3 van de 7
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
De zuinigste rijder van Nederland
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 19 september 2006 01:53 AM
  [ # 31 ]

“karelRollen, was het maar zo’n feest. Vanavond heb ik weer eens goed kunnen zien waarom dit soort zuinigheids-acties op mijn ritje woon-werk (50 km door de polder) echt niet succesvol zal zijn. Het ligt echt niet aan mij, het ligt aan het ritje.

In het verleden had ik al nooit echt veel resultaat geboekt bij pogingen mijn BX TZD Turbo break zuiniger dan 1 : 15 te laten lopen zonder de reistijd te verdubbelen. Het werd me vanavond op een iets andere manier duidelijk: een driftig bereden C5 break V6 notabene kon me uiteindelijk echt niet voor blijven. Niet omdat ik zo graag wilde, maar vanwege het parcours: veel bochten, remmen, drempels en andere vertragingsdingen die de vaart eruit halen. Eén ding kon ik ook nog wel concluderen: een C5 V6 is niet zozeer snel maar BEST WEL SNEL. Ik had daar op het enkele rechte eindje waar ik de 100 aan kon tippen totaal geen verweer tegen met mijn BX19TGD break.

Maar goed, on topic: rijd ik het allemaal erg rustig dan zitten er zoveel bochten in dat mijn reistijd zo ongeveer verdubbelt, en dat vind ik echt geen optie. Dan ben je ook al weer zoveel langer onderweg dat de motor meer omwentelingen gemaakt heeft, en dat zal per saldo ook niet heel veel zuiniger zijn.

Conclusie: ik ga maar liever _niet_ op voor de zuinigste rit en zal toch echt genoegen moeten nemen met het feit dat mijn remblokken ruim voor de 50 K sneuvelen.
Nouja, eerlijk gezegd vind ik brandstof toch ook al om te verbranden - het woord zegt het eigenlijk al hè...

en toch zou ik met jou ernaast die route wel eens willen rijden,, en dan weet ik vrijwel zeker dat HNR zelfs daar kan winnen.

een klein voorbeeld.
ik rijd dagenlijk over een stukje provinciaal weg, door 2 woonwijken, en de rest over B wegen.

en ik heb ze nog niet geteld maar op mijn weg kom ik meer dan 15 drempels tegen, nog los van rotonde’s.
en de grap zit hem in je voorgangers.
die spuiten driftig op de rotonde’s en of drempels af, om vervolgens alle kinetische energie weg te branden op de remschijven.
ik ,accelereer, en op een X afstand ga ik freewheelen, kom bij bv de rotonde aan, en zoef er omheen met nauwelijks remmen, op het moment dat ik de rotonde bijna af ben, moet ik soms noodgedwongen van mn gas af, omdat de niet HNR tuffer langzamer op de rotonde is.

zoo ook op het naderen van drempels.

daarnaast, qua rijtijd op 28 km meer gelijkend stadsverkeer, ik rijd met normaal rijden ongeveer 30 minuten a 40 max.
met HNR is die gelijk en soms korter.
daarnaast, het is rustiger rijden, je kijkt beter ,en je bent niet zo gauw gejaagd bezig, juist omdat je bv een rotonde anders naderd, kun je beter kijken, en al ver van te voren anticiperen.


mvgr wupke Wink

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27929
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 19 september 2006 10:02 PM
  [ # 32 ]
hogervp schreef:
arjan_verkade schreef:

bedankt voor de correctie Wink
had geen idee dat het bij “oude” injectie systemen anders was Smile

dan vraag je je weer af welke auto het wel en niet heeft Rolling Eyes
daar moet je dan toch je rijstijl op aanpassen..

En toch zou ik er weleens metingen op los willen laten. Afremmen op de motor = geen brandstofinspuiting = gunstig, maar snelheid neemt (veel) sneller af dan wanneer je freewheelt. En als je ultiem freewheelt zoals Wupke dan bespaar je gewoon veel brandstof. Maar zoals Wupke ook zegt, veel spiegelen want we willen niemand hinderen.
Tip (maar wel gevaarlijk en daarom eigenlijk niet doen) ga in de slipstream van een vrachtwagen rijden.
Patrick

misschien heb je in jou voorbeeld gelijk.

maar stel dat je in de situatie komt waarin je niet anders kan als gewoon remmen, bijvoorbeeld het stoplicht springt voor je neus op rood. je hoeft niet vol in de rem maar je moet toch even van 80 naar 0.

er zijn mensen die al vrij snel ontkoppelen, dan gaat de motor dus stationair draaien en moet dus brandstof inspuiten. In deze situatie is het dus beter om de auto zo lang mogelijk in de versnelling te laten en zo laat mogelijk te ontkoppelen, waardoor het brandstof bijna gelijk aan 0 is.

dit voorbeeld kost je geen tijd of andere dingen Wink
het zal ook vast geen zeeën brandstof besparen, maar alle kleine beetjes maken…

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 20 september 2006 02:13 AM
  [ # 33 ]
TurboTilbo schreef:

Misschien is het beter om NIET te rijden, dan verbruik je ook geen brandstof. Dát is pas zuinig joh!

