Totaal aantal Berichten: 7801
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Simpele Ziel schreef:wahaha, Freewheelen doe ik ook regelmatig, zeker als ik via de snelweg naar huis rij.
Op de afslag nog een beetje vaart maken(130/140), de afslag nemen(loopt door het centrum in)uit laten rollen(stat. of met de motor uit) en dan kan je je precies aan de max. snelheid houden.
Die veranderd namelijk van 100 naar 70 en vervolgens naar 50
op de autoweg richting centrum neem ik weer de afslag nog steeds freewheelend en met een beetje geluk staat het stoplicht beneden ook op groen en kan ik dus zo de wijk inrollen. dan nog even afremmen voor de drempel, en dan hoef ik nog maar 2 straten zelf te rijdenDie 1 op 14 met de 16v gebeurde ook niet toevallig hoor
(was de correctie voor de stoplichtsprintjes)
Je woont niet toevallig in Strijp of wel?
Met echt veel moeite kan ik de 1 op 16 wel halen denk ik (op benzine). zal eens kijken of er ook LPG’ers mee mogen doen
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Heel toevallig wel ja
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 515
Geregistreerd: 18-11-2005
- 2CV special
- Visa club
- Visa entreprise
- Ami grande comfort
- HY ex bb bus en brandweer manschappen auto
Het moderne rijden toepassen? 50 in z’n 4? dan slaat m’n visaatje bijna gewoon af hoor.
Maar de visa rijdt wel zuinig. 1 op 20 als je op de snelweg niet harder gaat dan 100. Met alleen snelwegkilometers kun jer mischien nog 1 op 21 van maken. Gemiddeld verbruik ligt op de 1 op 16 maar dat is dan wel veel stadsverkeer.
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
TurboTilbo schreef:Bij 2500RPM schakelen is alleen zo lastig zonder toerenteller.
Neuk het nieuwe rijden…
Nah zeg. Moderator doe wat aan dit taalgebruik!!!!
HNR is best leuk, en af en toe lekker het gas erop, gewoon doen.
Maar de sport is gewoon zo min mogelijk te remmen, me dunkt dat je dan best hard gaat door bochtem, rotondes, drempels…...
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
visapowerrr schreef:Het moderne rijden toepassen? 50 in z’n 4? dan slaat m’n visaatje bijna gewoon af hoor.
Maar de visa rijdt wel zuinig. 1 op 20 als je op de snelweg niet harder gaat dan 100. Met alleen snelwegkilometers kun jer mischien nog 1 op 21 van maken. Gemiddeld verbruik ligt op de 1 op 16 maar dat is dan wel veel stadsverkeer.
Dat zijn hele mooie waarden. [smilie=310.gif]
Chapeau!
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Mag ik even een n00b vraagje stellen?
Wat is freewheelen?
Is dat met motor uit? OF alleen gas los (en eventueel koppeling ingetrapt/neutraal)?
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
hogervp schreef:TurboTilbo schreef:Bij 2500RPM schakelen is alleen zo lastig zonder toerenteller.
Neuck het nieuwe rijden…
Nah zeg. Moderator doe wat aan dit taalgebruik!!!!
OK, done…
Totaal aantal Berichten: 27929
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Lobber schreef:Mag ik even een n00b vraagje stellen?
Wat is freewheelen?
Is dat met motor uit? OF alleen gas los (en eventueel koppeling ingetrapt/neutraal)?
bij een injectie auto is het juist niet de bedoeling om de koppeling in te trappen!
bij uitrollen in de versnelling is bij lager toerental het benzine verbruik bijna 0.
lees anders even de tips van het nieuwe rijden door
wat freewheelen precies is weet ik ook niet.
misschien is het wel wat ik hierboven beschreef
Lobber schreef:Mag ik even een n00b vraagje stellen?
Wat is freewheelen?
Is dat met motor uit? OF alleen gas los (en eventueel koppeling ingetrapt/neutraal)?
Vraag ik me ook af ...
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
patje74 schreef:hogervp schreef:TurboTilbo schreef:Bij 2500RPM schakelen is alleen zo lastig zonder toerenteller.
Neuck het nieuwe rijden…
Nah zeg. Moderator doe wat aan dit taalgebruik!!!!
OK, done…
Dank!
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Lelijke Eend schreef:Lobber schreef:Mag ik even een n00b vraagje stellen?
Wat is freewheelen?
Is dat met motor uit? OF alleen gas los (en eventueel koppeling ingetrapt/neutraal)?
Vraag ik me ook af ...
