Ik heb de laatste tijd last van mijn stuurbekrachtiging.
Deze gaat, vooral met een koude motor, erg zwaar.
Maar ook als hij lkkr warm is en ik een bocht neem gaat hij zwaar en plots weer licht…
het LIJKT het erger te hebben als ik voor een bocht rem, maar het wisseld..
Is dat de voorraadbol die vervangen moet worden of nog een andere mogelijkheid?
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Re: Stuurbekrachtiging wel/niet
Superdave schreef:Ik heb de laatste tijd last van mijn stuurbekrachtiging.
Deze gaat, vooral met een koude motor, erg zwaar.
Maar ook als hij lkkr warm is en ik een bocht neem gaat hij zwaar en plots weer licht…
het LIJKT het erger te hebben als ik voor een bocht rem, maar het wisseld..
Is dat de voorraadbol die vervangen moet worden of nog een andere mogelijkheid?
Ik heb dat eerder gehad met mijn BX diesels…..er zit bij die voorraadbol e.o.a. regelblok (ben de naam even kwijt.) met een stel leidingen eraan die dan stuk is…..en dan doet je SB dus raar.
Uiteraard wel eerst zorgen voor een goede voorraadbol, doet hij het dan nog, dan is de kans groot dat het daar aan ligt.
Re: Stuurbekrachtiging wel/niet
Bram schreef:Superdave schreef:Ik heb de laatste tijd last van mijn stuurbekrachtiging.
Deze gaat, vooral met een koude motor, erg zwaar.
Maar ook als hij lkkr warm is en ik een bocht neem gaat hij zwaar en plots weer licht…
het LIJKT het erger te hebben als ik voor een bocht rem, maar het wisseld..
Is dat de voorraadbol die vervangen moet worden of nog een andere mogelijkheid?
Ik heb dat eerder gehad met mijn BX diesels…..er zit bij die voorraadbol e.o.a. regelblok (ben de naam even kwijt.) met een stel leidingen eraan die dan stuk is…..en dan doet je SB dus raar.
Uiteraard wel eerst zorgen voor een goede voorraadbol, doet hij het dan nog, dan is de kans groot dat het daar aan ligt.
(alhoewel ik me afvraag of een slechte voorraadbol je SB kan beinvloeden) ops:
De stuurbekrachtiging gaat niet via de voorraadbol. Die dient alleen voor het veer/remsysteem.
Er kan wel een indirect verband zijn. Als 1. de pomp weinig opbrengst meer heeft of het verdeelblok of debietregelaar niet goed functioneert, en 2. de voorraadbol en andere bollen ook leeg/leger zijn en 3. er ook nog een of ander retourlek is dan kan het wel eens zo zijn dat de pomp het allemaal niet kan bolwerken en daardoor je SB uitvalt. Niets is dus uit te sluiten. Maar de tik-frequentie van de drukregelaar zal dan wel duidelijk verhoogd zijn.
Over dit onderwerp heeft Wupke ook wel eens wat wijs geschreven in het recente verleden in het hydrauliek-forum.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Ik heb dat eerder gehad met mijn BX diesels…..er zit bij die voorraadbol e.o.a. regelblok (ben de naam even kwijt.) met een stel leidingen eraan die dan stuk is…..en dan doet je SB dus raar.
Klopt, heb ik ook gehad met een van m’n 19 TZi’s. Verdeelblok vervangen en opgelost.
beerpeet schreef:Ik heb dat eerder gehad met mijn BX diesels…..er zit bij die voorraadbol e.o.a. regelblok (ben de naam even kwijt.) met een stel leidingen eraan die dan stuk is…..en dan doet je SB dus raar.
Klopt, heb ik ook gehad met een van m’n 19 TZi’s. Verdeelblok vervangen en opgelost.
Inderdaad zou Dave daar het eerst naar moeten (laten) kijken…debietregelaar ja, dat was het.
Helaas heb ik er even geen foto van kunnen vinden. ops:
Oplossingen hierboven kunnen idd, maar kan ook gewoon vervuilde LHM zijn. Ik weet niet wanneer het voor het laatst ververst is bij jouw auto? Standaard regel is eens in de 2 jaar of 60.000 km.
