1 van de 11
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Motorolie voor de SM?
citrods
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 13-05-2005

Gepost: 13 september 2006 01:33 PM

Wat is ook al weer de beste motorolie voor in de SM?

Castrol .... ?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25596
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 13 september 2006 02:10 PM
  [ # 1 ]

yep. zo dik mogelijk.  20W60 indien mogelijk.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
citrods
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 13-05-2005

Gepost: 13 september 2006 02:11 PM
  [ # 2 ]

Mineraal, half synthetisch of synthetisch?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25596
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 13 september 2006 02:22 PM
  [ # 3 ]

Het is een oude motor dus niet te geavanceerde olie gebruiken.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 13 september 2006 03:36 PM
  [ # 4 ]

je verbetert de sm motor toch ook met allerlei “vanderlaan"gadgets?

waarom zou je dan ook niet geavanceerde olie gebruiken die zijn toch ook verbeterd?

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 13 september 2006 03:41 PM
  [ # 5 ]

Ik zou er niet zonder meer een syntheet in gooien als er nu minerale olie in zit.

Profiel  
 
citrods
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 13-05-2005

Gepost: 13 september 2006 03:43 PM
  [ # 6 ]
patje74 schreef:

Ik zou er niet zonder meer een syntheet in gooien als er nu minerale olie in zit.

Nu zit er niets in.

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 13 september 2006 03:46 PM
  [ # 7 ]

Elke kwaliteit olie die nu in de schappen staat is vele malen beter dan degene die 30 jaar geleden daar stonden…
Bovendien is de motor gebouwd om te draaien in mineraal,dus hooguit half-syntheet gebruiken.
Nooit volsyntheet,dan krijg je problemen (keerringen die oplossen,oliekanalen die dichtslaan etc).
Succes!

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 13 september 2006 05:28 PM
  [ # 8 ]

Maar, dus, stel je hebt een gereviseerd SM blok met nieuwe keerringen, dan zijn die tegenwoordig toch bestand tegen synthetische olie?

Dichtslaande oliekanalen? die raken verstopt? Daar heb je toch geen last meer van met al die dopes die aan die moderne olieen toegevoegd zijn?

Stel je hebt geen gereviseerd blok, dan kan ik me iets voorstellen bij t gebruik van enkel minerale olie.  Toch?  Rolling Eyes

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25596
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 13 september 2006 06:03 PM
  [ # 9 ]

Ook is de synth te dun en te glad om de zuigerveren goed af te laten sluiten. Maar wie weet, als je blok helemaal gereviseerd is dat het wel kan…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 13 september 2006 07:12 PM
  [ # 10 ]
bogaard77 schreef:

Ook is de synth te dun en te glad om de zuigerveren goed af te laten sluiten. Maar wie weet, als je blok helemaal gereviseerd is dat het wel kan…

vandaar toch die dikke olie? bv volsyntheet Shell Helix Ultra Racing 10W-60, gaat ook in mn Ferrari…  Wink  (dacht dat, wel syntheet <-> niet syntheet voornamelijk met nieuwe <-> oude keerringen etc. te maken had)


liggen de nokkenassen en krukassen van een SM eigenlijk voornamelijk in kogellagers of in glijlagers?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25596
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 13 september 2006 07:48 PM
  [ # 11 ]
ieksEmmu schreef:

liggen de nokkenassen en krukassen van een SM eigenlijk voornamelijk in kogellagers of in glijlagers?

glijlagers.

mij is afgeraden door de guru om full syntheet te gebruiken. Het verbruik is bij gewone olie het zelfde als bij dure…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 13 september 2006 08:16 PM
  [ # 12 ]
bogaard77 schreef:
ieksEmmu schreef:

liggen de nokkenassen en krukassen van een SM eigenlijk voornamelijk in kogellagers of in glijlagers?

glijlagers.

mij is afgeraden door de guru om full syntheet te gebruiken. Het verbruik is bij gewone olie het zelfde als bij dure…

met voornamelijk glijlagers is dikke olie dan niet per se nodig, maar met beetje versleten zuigerveren weer wel… en als de guru mineraal zegt…  Wink

hier trouwens een eenvoudige (motor-)motorolieuitleg Smile http://www.motorfietsweb.nl/nederlands/documentatie/motorolie.html

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 13 september 2006 08:55 PM
  [ # 13 ]

Als je motor volledig gereviseerd is kan je naar vol syntheet gaan , maar je moet wel je dikte behouden !!!!

Dat is het aller belangrijkste : deze motor is ontworpen om met een 20W50 te draaien .

een niet gereviseerde motor op sytheet overschakelen is geen goede zaak , door alle dopes haal je overal de aangeladen deeltjes weg waardoor je meer olie gaat verbruiken en Lekken veroorzaakt .

Die mooi gereviseerde motor met die kapotte klepjes draaid nu op een specale olie van CASTROL , RS 10W60

http://www.castrol.com/castrol/genericarticle.do?categoryId=8188036&contentId=7010547

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25596
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 13 september 2006 09:09 PM
  [ # 14 ]

Walter,

dus houd je zelf ook niet de 20W50 regel aan. of maakt dat niet uit omdat de motor gereviseerd is?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 13 september 2006 09:19 PM
  [ # 15 ]
bogaard77 schreef:

Walter,

dus houd je zelf ook niet de 20W50 regel aan. of maakt dat niet uit omdat de motor gereviseerd is?

Voor alle duidelijkheid , dat kleppenverhaaltje is niet mijn motor !!!
( zoveel € heb ik niet )

Ik rijdt wel degelijk met 20W50 opdat ik niet weet hoever mijn motor uit elkaar is geweest tijdens de revisie in Frankrijk . Kleppen vinden die Fransosen geen probleem , dus die hadden ze laten zitten .

Zodoende heb ik ze dan maar twee weken voor Interlaken zelf vervangen en gelijk mijn startmotor laten reviseren ( was maar juist op tijd of hij was helemaal in de soep gelopen )

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
 
1 van de 11
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook