Zijn er origineel verschillen bij het waterpomp schoepenwiel?
Ik heb 2 motoren, een met serie nr 107… en de andere R 108 ...
Daarbij is de diameter van de tussenas waarover het schoepenwiel komt verschillend. Ook het raakvlak, van het schoepenwiel, voor de pakking is erg verschillend.
Foto 1
hierop de twee schoepenwielen met hun pakking. De bovenste pakking is volledig verteerd. De andere is nog intact.
Foto 2
De pakking van het bovenste schoepenwiel, zoals ik denk dat ze ooit in elkaar gezeten heeft. Verschild totaal van de andere (originele) pakking.
Foto 3
Vooraanzicht van de 2 pakkingen
Foto 4
Schoepenwiel 1 met een opvul ring?
Foto 5
Opvulring zit in schoepenwiel 1. Hier is er een uitsteek, deze is er niet bij schoepenwiel 2
Nog even een bijkomende vraag, hoe lang gaat zo een waterpomp pakking mee? Want deze zit toch constant tegen het ronddraaiende schoepenwiel?
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
citrods schreef:Nog even een bijkomende vraag, hoe lang gaat zo een waterpomp pakking mee? Want deze zit toch constant tegen het ronddraaiende schoepenwiel?
er zijn inderdaad 2 verschillende typen waterpomp. de ene heeft volgens mij ook nog een aluminium schoepenwiel.
de waterpomp keering van mijn sm gaat al 60.000 km probleemloos mee, dus wat is wijsheid….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:citrods schreef:Nog even een bijkomende vraag, hoe lang gaat zo een waterpomp pakking mee? Want deze zit toch constant tegen het ronddraaiende schoepenwiel?
er zijn inderdaad 2 verschillende typen waterpomp. de ene heeft volgens mij ook nog een aluminium schoepenwiel.
de waterpomp keering van mijn sm gaat al 60.000 km probleemloos mee, dus wat is wijsheid….
Ik heb inderdaad ook verschil in gewicht kunnen vaststellen. Is er ook verschil in de pakking?
Het schoepenwiel dat op mijn motor zou moeten komen is “schoepenwiel 1”. Nu is daar het raakvlak met de pakking maar een klein randje, dus ik ben van plan om een bus te draaien zodat het raakvlak met de pakking groter wordt.
Moeten er voor het monteren van de pakking speciale handelingen gedaan worden? In het werkplaatsboek staat invetten met speciaal vet.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het ene is aluminium en het andere messing. Ze hebben hun eigen speciale keerring! Bij motage van een nieuwe moet je het schoepenwielpasvlak polijsten! anders is je keerring zo weer kapot. licht invetten is ok. Het ding zit IN het water…
Wat een systeem he? ze gaan een 100k KM mee..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
dan vrees ik dat ik de verkeerde pakking “meegekregen” heb. ze hebben me er ook niet naar gevraagd.
In het onderdelenboek staat toch ook maar 1 nummer?
Waar zit ergens het verschil / logica hierin?
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Andere schoep andere keerring:
alu: 5 406 267 tot motor 303.343
messing: 5 458 954 vanaf motor 303.344
maar pin me er niet op vast!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik heb nu deze:
mijn motor nummer is R 108 en nog wat, zou het kunnen dat ze bij de vroegere revisie overgeschakeld zijn naar het ander type schoep (messing dan)? Mogelijk hebben ze dan een nieuwe tussenas gemonteerd?
Wat zijn de ondervindingen ivm kwaliteit/levensduur bij de twee verschillende type pakkingen?
Moet ik dus de andere pakking zien te vinden, zijn deze even goed “verkrijgbaar” als het eerste type? Prijsverschil?
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Geen idee! op de yahoo group biedt andrew brodie een verbeterde versie aan. Mischien is dat iets. Ik rijdt met de originele maserati keerring en een gepolijste messing schoep.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
In mijn onderdeelboek staan wel twee verschillende dichtingen : 5.406.267 en 5.458.954
Verder weet ik de verschillen niet juist .
Andrew Brodie heeft wel een modificatie gemaakt : ring in schoepenwiel om een beter draagvlak te hebben en ring onder veer IN de dichting om een gelijkmatigere druk op het dichtingsvlak te bekomen . Gelijk wordt de veerdruk dan een klein beetje meer ( dikte van de ring )
In Amerika maken ze zwaardere veren om in de dichting te monteren , om zo te kunnen weerstaan aan meer druk in het koelwatersysteem .
Natuurlijk wordt dan ook het dichtingsvlak zwaarder belast .....
Walter
Meten is weten , gissen is missen
bogaard77 schreef:Andere schoep andere keerring:
alu: 5 406 267 tot motor 303.343
messing: 5 458 954 vanaf motor 303.344maar pin me er niet op vast!
Zou het kunnen dat het messing is tot motor 303.343 en aluminium vanaf motor 303.344?
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja dat klopt.
Hier nog ff van het yahoo groepje:
John titus wrote:
. If you take off the turbine cover and see an aluminum impeller
you’re in luck since the type II seals last a lot longer.
Andrew Brodie wrote:
The mk2 seal has a tendency to corrode out the moving seal in the impellor.
Take off the impellor, take out the seal, clean up the turbine, paint it
with something waterproof in the corrosion area & put the seal back with
silicon gasket as well as the rubber if it can still be used.
Regards,
Andrew
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Nog wat informatie van uit het boek “Sa Majesté” van Peter I Pijlman
“Vanaf motornummer 303 344 is de waterpomp (distributiecarter, tussenas, schoepenrad van de waterpomp en de waterpomppakking met keramische aanslag) gewijzigd. De nieuwe modellen zijn niet verwisselbaar met de vroegere. Bij het distributiecarter van revisiemotoren moeten tussen carter en de afdichtingsring twee ringen gemonteerd worden.”
Vandaag de nieuwe pakking ontvangen.
Heeft er nog iemand tips voor het plaatsen? In het bijzonder ook voor de 2 extra ringen die geplaatst moeten worden.