Heb wel eens iets soortgelijks meegemaakt en na een vers potje LHm was het weer top.
mzzls
Erik Hannewijk
Erik Hannewijk schreef:Oplossingen hierboven kunnen idd, maar kan ook gewoon vervuilde LHM zijn. Ik weet niet wanneer het voor het laatst ververst is bij jouw auto? Standaard regel is eens in de 2 jaar of 60.000 km.
Heb wel eens iets soortgelijks meegemaakt en na een vers potje LHm was het weer top.
Zit net verse in… maar ik ga wel even zo’n regelaar + bol van de sloop halen en omwisselen..
Bedankt, ik gaat het ‘ff’ proberen vannet weekend (hoop ik)
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Superdave schreef:Zit net verse in… maar ik ga wel even zo’n regelaar + bol van de sloop halen en omwisselen..
Bedankt, ik gaat het ‘ff’ proberen vannet weekend (hoop ik)
Laat je ons hier wel even weten of het gelukt is ?
Bram schreef:Superdave schreef:Zit net verse in… maar ik ga wel even zo’n regelaar + bol van de sloop halen en omwisselen..
Bedankt, ik gaat het ‘ff’ proberen vannet weekend (hoop ik)
Laat je ons hier wel even weten of het gelukt is ?
Als ik er aan toekom…..
Ik heb het erg druk, eigen zaak, stage, school en binnenkort verhuizen, dus lekker alles tegelijk!
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Even een nieuwe voorraadbol gehaald… 25euri (connecties he ) Nieuwe bol dus!!!!!!
en hij stuur weer perfect, en remt even beter….
komt super snel omhoog, en LIJKT beter te veren… maargoed dat kan ook omdat ik blij ben dat me stuurbekrachtiging het weer doet….
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Eind deze maand wordt bij de mijne alles opnieuw gevuld, ben dan ook razend benieuwd of er nu echt zoveel verschil te merken is
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Gefeliciteerd…
Test
marx-7 schreef:Eind deze maand wordt bij de mijne alles opnieuw gevuld, ben dan ook razend benieuwd of er nu echt zoveel verschil te merken is
Ik wil de rest ook laten vullen… of vernieuwen.. maar vraag me af of het te merken is… of dat mijn al soepel is
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Superdave schreef:Even een nieuwe voorraadbol gehaald… 25euri (connecties he ) Nieuwe bol dus!!!!!!
en hij stuur weer perfect, en remt even beter….
komt super snel omhoog, en LIJKT beter te veren… maargoed dat kan ook omdat ik blij ben dat me stuurbekrachtiging het weer doet….
Kijk….ondanks dat ik er aan twijfelde of het alleen door de voorraadbol kwam, heb je het toch voor elkaar.
Alleen herinner ik me van jaren geleden dat er uiteindelijk toch een andere debietregelaar op moest…...maar dan kun je dat even in gedachten houden
De vraag is, lijkt mij: “Zou de pomp genoeg druk moeten leveren om tegelijktijdig veersysteem, stuurbekrachtiging en remmen te voorzien?”
Ik heb ook zo nu en dan een uitvallende SB. Meestal na een scherpe bocht, een flinke remactie of een combinatie daarvan, in elk geval na een moment waarop veel druk vereist is geweest. De accumulatorbol is dan klaarblijkelijk zijn voorraad kwijt en de SB wordt afgeschakeld.
Een voorraadbol met meer reserve (zal de mijne toch eens laten checken) zou het moment van uitval later doen plaatsvinden, of helemaal niet, als je niet te lang veel druk blijft vragen. Maar ik vraag mij dus af of het eigenlijke probleem niet de pomp is, omdat die alles op druk moet kunnen houden, waarbij de voorraadbol pas wordt aangesproken in noodgevallen, althans uitval van de pomp of een lek in de aanvoerleiding.
Weet iemand het antwoord op deze vraag?
JM
ik persoonlijk denk dat de drukregelaar ook een grote rol speelt. bij mij is er een andere op gegaan en sindsdien doet mijn SB het maar half. Ben er intussen wel aan gewend en stoor me er niet aan. rij er al bijna een jaar mee rond nu.
maar volgens mij zit er ook verschil in drukregelaars voor modellen met en zonder SB, of zijn ze allemaal gelijk ??
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap