2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Stuurbekrachtiging wel/niet [NIET opgelost]
BxBandit
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 376
Geregistreerd: 05-07-2004

Gepost: 17 september 2006 07:57 PM
  [ # 16 ]
vortex schreef:

maar volgens mij zit er ook verschil in drukregelaars voor modellen met en zonder SB, of zijn ze allemaal gelijk ??

In de microfiches met de onderdelenlijst voor de BX wordt voor dit onderdeel geen onderscheid tussen types gemaakt, dus ik ga er van uit dat alle drukregelaars hetzelfde zijn. Wel is het zo dat je bij stuurbekrachtiging een extra component hebt, wat de druk verdeelt tussen de stuurbekrachtiging en de rest van het systeem.

Profiel  
 
vortex
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1055
Geregistreerd: 13-03-2004

- BX 16V
Gepost: 17 september 2006 08:12 PM
  [ # 17 ]

klopt, de debietregelaar.
die is er gewoon op blijven zitten, en niets aan veranderd. de hoofdbol is toen ook nieuw erop gegaan. de drukregelaar had een haarscheurtje waardoor hij lekte, en heb er toen een andere op gezet. met als gevolg dat de SB dus niet meer zo soepel stuurt. Eerst was het letterlijk pink werk zo licht dat het ging Shocked

liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap Wink

klik op de link voor het hele verslag van de BX 16V

Profiel  
 
Superdave
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 483
Geregistreerd: 25-03-2006

Gepost: 21 september 2006 11:18 PM
  [ # 18 ]

Het probleem is weer een klein beetje terug gekomen, dus als iemand nog zo’n verdeel blok heeft liggen voor mij, pb mij even

Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 26 september 2006 01:52 AM
  [ # 19 ]

Zit wel genoeg lhm in? geeft hetzelfde effect.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
Superdave
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 483
Geregistreerd: 25-03-2006

Gepost: 26 september 2006 09:10 PM
  [ # 20 ]
verkuilm schreef:

Zit wel genoeg lhm in? geeft hetzelfde effect.

absoluut, lekt ook niets…

Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.

Profiel  
 
Superdave
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 483
Geregistreerd: 25-03-2006

Gepost: 24 november 2006 12:45 PM
  [ # 21 ]

Nou eindelijk de debiet regelaar vervangen, gekocht van een mede forummer.

Het is al een stuk beter, maar begint nu na een paar dagen alweer af en toe te weigeren, vooral als de auto belast word met personen erin, of als ik tegelijk rem.

Als ik mijn koppeling intrap, wil hij nog wel eens meteen weer werken.

De pomp maakt overigens ook soms harde tikken als de motor koud is..

wie o wie weet de oplossing

Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.

Profiel  
 
Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3240
Geregistreerd: 05-01-2005

Gepost: 24 november 2006 02:01 PM
  [ # 22 ]

@vortex

drukregelaar van stuurbekrachtiging en zonder stuurbekrachtiging zijn natuurlijk anders!

HD-pomp is overigens ook anders, een HD-pomp van een BX met stuurbekrachtiging heeft een hogere opbrengst.

@superdave

Hoe zit het met de LHM, is deze recent nog vervangen of gespoelt? Oftwel, hebben we hier te maken met verstoppingen?

Profiel  
 
Superdave
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 483
Geregistreerd: 25-03-2006

Gepost: 24 november 2006 02:31 PM
  [ # 23 ]
Ijs schreef:

@superdave

Hoe zit het met de LHM, is deze recent nog vervangen of gespoelt? Oftwel, hebben we hier te maken met verstoppingen?

van de zomer nog grotendeels vervangen… misschien maar eens doorspoelen… iemand een handleiding?

Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.

Profiel  
 
Ben de Hoog
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 06-10-2004

Gepost: 24 november 2006 04:01 PM
  [ # 24 ]

Ik heb er volgens mj al eens eerder over gemeld. Maar heb je al eens naar de snaar gekeken met een lopende motor? Als die slipt, dan zie je dat meteen. In mijn geval was dat de oorzaak. Nieuwe snaar, en weg was de uitvallende/ haperende stuurbekrachtiging (19TZI).

Profiel  
 
BxBandit
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 376
Geregistreerd: 05-07-2004

Gepost: 24 november 2006 04:28 PM
  [ # 25 ]
Ijs schreef:

@vortex
drukregelaar van stuurbekrachtiging en zonder stuurbekrachtiging zijn natuurlijk anders!

Nee, dat klopt niet, wat je daar zegt. Alle type 2/3 BX drukregelaars zijn hetzelfde. Type 1 weet ik niet. Het verschil is dat je met stuurbekrachtiging ook een debietregelaar hebt en anders niet.

Op http://www.bx16valve.co.uk/19.html kun je een PDF van de onderdelenlijst voor de BX downloaden. (http://www.bx16valve.co.uk/Web/PartsManual.zip). In die lijst wordt voor onderdelen waar het van toepassing is, onderscheid gemaakt tussen types.

Op pagina 168 van BX Partslist 2.pdf staat de drukregelaar (pressure regulator) en daar staan geen type aanduidingen bij. Op pagina 169 staan de bevestigingsbeugels voor de regelaar en die verschillen dan weer wel per type.

Zelf gebruik ik deze lijst als ik weer eens iets ga scoren op de sloop; staat er bij een bepaald onderdeel niet vermeld dat het voor een bepaald type is, dan wel voor of na een orga nummer in gebruik was, dan kun je er van uitgaan dat het uitwisselbaar is en maakt het dus niet uit van wat voor BX je het afschroeft. Ik heb dat ook nagevraagd bij het Citroën onderdelenmagazijn en daar is het me bevestigd.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 24 november 2006 04:50 PM
  [ # 26 ]
BxBandit schreef:
Ijs schreef:

@vortex
drukregelaar van stuurbekrachtiging en zonder stuurbekrachtiging zijn natuurlijk anders!

Nee, dat klopt niet, wat je daar zegt. Alle BX drukregelaars zijn hetzelfde. Het verschil is dat je met stuurbekrachtiging ook een debietregelaar hebt en anders niet.

Op http://www.bx16valve.co.uk/19.html kun je een PDF van de onderdelenlijst voor de BX downloaden. (http://www.bx16valve.co.uk/Web/PartsManual.zip). In die lijst wordt voor onderdelen waar het van toepassing is, onderscheid gemaakt tussen types.

Op pagina 168 staat de drukregelaar (pressure regulator) en daar staan geen type aanduidingen bij. Op pagina 169 staan de bevestigingsbeugels voor de regelaar en die verschillen dan weer wel per type.

Zelf gebruik ik deze lijst als ik weer eens iets ga scoren op de sloop; staat er bij een bepaald onderdeel niet vermeld dat het voor een bepaald type is, dan wel voor of na een orga nummer in gebruik was, dan kun je er van uitgaan dat het uitwisselbaar is en maakt het dus niet uit van wat voor BX je het afschroeft. Ik heb dat ook nagevraagd bij het Citroën onderdelenmagazijn en daar is het me bevestigd.

De drukregelaar voor modellen MET stuurbekrachtiging EN debietverdeler heeft een extra metalen leiding tussen drukregelaar en debietverdeler. Dit is een leiding met wartels die jet met een 12 mm sleutel aandraait. Deze leiding heeft een rubber tussenstuk en hangt bij de meeste BXen ergens loos in de ruimte voor de accu. Tevens heeft deze aangepaste drukregelaar alleen een lekretour en geen operationele retour. De operationele retour zit dan op de debietverdeler.

Op een drukregelaar voor een BX ZONDER stuurbekrachtiging OF zonder debietverdeler (2 uitgangs pomp) zit die extra aansluiting niet.

Kortom: wat je hier stelt klopt niet. Die drukregelaar op de partslist is idd eentje zonder sb of debietverdeler. Ik zal als ik tijd heb eens een foto maken van een drukregelaar geschikt voor stuurbekrachtiging, dan kun je de verschillen zien.

Edit: in het document steering.zip in dezelfde page als de partslist hierboven kun je alle principes van de stuurbekrachtiging terugvinden.

In feite komt het erop neer dat MET debietverdeler, de drukregelaar zijn druk retour naar de debietverdeler stuurt (een drukregelaar zonder debietverdeler pompt dit terug naar het reservoir). De debietverdeler limiteert de hoeveelheid retour en stuurt wat ie niet nodig heeft naar het LHM reservoir.

Er is dus een extra metalen leiding nodig tussen drukregelaar en debietverdeler.

Profiel  
 
BxBandit
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 376
Geregistreerd: 05-07-2004

Gepost: 24 november 2006 05:07 PM
  [ # 27 ]

Hmm dat is interessant Marten! Ik zou jou ook niet tegen durven te spreken… Wink Misschien wel interessant om de twee inderdaad eens naast elkaar te zien.

Als ik je goed begrijp, zijn er dus drie mogelijkheden:
1) geen stuurbekrachtiging en dus ook geen debietregelaar
2) wel stuurbekrachtiging, geen debietregelaar
3) wel stuurbekrachtiging en debietregelaar.

Waarbij 1) en 2) dus dezelde drukregelaar gebruiken en 3) eentje met extra aansluiting?
Weer wat geleerd. Ijs, sorry!  Surprisedops:

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 25 november 2006 02:21 AM
  [ # 28 ]
BxBandit schreef:

Hmm dat is interessant Marten! Ik zou jou ook niet tegen durven te spreken… Wink Misschien wel interessant om de twee inderdaad eens naast elkaar te zien.

Als ik je goed begrijp, zijn er dus drie mogelijkheden:
1) geen stuurbekrachtiging en dus ook geen debietregelaar
2) wel stuurbekrachtiging, geen debietregelaar
3) wel stuurbekrachtiging en debietregelaar.

Waarbij 1) en 2) dus dezelde drukregelaar gebruiken en 3) eentje met extra aansluiting?
Weer wat geleerd. Ijs, sorry!  Surprisedops:

En ter verhoging van de feestvreugde zitten er ook nog subtiele verschilllen in de retour-aansluiting (het plastic kapje), maar dat is verwisselbaar (let op de veer), waardoor het eigenlijk niet helemaal meetelt…

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 25 november 2006 12:41 PM
  [ # 29 ]
karel schreef:
BxBandit schreef:

Hmm dat is interessant Marten! Ik zou jou ook niet tegen durven te spreken… Wink Misschien wel interessant om de twee inderdaad eens naast elkaar te zien.

Als ik je goed begrijp, zijn er dus drie mogelijkheden:
1) geen stuurbekrachtiging en dus ook geen debietregelaar
2) wel stuurbekrachtiging, geen debietregelaar
3) wel stuurbekrachtiging en debietregelaar.

Waarbij 1) en 2) dus dezelde drukregelaar gebruiken en 3) eentje met extra aansluiting?
Weer wat geleerd. Ijs, sorry!  Surprisedops:

En ter verhoging van de feestvreugde zitten er ook nog subtiele verschilllen in de retour-aansluiting (het plastic kapje), maar dat is verwisselbaar (let op de veer), waardoor het eigenlijk niet helemaal meetelt…

Ja, bij de drukregelaar MET debietverdeler levert dit plastic kapje alleen lekretour, bij de simpele drukregelaar levert deze ook nog de operationele retour.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 25 november 2006 07:57 PM
  [ # 30 ]
mpostma schreef:
karel schreef:
BxBandit schreef:

Hmm dat is interessant Marten! Ik zou jou ook niet tegen durven te spreken… Wink Misschien wel interessant om de twee inderdaad eens naast elkaar te zien.

Als ik je goed begrijp, zijn er dus drie mogelijkheden:
1) geen stuurbekrachtiging en dus ook geen debietregelaar
2) wel stuurbekrachtiging, geen debietregelaar
3) wel stuurbekrachtiging en debietregelaar.

Waarbij 1) en 2) dus dezelde drukregelaar gebruiken en 3) eentje met extra aansluiting?
Weer wat geleerd. Ijs, sorry!  Surprisedops:

En ter verhoging van de feestvreugde zitten er ook nog subtiele verschilllen in de retour-aansluiting (het plastic kapje), maar dat is verwisselbaar (let op de veer), waardoor het eigenlijk niet helemaal meetelt…

Ja, bij de drukregelaar MET debietverdeler levert dit plastic kapje alleen lekretour, bij de simpele drukregelaar levert deze ook nog de operationele retour.

Mmm, ik weet niet precies welke variant dát dan weer is; wat ik bedoel is: het kapje is hetzelfde, alleen de hoek waaronder het tuitje staat verschilt. Ik heb er eentje overgezet van een SB model (met debietregelaar) naar een exemplaar zonder, en dat ging op zich prima.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook