Hallo allemaal,
Mijn zx’je heeft 2 problemen (wel meerdere eigenlijk, maar vooruit ), namelijk:
1) Bij vochtig weer start de auto ontzettend moeilijk. Als hij dan eenmaal gestart is en loopt, en ik wil wat gas geven, dan stottert hij zo hard dat je bijna met je hoofd tegen de voorruit aanklapt. Als alles na een tijdje goed warm is, is er niets aan de hand.
2)Het toerental schommelt ontzettend als de motor stationair draait. De ene keer dan maakt hij veel te veel toeren en de andere weer zo weinig dat hij bijna afslaat.
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn en of de beide problemen wat met elkaar te maken hebben?
Alvast bedankt voor het meedenken en jullie antwoorden!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Hoe is de algehele staat van onderhoud. Hoe zijn je bougiekabels, bougies, verdeler enzovoorts.
Je problemen kunnen verschillende oorzaken hebben. Als hij er aan toe is, zou ik beginnen aan een grote beurt.
algehele staat van onderhoud? hmmm, daar moet ik echt de hand in eigen boezem steken ops: . Heb m nu 1,5 jaar en heb alleen de APK laten doen en daar kwam ik vlekkeloos doorheen. Oh ja, en hij zuipt olie en benzine…Grote kan olie doet hij drie maanden mee en qua benzine doet hij 1:5…..Das ook niet helemaal koosjer he?
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
De APK heeft niets te maken met technisch onderhoud. En zonder dat kan je dit soort problemen verwachten.
Maar goed, het kan dus van alles zijn, of een samenspel van diverse zaken. Luchtfilter vol, benzinefilter verstopt, slechte kabels, slechte bougies, noem maar op…
1 op 5 is inderdaad een schrikbaren hoog verbruik. Mijn advies, ga niet alleen vervangen wat niet goed is, maar vervang alle reguliere zaken. Een flinke beurt dus.
Is het probleem er dan nog, ga dan specifieke zaken uit pluizen. Zo kan je in donker eens met lopende motor onder de kap kijken, zie je dan vonkjes overvliegen, dan is het tijd voor een nieuwe kabelset. (een voor een vervangen zodat je de volgorde niet kwijt raakt!)
ZX1.8T schreef:begin eerst eens met je verdelerkap,rotor,bougies en bougiekabels eens te vervangen…
Deze auto heeft geen verdelerkap, maar een DIS-Bobine, verdelerloze ontsteking.
Het probleem dat je heb komt me wel bekend voor, vorige week heb ik de 405 met 1.6i motor (zelfde motor als in je ZX) met hetzelfde probleem gefixt. Hier lag het aan de bougiekabels, één kabel was van binnen beschadigd toen we de bobine hadden losgeschroefd en opzij gelegd omdat we bij een sensor moesten zijn. We hebben toen voor de zekerheid ook de bougies vervangen en de contactpunten op de bobine schoongemaakt met contactspray.
Voor een setje bougiekabels waren we c.a. €23 bij de Brezan kwijt.
Bij het plaatsen van nieuwe kabels op mijn ZX begon hij ineens af en toe op drie cilinders te lopen.
Als je de kabels plaatst moet je de volgorde goed in de gaten houden.
Je plaatst eerst het steeltje van de kabel op de bougie en drukt deze goed aan. Pas daarna schuif je het rubber afdekkapje naar beneden om het gat in de kop waar je bougie inzit af te dekken voor ongerechtigheden zoals vocht en vuil.
Als je het anders doet door de kabel aan het afdekkapje op de bougie te drukken dan komt er spanning te staan op de kabelaansluiting en zal door de opwaartse kracht van de afdekkap het steeltje van de bougie omhoog gedrukt worden.
Resultaat is dat-ie af en toe op drie cilinders gaat lopen en/of slecht vonkt door slecht contact.
Het proberen waard!
<edit> uhum.. dit slaat natuurlijk wel op de XU motor. Ik weet niet hoe dat bij de 1.4 TU zit. Wat voor ZX heb je eigenlijk???? </edit>
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
ZX-Enschede schreef:
<edit> Ik weet niet hoe dat bij de 1.4 TU zit. Wat voor ZX heb je eigenlijk???? </edit>
Patje fluisterd iets van “kijk eens naar de topic titel…”
Sorry! XU dus!
Jos van der Voort