Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Ik kreeg vandaag een mail van Citroën-NL waarin ik gewezen werd op een wedstrijd die op 22/9 van start gaat. Wie is de zuinigste rijder van Nederland.
Ik doe er graag aan mee, past goed bij mijn rijstijl tenslotte en ik maak er een sport van om zuinig te rijden. Je kan ook met een groep meedoen. Wellicht een idee om met wat geloofsgenoten op dit terrein die tevens Citrofel zijn hier aan mee te doen?
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Klinkt interresant, maar dan heb ik bij voorbaat al verloren.
Als je 1.5uur doet om van Den Bosch naar eindhoven te gaan(30km) dan zal ze niet zo zuinig meer zijn…
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Het lijkt mij een leuke uitdaging, alleen heb ik geen geschikte auto om er aan mee te doen. Het zijn allemaal van die ouderwetse zuiplappen met carburateurs…
En Elmer is ook absoluut een zeer geschikte kandidaat. Alleen die schiet ook maar niet op met zijn gevleugelte.
Ik heb me ingeschreven.
Op die website hebben ze het over 4 a 5 tankbeurten per 1000 km….
Ik doe 1000 op 1 tank…Dat betekend dat ik ga winnen????
Meer die mee gaan doen?
Test
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Thijsvandebles schreef:Ik heb me ingeschreven.
Op die website hebben ze het over 4 a 5 tankbeurten per 1000 km….
Ik doe 1000 op 1 tank…Dat betekend dat ik ga winnen????
Vreemd idd die vergelijking. Het gaat om heats van 1000 km per keer, en ws willen ze 4 tot 5 tankbeurten hebben per auto. Met de Xant haal ik wel 1000 km op een tank, maar daar houden de heren geen rekening mee kennelijk.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
hogervp schreef:Thijsvandebles schreef:Ik heb me ingeschreven.
Op die website hebben ze het over 4 a 5 tankbeurten per 1000 km….
Ik doe 1000 op 1 tank…Dat betekend dat ik ga winnen????Vreemd idd die vergelijking. Het gaat om heats van 1000 km per keer, en ws willen ze 4 tot 5 tankbeurten hebben per auto. Met de Xant haal ik wel 1000 km op een tank, maar daar houden de heren geen rekening mee kennelijk.
Patrick
Of zouden ze bedoelen dat je om de 200 km je tank weer vol moet plempen ofzo??
Test
Ik denk dat dit wel de bedoeling is, dit om te voorkomen dat je na 1 keer afvullen en een vroeg of laat afslaand vulpistool een vertekend beeld krijgt. Met meerdere tankbeurten zal je die afwijking toch verkleinen…
Xsara_Coupe
patje74 schreef:Het lijkt mij een leuke uitdaging, alleen heb ik geen geschikte auto om er aan mee te doen. Het zijn allemaal van die ouderwetse zuiplappen met carburateurs…
En Elmer is ook absoluut een zeer geschikte kandidaat. Alleen die schiet ook maar niet op met zijn gevleugelte.
dezuinigsterijder.nl schreef:Niet alleen met een kleine, zuinige auto maakt u kans, maar ook met een grote auto die meer verbruikt. Het brandstofverbruik wordt namelijk gecorrigeerd voor het type auto. Dit gebeurt door de afwijking te bepalen ten opzichte van de voor ieder type auto vastgestelde norm (ECE-norm). (...) Alle Nederlandse automobilisten kunnen meedoen, zowel zakelijk als privé-rijders en met elk type personenauto. De ECE-normen bestaan voor auto’s vanaf 1992. Daarom kunnen alleen auto’s uit 1992 of later deelnemen.
Iedereen kan dus meedoen, mits je auto in de gestelde periode 1000 km aflegt en van na 1992 is. Ik denk dat ik dat net niet ga halen
Schijt aan originaliteit.
Xsara_Coupe schreef:Ik denk dat dit wel de bedoeling is, dit om te voorkomen dat je na 1 keer afvullen en een vroeg of laat afslaand vulpistool een vertekend beeld krijgt. Met meerdere tankbeurten zal je die afwijking toch verkleinen…
Xsara_Coupe
Ja maar als je een hele tank oprijd en weer tankt is dat verschil toch juist kleiner..als je elke keer 10-15 liter tankt dan is dat laat/vroeg afslaan van vulpistool juist een hoger percentage tov van de aantal liters die je erin gooit..?
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Is voor mij niet geschikt, kom teveel obstakels tegen welk mijn brandstofverbruik drastisch doet stijgen….