Zonder aandrijving uitrijden. In principe dus met versnelling in zijn vrij. Ultiem freewheelen is dan ook nog de motor uit, en dat deed ik met regelmaat. Maar met een HP Citroën heb ik dat nog niet gedaan. Houd rekening met zwaar sturen als je stuurbekrachtiging heb.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
freewheelen= vrij vertaald, vrijwielen, in vertaanbaar nederlands dus, vrij rollen.
in zn vrij dus of met de koppeling ingedrukt.
ff kleine correctie van mn voorganger.
de injectie systemen verschillen nogal, en de oudere systemen, (zoals im mn xant van 93,) die blijven vrolijk brandstofinjecteren bij gas los.
dat verhoogd dus het verbruik , vandaar het freewheelen (in zn vrij laten rollen).
de systemen van latere modellen medio 95 en jonger, hebben wel een gasflow cutoff.
wat dus inhoud, dat als je je gas los laat, de motor 0 brandstof krijgt, tot je bv de koppeling indrukt, of de motor weer op het stationaire toerental komt.
daarnaast, kun je met freewheelen. gebruik maken van de massatraagheid, en een 3voud van de afstand rollen, welke met alleen gas los dus niet mogenlijk zou zijn.
wat ik al zei: van de 28 km enkeltje woon werk, rok ik dik 6 km , dwz ik bespaar dagenlijk 12 km, en ik ben gaande om 8 km te rollen..kwestie van uitkienen , en snelheid en moment van rollen aan passen.
eea natuurlijk zonder medeweggebruikers te storen.. dus frequent spiegelen is wel een vereiste..
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 27929
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
bedankt voor de correctie
had geen idee dat het bij “oude” injectie systemen anders was
dan vraag je je weer af welke auto het wel en niet heeft
daar moet je dan toch je rijstijl op aanpassen..
kreazyV8wuppo schreef:freewheelen= vrij vertaald, vrijwielen, in vertaanbaar nederlands dus, vrij rollen.
in zn vrij dus of met de koppeling ingedrukt.ff kleine correctie van mn voorganger.
de injectie systemen verschillen nogal, en de oudere systemen, (zoals im mn xant van 93,) die blijven vrolijk brandstofinjecteren bij gas los.dat verhoogd dus het verbruik , vandaar het freewheelen (in zn vrij laten rollen).
de systemen van latere modellen medio 95 en jonger, hebben wel een gasflow cutoff.
wat dus inhoud, dat als je je gas los laat, de motor 0 brandstof krijgt, tot je bv de koppeling indrukt, of de motor weer op het stationaire toerental komt.daarnaast, kun je met freewheelen. gebruik maken van de massatraagheid, en een 3voud van de afstand rollen, welke met alleen gas los dus niet mogenlijk zou zijn.
wat ik al zei: van de 28 km enkeltje woon werk, rok ik dik 6 km , dwz ik bespaar dagenlijk 12 km, en ik ben gaande om 8 km te rollen..kwestie van uitkienen , en snelheid en moment van rollen aan passen.
eea natuurlijk zonder medeweggebruikers te storen.. dus frequent spiegelen is wel een vereiste..mvgr wupke
Rollen, was het maar zo’n feest. Vanavond heb ik weer eens goed kunnen zien waarom dit soort zuinigheids-acties op mijn ritje woon-werk (50 km door de polder) echt niet succesvol zal zijn. Het ligt echt niet aan mij, het ligt aan het ritje.
In het verleden had ik al nooit echt veel resultaat geboekt bij pogingen mijn BX TZD Turbo break zuiniger dan 1 : 15 te laten lopen zonder de reistijd te verdubbelen. Het werd me vanavond op een iets andere manier duidelijk: een driftig bereden C5 break V6 notabene kon me uiteindelijk echt niet voor blijven. Niet omdat ik zo graag wilde, maar vanwege het parcours: veel bochten, remmen, drempels en andere vertragingsdingen die de vaart eruit halen. Eén ding kon ik ook nog wel concluderen: een C5 V6 is niet zozeer snel maar BEST WEL SNEL. Ik had daar op het enkele rechte eindje waar ik de 100 aan kon tippen totaal geen verweer tegen met mijn BX19TGD break.
Maar goed, on topic: rijd ik het allemaal erg rustig dan zitten er zoveel bochten in dat mijn reistijd zo ongeveer verdubbelt, en dat vind ik echt geen optie. Dan ben je ook al weer zoveel langer onderweg dat de motor meer omwentelingen gemaakt heeft, en dat zal per saldo ook niet heel veel zuiniger zijn.
Conclusie: ik ga maar liever _niet_ op voor de zuinigste rit en zal toch echt genoegen moeten nemen met het feit dat mijn remblokken ruim voor de 50 K sneuvelen.
Nouja, eerlijk gezegd vind ik brandstof toch ook al om te verbranden - het woord zegt het eigenlijk al hè...
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
arjan_verkade schreef:bedankt voor de correctie
had geen idee dat het bij “oude” injectie systemen anders wasdan vraag je je weer af welke auto het wel en niet heeft
daar moet je dan toch je rijstijl op aanpassen..
En toch zou ik er weleens metingen op los willen laten. Afremmen op de motor = geen brandstofinspuiting = gunstig, maar snelheid neemt (veel) sneller af dan wanneer je freewheelt. En als je ultiem freewheelt zoals Wupke dan bespaar je gewoon veel brandstof. Maar zoals Wupke ook zegt, veel spiegelen want we willen niemand hinderen.
Tip (maar wel gevaarlijk en daarom eigenlijk niet doen) ga in de slipstream van een vrachtwagen rijden.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!