Hallo,
Sinds een week ben ik een trotse bezitter van een Citroen Visa Club 0.7 2 cylinder uit 1984. Voor een mooi prijsje gekocht. De Visa moet nog mooi opgepoetst worden en is motortechnisch goed in orde. Roest is amper te vinden (onderkant van de deurportieren) En een plekje onder de achterbank leuning.
Een andere dynamo is er opgekomen net zoals ouderwetse gele verlichting.
Maar één mankement word ik nogal chagerijnig van: de klokkenunit (snelheidsmeter) De orginele deed de kilometerstandteller niets. Een andere (die ik bij de koop kreeg) is van een c15. Past allemaal prima. Tot de snelheidsmeter van c15 (die ik er in had gezet) niet klopte (ik reed steevast 30 km te hard volgens de teller).
Nou wilde ik van die 2 units 1 maken. Dat lukte niet qua afmetingen van wat er achter de kilometerstandteller zit (dat grijze ding waar de kabel in gaat). Dus alles netjes terug en weer de kapotte Visa er in gezet. Deed ie helemaal niets meer!! (De lichtjes wel) Ook een bijkomstigheid was dat de motor niet meer stationair ging lopen en afsloeg wanneer ik hem in de achteruitversnelling zette. De kabel heb ik dus ontkoppeld (die onder de motorklep) en na 1 x uitvallen in zijn achteruit deed hij de volgende keren niet.
Dus toen heb ik de c15 unit weer inelkaar gezet (waarvan de snelheidsmeter afweek). Alles leek in orde tja, 30 km rijden volgens de snelheidsmeter kon ik nog wel een poosje meeleven.
Maar toen ik de achteruit versnelling weer testte.. viel de motor uit! Dus heb ik daarna kapotte Visa unit er in gezet met het idee deze zat er in dus dat zal wel beter kloppen. Niet dus.. Ik had alleen de 2 stekkers vast gezet en niet de snelheidsmeterunitje. Weer proberen.. en nee hoor weer viel de motor uit. Dus heb ik die 2 stekkers los gemaakt en weer geprobeerd achteruit te rijden.. En weer viel de motor uit (behalve als ik flink wat gas houd, koppeling in vervolgens in de achteruitzet en achteruit rijd dat lukt wel) Als toppunt viel de motor ook in de 1e versnelling uit en ook in de vrij viel de motor uit.
Het ligt dus helemaal niet aan de klokkenunit! Waar aan wel??? Heeft iemand ervaring?? Of ook ooit meegemaakt?
Gr,
Niels
lijkt wel probleem met de versnellingsbak
om de teller van een C15 in te bouwen, lijkt me inderdaad niet 1 op 1 te passen want het is een heel ander blok (versnellingsbak)
eerder eentje van een 2cv nemen lijkt me
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ik heb de auto laten bekijken door een monteur. Hij zegt dat het te maken heeft met het warm worden van een auto. Eerst flink opwarmen dan rijden. Het heeft niets te maken met klokkenunit/versnellingsbak.
Maarja.. het wordt er allemaal niet duidelijker op!
de bak moet toch ook koud kunnen schakelen?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Dacht ik ook.. maarja dat is Citroen.. soms moet je niet nadenken en gewoon lief zijn voor je auto. Dan spint hij weer fijn en doet hij het naar behoren!
Mijn visa had ook rare kuren.
Eerst liep hij goed, dan had hij een paar minuten waarin hij steeds afsloeg (stationair) en daarna liep hijw eer goed.
Warm laten lopen was daar ook he devies.
Dat was gelijk de reden waarom ik hem weg deed. Frustrerend genoeg had de koper daarna nergens last van…
Begin stiekem te denken dat het lag aan’t feit dat ik 95 tankte…
Kun je eens een foto van’t Dashboard doen?
Wil eensd zien heo dat eruit ziet vergeleken met mijN Visa 1.1RE
Tja.. ik tank ook altijd Euro 95 maar ik gooi erzelf loodvervanger in.. misschien soms niet genoeg.. ik had er ook al stiekum aan gedacht.
Maar wat betreft een foto van het dashboard.. wil je een met klokkenwerk.. want eh.. hehe… heb nu niets er in zitten. Onder het rijden kijk ik tegen 2 stekkers en een gat aan ;p. Of wil je dat juist zien?