Mijn 205 diesel haalde met moeite 1op 17… voor werkverkeer..
Prive haalde die wel 1 op 19 / 20 op lange afstanden
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
tja, ik twijffel nog of ik mee ga doen.
met mn 2 ltr benz 8 klepper xant rijd ik de ene tank weg op 1 op13 nogwattus, en de andere tank zit kort bij de 1 op 16 iets van 15,9 met nog wat meer nummers achter de comma.
anderzijds vind het nieuwe rijden wel gein.
ik spaar remblokken, en heen en terug naar mn werk is het meer lijkend op stads verkeer dan snelweg of langdurig cruizen op de 85 kmh.
grap is dat ik op die 28 km enkel zo’n 6 km rol,, lees freewheel.
en ik op sommige punten zelfs aan het experimenteren ben, of ik met een tikkie harder en dan veel eerder de koppeling in kan trappen.
daarnaast zijn er in mijn dorp een paar punten waar 70 kmh is toegestaan, en ik dus driftig naar de 80 gas geef, om vervolgens de rest van de weg vrolijk uitrol,en dan zelfs nog ligt moet afremmen, om niet met 60 en een beetje rond de roundabout te zeilen.
het is wel gein om met een ouwe bak met een 2 liter motor, a <1500 kg 1 op 15 te hobbelen.
maar om nu dagenlijks crissis rijden toe te gaan passen, hmm ik denk dat me dat net wat te ver gaat.
fftopic:
het “nieuwe rijden ” is voor mijn tuut bittere noodzaak.
want euhm hihi, als ik het toerental boven de 3500 jaag, is mn olievoorraad binnen 400 km pleitos, en kan ik er de bijvul fles erin hangen.
oftewel, hij zuipt olie zo van 1 op 300.
terwijl als ik onder de 3500 rpm blijf, hij dik 5000 km trekt op 1 litertje olie..
maar ja, dat soort verbruik word niet naar gevraagd
greets wupke
freewheelen, pas nog de afdaling van Baraque fraiture en het viaduct van Remouchamps gedaan ; 140 naar beneden (is wel oppassen want zonder tractie niet echt stabiel)
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
tja dat freewheelen doe ik eigenlijk tegen mn natuur in, heeft te maken met koersvastheid en wegcontact ed.
maar aangezien mn ouwe xant bij gas los vrolijk door blijft gaan met brandstof injecteren (stationaire hoeveelheid) en dat dus bij hogere toerentallen meer brandstof verbruik betekend, is dat freewheelen eigenlijk noodzaak.
de wat modernere auto’s stoppen met brandstof injecteren als je het gas los laat.
mvgr wupke
Pieter schreef:paso schreef:freewheelen, pas nog de afdaling van Baraque fraiture en het viaduct van Remouchamps gedaan ; 140 naar beneden (is wel oppassen want zonder tractie niet echt stabiel)
Dat is ook beter op als je op de motor remt, als je moet remmen met het remsysteem kan het “affikken” De hoogte-energie (potentiële energie) is behoorlijk namelijk en dat opgeteld bij de snelheids-energie (kinetische energie) bij 140 km / h.
het is niet zo dat ik wou remmen
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Nog even qua spelregels. Volgens mij bedoelen ze op de site: minimaal 1000 km of 4 tot 5 tankbeurten volstaat voor deelname.
En @uitrollen. Dat kan een echte sport zijn. Met mijn ex-ZX gooide ik tijdens het uitrollen nog wel eens de motor uit (ja dat kan gevaarlijk zijn maar ik woon in een rustige streek en had geen stuurbekrachting op de ZX). Voordat ik weer 50 reed had ik al gauw bijna een kilometer uitgerold. De 1 op 22 met een ZX kwam ook niet zomaar ergens vandaan.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
wahaha, Freewheelen doe ik ook regelmatig, zeker als ik via de snelweg naar huis rij.
Op de afslag nog een beetje vaart maken(130/140), de afslag nemen(loopt door het centrum in)uit laten rollen(stat. of met de motor uit) en dan kan je je precies aan de max. snelheid houden.
Die veranderd namelijk van 100 naar 70 en vervolgens naar 50
op de autoweg richting centrum neem ik weer de afslag nog steeds freewheelend en met een beetje geluk staat het stoplicht beneden ook op groen en kan ik dus zo de wijk inrollen. dan nog even afremmen voor de drempel, en dan hoef ik nog maar 2 straten zelf te rijden
Die 1 op 14 met de 16v gebeurde ook niet toevallig hoor
(was de correctie voor de stoplichtsprintjes)
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI