dat kan altijd gebeuren !!!

verder kan je een compressie test doen, en dan weet je snel genoeg of je compressie verlies hebt.

Eventueel kan je ook je brandstof pomp laten afstellen Wink

dat kost minder, en weet je meer, dan gelijk alles uit elkaar te trekken weer. Haal je je kop er direct eraf, kan je weer nieuwe distributie en koppakking erop leggen Idea

Maar hoezo dat allemaal?

Die compressietest kun je je besparen als je gewoon de auto met 1 pink kunt voortduwen als ie in de 1e of 2e versnelling staat. Dan heb je óf geen koppeling meer, óf geen compressie.

En hoezo zou de brandstofpomp opnieuw afgesteld moeten worden? Die afstelling is niet aan verandering of slijtage onderhevig (tenzij iemand de boutjes even voor je losdraait). Het laten afstellen van de brandstofpomp of het zelf vervangen van de koppakking (wat me hier vooralsnog niet aan de orde lijkt) lijkt me in dezelfde ordegrootte qua kosten liggen.

Controleren of de D-riem versprongen is, is wel te doen en kost je ook niks behalve tijd (en boutjes). Als kleppen zomaar ineens dit soort speling gaan vertonen is er wel iets heel grondig mis.

Teruggaan naar degene die de koppakking en d-riem vervangen heeft is geen optie, of was je dat zelf?

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
vortex
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1055
Geregistreerd: 13-03-2004

- BX 16V
Gepost: 11 september 2006 09:25 PM
  [ # 4 ]
karel schreef:
vortex schreef:

laat eerst maar eens de klepspeling controleren en eventueel of de distributie wel helemaal op tijd staat. misschien is ie een tandje verschoven met vervangen. dat kan altijd gebeuren !!!

verder kan je een compressie test doen, en dan weet je snel genoeg of je compressie verlies hebt.

Eventueel kan je ook je brandstof pomp laten afstellen Wink

dat kost minder, en weet je meer, dan gelijk alles uit elkaar te trekken weer. Haal je je kop er direct eraf, kan je weer nieuwe distributie en koppakking erop leggen Idea

Maar hoezo dat allemaal?

Die compressietest kun je je besparen als je gewoon de auto met 1 pink kunt voortduwen als ie in de 1e of 2e versnelling staat. Dan heb je óf geen koppeling meer, óf geen compressie.

En hoezo zou de brandstofpomp opnieuw afgesteld moeten worden? Die afstelling is niet aan verandering of slijtage onderhevig (tenzij iemand de boutjes even voor je losdraait). Het laten afstellen van de brandstofpomp of het zelf vervangen van de koppakking (wat me hier vooralsnog niet aan de orde lijkt) lijkt me in dezelfde ordegrootte qua kosten liggen.

Controleren of de D-riem versprongen is, is wel te doen en kost je ook niks behalve tijd (en boutjes). Als kleppen zomaar ineens dit soort speling gaan vertonen is er wel iets heel grondig mis.

Teruggaan naar degene die de koppakking en d-riem vervangen heeft is geen optie, of was je dat zelf?

als 1 cilinder iets minder compressie heeft is dat niet te “meten” door even aan de auto te duwen Laughing
gewoon een echte compressie test doen, daar kan je pas echt wat mee zien Exclamation  Exclamation

Ik weet niet of je de brandstofpomp op een 1900 D kan afstellen, maar als het een lijn pomp is normaal gesproken wel. ALthans, bij mijn weten.  Rolling Eyes  Maar misschien heb ik het mis, en dan is dat gedeelte van mij nietig verklaart hierbij Wink

Wat de klepspeling betreft, die kan na het verwijderen van de kop drastisch veranderen, en dient altijd afgesteld te worden !!! dat is gewoon een gegeven, en hoort standaard gedaan te worden.

Ik heb zelf niet aan de auto gesleuteld overigens Wink

liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap Wink

klik op de link voor het hele verslag van de BX 16V

Profiel  
 
kstrik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 137
Geregistreerd: 30-07-2005

Gepost: 11 september 2006 11:47 PM
  [ # 5 ]

hee mannen,
bedankt alvast voor de reakties,

de D-riem staat op tijd, net dit weekend gecontroleerd,
zodoende dat ik aan kleppen/compressie dacht.

ze kunnen wel een tik mee gekregen hebben, de koppakking is er ineens uitgeblazen, meteen een hoop smurrie bij de koelvloeistof en vast en zeker kv bij de olie. kan ik ze met de 20 km die ik toen nog moest rijden naar de garagist niet om zeep geholpen hebben?

ineens verlopen klepspeling, ik kan dat niet zo goed volgen; er zitten toch vulplaatjes op, die verspringen toch niet 123? blijft gelden dat pas na meten je zeker kunt weten, en dat is meen ik ook wel te doen Smile


hoe werkt een compressie test? is dat zelf te doen, wat kost dat normaal anders bij een garage?

ps teruggaan naar de garage… heb ik al een half lijntje aan gewijdt, ik wil eerst graag weten of/wat er mis is.

bedankt alvast!
koen

I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’

Profiel  
 
kstrik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 137
Geregistreerd: 30-07-2005

Gepost: 12 september 2006 12:57 AM
  [ # 6 ]

rond de 345000, moet op zich toch nog even meekunnen Confused

I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 13 september 2006 03:26 AM
  [ # 7 ]
vortex schreef:

als 1 cilinder iets minder compressie heeft is dat niet te “meten” door even aan de auto te duwen Laughing
gewoon een echte compressie test doen, daar kan je pas echt wat mee zien Exclamation  Exclamation

Lach maar joh. Wat jij voorstelt kost ook weer eens niks zeg. Heb je het wel eens gedaan bij een diesel? Wat een k**-werk.

Als je de auto met 1 pink kunt voortduwen kun je je die compressietestellende besparen. Merk je dat duidelijk 1 cylinder uitvalt dan voel je dat doordat je 3x door compressie heen moet duwen en dan een heel stuk niet. Het moet gewoon gelijkmatig gaan anders deugt het niet.

Voelt dit gewoon goed aan dan weet je feitelijk nog niets, anders dan dat de compressie niet geheel afwezig is. Maar datzelfde geldt in enige mate ook voor officiele compressietests. Een ander nadeel is dat ze je niet vertellen waar je het moet zoeken; je schiet er in feite nog niet veel mee op. Je houdt er zo’n leuk meetschijfje aan over, maar dat is het dan ook wel.

Ik weet niet of je de brandstofpomp op een 1900 D kan afstellen, maar als het een lijn pomp is normaal gesproken wel. ALthans, bij mijn weten.  Rolling Eyes  Maar misschien heb ik het mis, en dan is dat gedeelte van mij nietig verklaart hierbij Wink

Die zitten alleen in vrachtwagens en Mercedessen; deze heeft een “rotor”.

Wat de klepspeling betreft, die kan na het verwijderen van de kop drastisch veranderen, en dient altijd afgesteld te worden !!! dat is gewoon een gegeven, en hoort standaard gedaan te worden.

In theorie zou het ook “zonder” moeten kunnen; de kritische delen (nokkenaslagerschalen, nokkenas, shims, stoterbussen) verander je niet echt bij het loshalen of vastzetten van de kop. Of je zou hier het effect in terug moeten vinden van een kop die iets krom op het blok komt te zitten of zoiets engs.

Alles overwegende zou ik zeggen: klepspeling nameten. Als die ernstig tekort schiet kun je dit soort ellende krijgen. Is het dat niet, dan blijven nog klephoedjes en zuigerveren over. Dat laatste past overigens ook weer erg goed bij de beschreven symptomen.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
kstrik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 137
Geregistreerd: 30-07-2005

Gepost: 13 september 2006 11:24 PM
  [ # 8 ]

bedankt voor de reakties,
ik ga in ieder geval dit weekend voor de klepspeling,

uit pure wanhoop zou ik nog een theorie willen lanceren:
wat zou er gebeuren als een krukas een hele slag gedraaid wordt en de boel dan weer in mekaar gezet?
kan zoiets lopen?

ik kom op deze gedachte omdat de kop er dus af geweest is en de D-riem toen vervangen; vrij ingrijpende klus waarbij de krukas misschien wel is verdraaid ... 
de pomp en nokkenas staan relatief van mekaar in ieder geval precies goed.
en de vaker gehoorde opmerking: het is ongelooflijk hoeveel er fout kan gaan voordat een diesel echt niet meer wil lopen…

nogmaals, het blok start, loopt, maar klinkt lichtelijk als bagger en heeft totaal geen sjoege van afremmen op de motor…

langzamerhand vrees ik steeds meer de rigoreuze ingreep waar karel ook al op zinspeelt…

(ps jullie mogen best smakelijk lachen om de theorie Rolling Eyes , ik zou zo graag lachen om een goeie afloop van dit veel te langdurige verhaal. ik ben toch wel gek met die rooie break van mij…. Wink  )

ps 2 als er iemand in het zuiden van nederland veel ervaring heeft met bx-diesels en eens mee zou willen brainstormen, stukkie proberen misschien. dan wil ik ook best s langskomen. graag zelfs

I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 13 september 2006 11:52 PM
  [ # 9 ]
kstrik schreef:

bedankt voor de reakties,
ik ga in ieder geval dit weekend voor de klepspeling,

uit pure wanhoop zou ik nog een theorie willen lanceren:
wat zou er gebeuren als een krukas een hele slag gedraaid wordt en de boel dan weer in mekaar gezet?
kan zoiets lopen?

ik kom op deze gedachte omdat de kop er dus af geweest is en de D-riem toen vervangen; vrij ingrijpende klus waarbij de krukas misschien wel is verdraaid ... 
de pomp en nokkenas staan relatief van mekaar in ieder geval precies goed.

Eh, had je geen paspen in het vliegwiel geprikt dan tijdens het controleren van de D-riem? Alleen zo weet je nl of ie op tijd staat of niet. Het op tijd staan ten opzichte van elkaar moet je dus meten voor het hele samenspel krukas/pomp/nokkenas.

Precies een hele slag verdraaiien zal niets uitmaken; zorg er gewoon voor dat de krukas geborgd is met die paspen ergens onder de startmotor, en dan moet de rest v/d schroeven er ook in passen. Als zo’n combinatie helemaal niet te vinden is, ook niet na het nog een rondje laten lopen v/d krukas, dan is er wat mis met de timing en zul je de riem opnieuw moeten omleggen.

en de vaker gehoorde opmerking: het is ongelooflijk hoeveel er fout kan gaan voordat een diesel echt niet meer wil lopen…

Tja, dit soort diesels stopt alleen maar als er lucht in de brandstofleiding zit of de compressie echt compleet verdwenen.

nogmaals, het blok start, loopt, maar klinkt lichtelijk als bagger en heeft totaal geen sjoege van afremmen op de motor…

langzamerhand vrees ik steeds meer de rigoreuze ingreep waar karel ook al op zinspeelt…

Och, wanhopen kan altijd nog! Check eerst nogmaals de timing, maar dit keer met geblokeerd vliegwiel. En dan zo nodig de klepspeling nog, als volgende punt.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
kstrik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 137
Geregistreerd: 30-07-2005

Gepost: 14 september 2006 12:48 AM
  [ # 10 ]

haha,
dat is waar,
hele slag is natuurlijk een identieke situatie….

ik had het vliegwiel wel vastgezet hoor, maar het gegeven dat de krukas twee keer ronddraait tegenover de pomp en nokkenas 1x….

en er zit maar 1 gat in het vliegwiel?
ik vraag maar raak voor n knaak he…

tanx
koen

I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook