Wat is ook al weer de beste motorolie voor in de SM?
Castrol .... ?
Totaal aantal Berichten: 25596
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
yep. zo dik mogelijk. 20W60 indien mogelijk.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Mineraal, half synthetisch of synthetisch?
Totaal aantal Berichten: 25596
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het is een oude motor dus niet te geavanceerde olie gebruiken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
je verbetert de sm motor toch ook met allerlei “vanderlaan"gadgets?
waarom zou je dan ook niet geavanceerde olie gebruiken die zijn toch ook verbeterd?
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik zou er niet zonder meer een syntheet in gooien als er nu minerale olie in zit.
patje74 schreef:Ik zou er niet zonder meer een syntheet in gooien als er nu minerale olie in zit.
Nu zit er niets in.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Elke kwaliteit olie die nu in de schappen staat is vele malen beter dan degene die 30 jaar geleden daar stonden…
Bovendien is de motor gebouwd om te draaien in mineraal,dus hooguit half-syntheet gebruiken.
Nooit volsyntheet,dan krijg je problemen (keerringen die oplossen,oliekanalen die dichtslaan etc).
Succes!
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Maar, dus, stel je hebt een gereviseerd SM blok met nieuwe keerringen, dan zijn die tegenwoordig toch bestand tegen synthetische olie?
Dichtslaande oliekanalen? die raken verstopt? Daar heb je toch geen last meer van met al die dopes die aan die moderne olieen toegevoegd zijn?
Stel je hebt geen gereviseerd blok, dan kan ik me iets voorstellen bij t gebruik van enkel minerale olie. Toch?
Totaal aantal Berichten: 25596
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ook is de synth te dun en te glad om de zuigerveren goed af te laten sluiten. Maar wie weet, als je blok helemaal gereviseerd is dat het wel kan…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
bogaard77 schreef:Ook is de synth te dun en te glad om de zuigerveren goed af te laten sluiten. Maar wie weet, als je blok helemaal gereviseerd is dat het wel kan…
vandaar toch die dikke olie? bv volsyntheet Shell Helix Ultra Racing 10W-60, gaat ook in mn Ferrari… (dacht dat, wel syntheet <-> niet syntheet voornamelijk met nieuwe <-> oude keerringen etc. te maken had)
liggen de nokkenassen en krukassen van een SM eigenlijk voornamelijk in kogellagers of in glijlagers?
Totaal aantal Berichten: 25596
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ieksEmmu schreef:
liggen de nokkenassen en krukassen van een SM eigenlijk voornamelijk in kogellagers of in glijlagers?
glijlagers.
mij is afgeraden door de guru om full syntheet te gebruiken. Het verbruik is bij gewone olie het zelfde als bij dure…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
bogaard77 schreef:ieksEmmu schreef:
liggen de nokkenassen en krukassen van een SM eigenlijk voornamelijk in kogellagers of in glijlagers?
glijlagers.
mij is afgeraden door de guru om full syntheet te gebruiken. Het verbruik is bij gewone olie het zelfde als bij dure…
met voornamelijk glijlagers is dikke olie dan niet per se nodig, maar met beetje versleten zuigerveren weer wel… en als de guru mineraal zegt…
hier trouwens een eenvoudige (motor-)motorolieuitleg http://www.motorfietsweb.nl/nederlands/documentatie/motorolie.html
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Als je motor volledig gereviseerd is kan je naar vol syntheet gaan , maar je moet wel je dikte behouden !!!!
Dat is het aller belangrijkste : deze motor is ontworpen om met een 20W50 te draaien .
een niet gereviseerde motor op sytheet overschakelen is geen goede zaak , door alle dopes haal je overal de aangeladen deeltjes weg waardoor je meer olie gaat verbruiken en Lekken veroorzaakt .
Die mooi gereviseerde motor met die kapotte klepjes draaid nu op een specale olie van CASTROL , RS 10W60
http://www.castrol.com/castrol/genericarticle.do?categoryId=8188036&contentId=7010547
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 25596
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Walter,
dus houd je zelf ook niet de 20W50 regel aan. of maakt dat niet uit omdat de motor gereviseerd is?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
bogaard77 schreef:Walter,
dus houd je zelf ook niet de 20W50 regel aan. of maakt dat niet uit omdat de motor gereviseerd is?
Voor alle duidelijkheid , dat kleppenverhaaltje is niet mijn motor !!!
( zoveel € heb ik niet )
Ik rijdt wel degelijk met 20W50 opdat ik niet weet hoever mijn motor uit elkaar is geweest tijdens de revisie in Frankrijk . Kleppen vinden die Fransosen geen probleem , dus die hadden ze laten zitten .
Zodoende heb ik ze dan maar twee weken voor Interlaken zelf vervangen en gelijk mijn startmotor laten reviseren ( was maar juist op tijd of hij was helemaal in de soep gelopen )
Walter
Meten is weten , gissen is missen