Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Even een vraagje. Ik zou zo graag een open dakkie willen in mijn xm.. nu weet ik er paar te koop ( binnenwerk compleet met hemeltje en alle knoppies en zo..) Maar is dat een haalbare zaak en wie weet er evt iemand die zoiets kan inbouwen. OF moet ik gewoon verder dromen en er ooit 1 kopen met open dakkie er al in….
gaarne uw ongezouten meningen!
lol
Heb een aantal auto’s gehad waar af fabriek al een open dak in zat en dit heeft -op een uitzondering na- alleen maar ergernis en ellende opgeleverd. Die krengen gaan vroeg of laat toch lekken. Gevolg: vieze vlekken in het hemeltje en de bekleding en uiteindelijk gare randjes rondom het schuifdak.
Met dingen die achteraf ingebouwd worden moet je nog veel voorzichtiger zijn. Een kennis deed dit enkele jaren geleden bij z’n toen drie jaar oude Mercedes, die nu dus een totaal crispy dak heeft.
Ik zou veel eerder investeren in een goeie (auto met) airco dan dat gerotzooi met die dakjes. Maar dat is uiteraard mijn mening…
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
en die mening zocht ik!
mijn twijfels zijn nu alleen maar toegenomen. )
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Er zijn overigens wel goede daken verkrijgbaar. Daarbij komt dat een aico een schuifdak absoluut niet kan vervangen, maar een schuifdak een airco ook niet.
Mijn ideale combinatie is dan ook airco + schuifdak.
Mag ik dan vragen wat de meerwaarde van een schuifdak is, als de auto al is uitgerust met airco?
Het enige voordeel dat ik ooit heb kunnen ontdekken aan een schuifdak is dat zo’n ding de rook lekker snel afzuigt.
Als het om het gevoel van de wind in je haar gaat, kun je naar mijn idee beter een cabrio aanschaffen.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ja dat mag. Het voordeel is dat je wel lekkere frisse lucht hebt zonder dat je erg veel last van de wind hebt. De airco is lang niet altijd even prettig om aan te hebben, en een open raam op de snelweg is ook niet alles. Dan is een open dak de uitkomst.
De verkelijking met een cabrio… tja, ik kan er eigenlijk niet zinnig op reageren, de praktische verschillen kan je zelf ook wel bedenken.
(je kan natuurlijk ook een auto met schuifdak, een cabrio en eentje met airco aanschaffen )
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Nou zoals zo’n ding dus de rook wegtrekt zo zuigt ie ook de laffe lucht uit de auto. Ik heb het zelf altijd als erg relaxed ervaren om niet je raam open te hoeven doen voor de doorstroom. Howel in een xm het windgeruis errrrrg goed te doen is door die twee zijruitjes.
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
een schuifdakje in een cabrio ! soort cc maar dan met extra schuifdakkie
Maar weer even ontopic,
Wat zijn dan goede aftermarket oplossingen?? ik wil namelijk liever niet het wiel opnieuw uitvinden…
Ik had in m’n vorige XM een later ingebouwde Hollandia zitten en in m’n huidige zit een origineel elektrisch bediend open dakkie. Aangezien ik slecht tegen airco kan en er altijd instant koppijn van krijg, vind ik een dakraam werkelijk fantastisch. Daar komt nog eens bij dat een dakraam een aangename zee aan licht in de auto creëert, wat de claustrofoob in mij wel kan waarderen. Van beide ramen heb/had ik iig niks dan plezier. De Hollandia heeft weliswaar eens gelekt langs het rubber, maar dit was voor eens en altijd opgelost door een katoenen draadje tussen het rubber te leggen (katoen zet uit als het nat wordt). Het originele dak heeft afwateringsgootjes, wat nog eens extra zekerheid biedt. Daarbij komt dat de XM verzinkt is, dus ik zou me niet van het idee af laten houden door enge roestverhalen. Of je het raam er echter zelf in wilt/kunt bouwen is weer een ander verhaal.
Vraag anders eens aan Lucas Unger. Die heeft volgens mij laatst z’n Hollandia dak vervangen, omdat het oude stuk was. Hij kan er vast iets meer over vertellen.
Animal triste post coitum
Beste heer Patje,
Uiteraard kan ik probleemloos een hele lijst van praktische verschillen tussen een auto met schuifdak en een cabrio opnoemen.
Maar daar ging het dus niet over.
Het ging mij erom duidelijk te maken dat ik, behalve de -overigens onovertroffen- afzuigkwaliteiten, geen echte voordelen in een schuifdak zie. Nog afgezien van de al eerder genoemde problemen.
Naar mijn bescheiden mening weegt één voordeel niet op tegen diverse (grote) nadelen.
Aangezien een airco ook een afzuigende functie heeft (ja, ik ben een airco liefhebber), bedoelde ik de verdere praktische nutteloosheid van een schuifdak uit te beelden met het “wapperende-haren-gevoel”.
En dat ervaar je echt stukken beter in een cabrio…
Capiche?
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Een kwalitatief goed schuifdak welke goed geplaatst is heeft geen nadelen.
En die heb ik. Ben je er geen liefhebber van, dan kan hij dicht.
Capiche? Vast wel…
En nu back ontopic!
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
ik word inmiddels heen ende weder geslingerd in mijn keuze wel of niet doen…....
ik neig nog het meeste naar wel want ik mis het gewoon erg… en wat als ik nou een een sloopairco laat installeren en dan ooook nog een open dakkie… maar ja is de auto dat waard enzo…. moeilijk moeilijk.
ik ga eens kijken wat een hollandia dak kost incluis montage..
Maar wel erg groete dank voor de discussies want dat maakt het beslissen een stuk leuker!
Over de waarde van de auto moet je niet te zeer nadenken. Natuurlijk is een XM dat economisch gezien niet meer waard, maar als je zelf nog een tijdje in de auto doorrijdt, je weet wel wat je aan die auto hebt! Als je het geld er aan uit wil geven is het het geld altijd waard…
Verder is de combi airco met open dak heerlijk Mn moeder heeft sinds een jaar een auto met open dak en airco en ik had daarvoor geen ervaring met die dingen… Wat een heerlijk gevoel is dat zeg
Op de snelweg dakkie op de kantelstand. Heerlijk die frisse lucht in de auto…
Als ik die auto mee heb staat ie altijd open…
En een airco is totaal niet te vervangen door een open dak of andersom zoals patje al zei. Het is gewoon een aanvulling die het nog vele malen beter maakt….
Ik zou zeggen: DOEN!!
Xsara_Coupe
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
iek heb nog een XM met af-fabriek open dakkie te koop staan… gaat alleen niet meer open (krispie mechaniekje)...
maaruh, man wat heb ik genoten toen ik mn V6 uit Middelburg, hartje zomer, ging ophalen, dakkie open, ramen open, ramen achter open, net een cabrio!
snelweg op, raampjes dicht, airco aan!
Oh maar de vraag was… ik zou t laten doen. een citroen dakkie achteraf inbouwen, ik weet t niet…
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Nee het achteraf inbouwen is bij nader inzien een vrij idioot plan maar een hollandia of ander merk in laten bouwen is wel een erg aantrekkelijk idee.
Ik zou wwel een geintegreerd dak willen maar de vanafprijs is dan iets van 1200 euro….. dat lijkt me echt ridicuul maar een zogenaamd spoilerdak lijkt me wel wat.. kost vanaf 399..
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
eXaMple schreef:Nee het achteraf inbouwen is bij nader inzien een vrij idioot plan maar een hollandia of ander merk in laten bouwen is wel een erg aantrekkelijk idee.
Ik zou wwel een geintegreerd dak willen maar de vanafprijs is dan iets van 1200 euro….. dat lijkt me echt ridicuul maar een zogenaamd spoilerdak lijkt me wel wat.. kost vanaf 399..
die kun je ook openschuiven en niet alleen maar op een kier zetten?