Relais veersysteem XM
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4303

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 12 september 2006 11:24 PM

Ik ben op zoek naar het relais van het veersysteem van mijn XM V6 uit 1990. Zit volgens mij misschien ook op andere XM’s.

Het relais zit in de computerbak onder de motorkap naast de groene relais van de koplampen. Er staat Cartier boven op.

Als je namelijk de deur van de XM open doet hoor je een tik onder de auto van de klep van de centrale veerbollen , en dat doet ie nu niet meer met de gevolgen dat de XM op sportveerring blijft staan en dat rijd echt voor geen meter Evil or Very Mad

Wie heeft er 1 voor mij , tegen betaling uiterraard Wink

Profiel  

MrWeenie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 68

Gepost: 12 september 2006 11:34 PM
  [ # 1 ]

relais

Is dat niet een doodgewoon relais dat in voertuigen gebruikt wordt? Weet zo niet hoe dat relais angestuurd wordt, maar ik denk via de deurontacten, die wel eens willen weigeren. Check het branden van de verlichting bij openen van iedere deur -de kofferbak incluis-? zoniet, haal het contact eruit en maak het schoon met goede cleaner of een contactvijltje.
Haal het relais eruit, bekijk de tekening die er op gedrukt staat, sluit 12V aan en zie of het schakelt (meten/horen)?
Gr, MrW

Elektriek is magnifiek, maar van franse tekeningen word ik ziek

Profiel  

citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 13 september 2006 12:16 AM
  [ # 2 ]

Re: relais

MrWeenie schreef:

Is dat niet een doodgewoon relais dat in voertuigen gebruikt wordt? Weet zo niet hoe dat relais angestuurd wordt, maar ik denk via de deurontacten, die wel eens willen weigeren. Check het branden van de verlichting bij openen van iedere deur -de kofferbak incluis-? zoniet, haal het contact eruit en maak het schoon met goede cleaner of een contactvijltje.
Haal het relais eruit, bekijk de tekening die er op gedrukt staat, sluit 12V aan en zie of het schakelt (meten/horen)?
Gr, MrW

Het zit niet in de deur contacten , heb ik al doorgemeten.

Het relais heb ik al een paar keer schoongemaakt met contact spray en het werkte weer prima maar is nu doorgebrand.

Als ik het relais zo bekijk is het niet een normaal relais. Ik ben dus opzoek naar een ander exemplaar.

Profiel  

Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2329

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 13 september 2006 11:18 AM
  [ # 3 ]

Daar zit geen relais voor het veersysteem, de tik die je hoorde is van de hydractief-klep en die zit onder de auto op de hydractief-bol

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  

citro-power
> 4000 berichten

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 13 september 2006 11:22 AM
  [ # 4 ]
Willem schreef:

Daar zit geen relais voor het veersysteem, de tik die je hoorde is van de hydractief-klep en die zit onder de auto op de hydractief-bol

Dat die tik van de hydractiefklep komt klopt maar die word aangestuurd door dat relais , wat bij mij niet meer gebeurd met als gevolg dat het op het sportsysteem blijft staan.

Profiel  

jan van tiggelen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93

Gepost: 14 september 2006 01:34 AM
  [ # 5 ]

De hydractive-klep wordt echt zonder relais aangestuurd, direct vanuit de hydractive-computer. Willem heeft gelijk!
Je moet de fout dus elders zoeken.
Succes en groeten,
Jan

Profiel  

citro-power
> 4000 berichten

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 14 september 2006 11:11 AM
  [ # 6 ]

Waar dient dat relais dan voor ??

Als ik hem namelijk schoon had gemaakt werkte alles weer prima. Nu komt er een branderige lucht uit en het werkt niet meer….

Even aan het relais tikken en je hoort de hydroklep omder de XM weer tikken en alles wekt weer zoals het hoort…...

Profiel  

Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 14 september 2006 01:23 PM
  [ # 7 ]

waarschijnlijk voorziet het relais de hydractief-computer van stroom?

Profiel  

citro-power
> 4000 berichten

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 14 september 2006 03:44 PM
  [ # 8 ]
Willem schreef:

waarschijnlijk voorziet het relais de hydractief-computer van stroom?

Dat zou kunne , maar het heeft met het veersysteem te maken.

Maar wie heeft zo’n relais voor mij ConfusedConfused:

Profiel  

Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3215

Gepost: 14 september 2006 08:20 PM
  [ # 9 ]

Onderdelenzoeker.nl al geprobeert?

Animal triste post coitum

Profiel  

Willem
> 2000 berichten

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 15 september 2006 12:58 PM
  [ # 10 ]

nieuwe halen, geen gezeik met 2e hands delen die net zo snel weer stuk gaan. Niet via de dealer, maar zoek eens bij een leverancier met een breed assortiment aan relais. De relais achter de koplampen kosten bij de dealer 16 euro, maar via rs-online slechts 4 euro

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook