Mijn C5 break (2.0 HDi), nagelnieuw aangeschaft in 2002, en sindsdien gedurende zijn ganse levensloop constant geplaagd door zowel kleine als ernstige problemen (zie dit draadje : ), is vanavond bijna in brand gevlogen .
Ik had een brandgeur waargenomen, en toen ik de motorkap opende kwam een dikke stinkende rookpluim van onder het kunststof sierdeksel vandaan. Na het verwijderen van het sierdeksel bleek de rook afkomstig te zijn van de isolatie van het sierdeksel, dat was beginnen smeulen zo ongeveer tussen de oliepeilstok en het motorblok (eigenlijk net boven de oliepeilstok).
De enige schade is dus een kapot sierdeksel (isolatie deels weggebrand, en plastic een beetje gesmolten), en een gedeeltelijk zwartgeblakerde bevestigingsring van een koelwaterslang.
Mijn garagist heeft het allemaal eens goed bekeken, ook met draaiende motor, maar vindt niet direct een oorzaak. Het enige wat er wel te zien is, is dat het motorblok er in de omgeving van waar volgens mijn zwakke technische kennis EGR-klep en/of turbo zitten, erg smerig en vettig uit ziet, maar dat is al heel lang zo.
Morgen wordt het probleem alvast voorgelegd aan een technisch inspecteur van Citroën.
Heeft iemand van dit forum misschien een idee van waardoor dit brandje veroorzaakt werd ? Kunnen er op één of andere manier olie of uitlaatgassen op de isolatie terechtgekomen zijn, waardoor deze is beginnen smeulen ? Of denken jullie aan nog iets anders ?
Alvast bij voorbaat dank voor jullie reacties.
J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën
Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)
Totaal aantal Berichten: 532
Geregistreerd: 23-09-2005
- 2CV 2CV 6 club
- C1 c1 ambiance
- DS 3 DS3 1.6 AIRDREAM So Chic E-HDI 90
- DS 4 1.6 eHDI Business
Mmm,
ik ben laatst ook opgeschrikt door rook vanonder de motorkap. Bleek “slechts” wat lekdieselolie te zijn van de dieselretour waarvan een slangetje niet goed vastzat. Volgens de garagist zou dat geen brand hebben kunnen veroorzaken.
Daar dus…
Na BX-ZX-Xant-Xant-xx-XM-xx-Xant-2CV (1985) + C5-1 (14-4-2006 tot 1-2-2008) en C5-2 (1-2-2008 tot 23-1-2014, 2.0HDiF 16V Break BVA6 Image (2008)), vanaf 23-1-2014 een zwarte DS3 1.6e-HDi So Chic van 10-2011. en vanaf 05-12-2014 een rode DS4 1.6 e-HDi Business van 09-2011
IK heb ooit wel eens een auto op de snelweg aan gehouden waar vuur onder de motor uit kwan toen deze gestop was bleek dat er olie op de uitlaatlekte en deze in brand gevlogen was. De vlam reikte tot de lekage (flinke lekage) en hier kwam met rijden een grote vlam van af door zuurstog toevoer en bij stilstand was het een klein vlammetje. Dit kom ik zo uitblazen
Ik ken een HDI motor niet maahet zou dus kunnen dat er olie op de uitlaat lekt en de valm hier van reikt tot de isolatie en deze dus ook gaat branden.
gr Frank
C5 break 1.8 ligne prestige LPG
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik ben erg benieuwd of de oorzaak gevonden zal worden. Bedenk ook dat bijvoorbeeld steenmarters of muizennesten de oorzaak kunnen zijn.