Afgelopen maandag, toen ik met een gangetje van 100 naar m’n werk tufte in m’n DS, ging spontaan mijn motorkap open; uiteraard is dat eventjes schrikken…
Je ziet niks meer, veel lawaai, glas etc. Gelukkig de auto keurig weten te stoppen, zonder nog meer schade, maar voorlopig rijdt ie even niet meer…
Ik ben er echter behoorlijk zeker van dat de kap goed dicht zat; zaterdag was ie voor het laatst opengeweest, daarna is de auto gepoetst (dus zie je wel of ie dicht is of niet), en vervolgens 50 km over de snelweg naar Enkhuizen gereden, alwaar de dame de hele zondag in het museum heeft gestaan (die gele…). Uiteraard ook zondag zonder problemen weer terug naar huis.
Nu is mijn vraag: gebeurt het vaker bij DS-en dat motorkappen openwaaien? En hoe valt het te voorkomen?[/img][/list]
da’s schrikken…
hopelijk gebeurt het je niet nog een keer,
je hebt maar een x aantal engeltjes
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Zitten je slotpennen nog aan de kap ??
Heb het ook al meegemaakt maar was wel degelijk niet goed dicht gedaan bij mij .
Anders is de afstelling van de slotvangers niet goed .
Zijn de vleugels onlangs los geweest ??
Walter
Meten is weten , gissen is missen
motorkap
het gebeurt zeker vaker! Je bent echt niet de laatste geweest. Het is even schrikker hé. Ik zelf heb het ook gehad met de 1e ds ook op de snelweg.Alleen het kan nog erger: bij mij kwam het schuifdak ook nog naar binnen, dat was dus veel slechter dan ik wist. Bak rot , aluminiumdak ook helemaal verbogen. Later met spanbanden de boel weer een beetje vast gezet en verder gereden maar in de stad: KORTSLUITING!!! De plusaccupool had de metalen buis in de motorkap geraakt. Gelukkig kon ik de accupool weer lostrekken en niet veel later bij een goede bekende een andere motorkap opgehaald en weer verder tuffen.
Aan alle slechte dagen komt een eind moet je maar denken.
Let op de sluiting, ik sluit de kap altijd zelf en trek er aan als hij dicht is om te checken. De sluitpennen kunnen ook verslijten dus controleren. En dus ook nooit smeren! De kabels altijd iets slap zetten.
succes en geluk met de andere kap.
Rens V
id19b 1970, gris d’anjou,zwart dak met schuifdak Coenen, aftermarket airco ( project console gevraagd!, zwart sky int.
Totaal aantal Berichten: 807
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
ik geloof dat ik het bij 1 van de 2 rally-ds-en heb gezien van de amsterdam-beijing rally; een extra kettingkje wat je dicht/open kunt doen als de kap ongeveer 10-20 centimeter geopend is. Mochten de sluitpennen het begeven, dan heb je altijd een extra beveiliging
bram.
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Waarom heeft de nood haak de kap niet tegen gehouden? Stond die wel goed afgesteld?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 807
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
bogaard77 schreef:Waarom heeft de nood haak de kap niet tegen gehouden? Stond die wel goed afgesteld?
de noodhaak : : waar zit die en hoe werkt die? Nog nooit van gehoord namelijk.
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
Als ik het me goed herinner heb je twee “standen” op de motorkap. De vergrendeling, helemaal naar beneden, en de noodhaak, stand daarvoor. De haken aan beide zijden grijpen in de noodhaken om te voorkomen dat je motorkap openwaait als de motorkap niet in de vergrendeling zit.
Bogaard77, graag bevestiging dat dit goed is?
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Nee, er zit een extra haakje rechts vooraan dat de motorkap ook nog vasthoudt, maar zodanig dat je met je vingers eronder het open kan wippen. Ik denk dat Bogaard dat bedoelt.
Je hebt helemaal gelijk. Is alweer 5 jaar geleden dat ik een DS had. Snik, snik
Bijna klaar met sparen. Even off topic, als iemand nog een mooie DS halfautomaat weet te staan van zeg na september ‘67 tot ongeveer oktober ‘69 laat het me dan even weten. Niet teveel mis mee zijn. Budget ongeveer 5.000 Euro?
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Die willen we allemaal wel
Kap gewoon dichtlassen??
Heb het een keer met een Visa gehad….Is wel schrikken ja.
Test
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
kap gewoon dichtlassen??
net zo’n slim idee…als helemaal geen motorkap meer erop monteren
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
Errug vervelend dit… Een krap maandje geleden gebeurde het voor ons met een Burton Is ook ff schrikken…
Zo’n kettinkje is idd een oplossing, zou ik zeker doen als het vaker voorkomt…
Xsara_Coupe
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Zoiets komt eigenlijk aleen voor (zoals al eerder geopperd) wanneer óf de kap na de laatste opening niet goed gesloten is (doorklikken) óf de noodhaak niet goed werkt.
Deze noodhaak zit linksvoor (dus rechts als je voor de wagen staat) en druk je met je hand weg om de kap te openen.
Wanneer je de kap sluit moet je hem ook altijd eerst even om de noodhaak doen voordat je kunt doordrukken (bij mij in ieder geval wèl).
Jammer van de schade,gelukkig heb je een sterk hart
Hopelijk weer snel terug daar waar ze thuishoort: op de weg!
‘Spirit of avant-garde’
charlesdegaulle21 schreef:kap gewoon dichtlassen??
net zo’n slim idee…als helemaal geen motorkap meer erop monteren
Was maar een grapje…
Test