Niet rijden heeft een groot praktisch nadeel t.o.v. zuinig rijden. Je komt namelijk niet op de plaats van bestemming aan.
Je mening is ondertussen duidelijk, het is niet jouw stijl. Maar laat ieder die daar anders over denk in zijn waarde.

Nu weer ontopic.

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7098
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 20 september 2006 02:27 AM
  [ # 34 ]

Ik heb eens in de slipstream van een touringcar gezeten.

Bij Zwolle kwam ie de snelweg op, ben ik achter hem gaan zitten met 110 Shocked  en in Eindhoven (in het centrum) nam ik afscheid van hem…

Helaas geen lagere verbruikscijfers,  al heeft het die 180 km pu tegen die BMW wel mooi gecorrigeerd Laughing

En met slimstreamen bedoel ik dat je er zo kort achter zit dat je je eigen auto in de weerspiegeling van je voorganger ziet…. Cool

BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 20 september 2006 02:29 AM
  [ # 35 ]
arjan_verkade schreef:

maar stel dat je in de situatie komt waarin je niet anders kan als gewoon remmen, bijvoorbeeld het stoplicht springt voor je neus op rood. je hoeft niet vol in de rem maar je moet toch even van 80 naar 0.

er zijn mensen die al vrij snel ontkoppelen, dan gaat de motor dus stationair draaien en moet dus brandstof inspuiten. In deze situatie is het dus beter om de auto zo lang mogelijk in de versnelling te laten en zo laat mogelijk te ontkoppelen, waardoor het brandstof bijna gelijk aan 0 is.

dit voorbeeld kost je geen tijd of andere dingen Wink
het zal ook vast geen zeeën brandstof besparen, maar alle kleine beetjes maken…

Geef je graag gelijk. Met m’n CX GTi Turbo 1 rij ik altijd rond de 1 op 10, als ik meer snelweg rij zelfs 1 op 11, terwijl volgens zeggen het gemiddelde rond 1 op 8 zou moeten liggen en een CX GTi T2 zuiniger zou zijn.

Hierbij rij ik veel stadsverkeer, ben ik graag als eerste weg bij stoplichten en rij op de snelweg meestal 130/140 Surprisedops:

Ondanks dat ik niet bewust aan HNR doe, bereik ik dit denk ik vooral doordat ik snel opschakel (40 in z’n 4, 55 in z’n 5) en pas ontkoppel als het moet (stilstaan). Ik rem dus veel op de motor, indien nodig extra door terug te schakelen en alleen als het echt nodig is gebruik ik ook nog de remmen.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 20 september 2006 03:15 AM
  [ # 36 ]
kreazyV8wuppo schreef:

en toch zou ik met jou ernaast die route wel eens willen rijden,, en dan weet ik vrijwel zeker dat HNR zelfs daar kan winnen.

een klein voorbeeld.
ik rijd dagenlijk over een stukje provinciaal weg, door 2 woonwijken, en de rest over B wegen.

en ik heb ze nog niet geteld maar op mijn weg kom ik meer dan 15 drempels tegen, nog los van rotonde’s.
en de grap zit hem in je voorgangers.
die spuiten driftig op de rotonde’s en of drempels af, om vervolgens alle kinetische energie weg te branden op de remschijven.
ik ,accelereer, en op een X afstand ga ik freewheelen, kom bij bv de rotonde aan, en zoef er omheen met nauwelijks remmen, op het moment dat ik de rotonde bijna af ben, moet ik soms noodgedwongen van mn gas af, omdat de niet HNR tuffer langzamer op de rotonde is.

zoo ook op het naderen van drempels.

daarnaast, qua rijtijd op 28 km meer gelijkend stadsverkeer, ik rijd met normaal rijden ongeveer 30 minuten a 40 max.
met HNR is die gelijk en soms korter.
daarnaast, het is rustiger rijden, je kijkt beter ,en je bent niet zo gauw gejaagd bezig, juist omdat je bv een rotonde anders naderd, kun je beter kijken, en al ver van te voren anticiperen.
mvgr wupke Wink

Ik geloof best dat je het zuiniger kunt doen dan ik, maar dan ook tegelijk sneller, mwah. Ik anticipeer me ook een ongeluk (nouja, net niet eigenlijk), zonder of met HNR, daar zit ‘t hem niet in voor mij. Kwestie van veiligheid én efficiënt plannen van het gasgeven. Maar gasgeven dóe ik, het ding mot tenslotte wel vooruit!

Lastige factor is dat ik veel haakse of overhaakse bochten neem waar je toch flink voor moet afremmen; doe je dat op zijn HNR’s dan kost het je gewoon een minuut per bocht extra. Aan een paar botte inhaalmanoevres per rit ontkom ik ook niet, wil ik het allemaal een beetje overzichtelijk houden qua tijd. Scheelt denk ik ook wel dat ik in de Randstad rijd, waar het misschien toch allemaal wat drukker is, en de wegen krapper bemeten zijn.

Het is ook niet dat ik me niet andere rijstijlen kan aanmeten ofzo, daar heb ik wel genoeg rijervaring voor.  Ik zoek liever een optimum in reistijd / “onvoorziene additionele reiskosten”*) dan dat ik opga voor de zuinigheidsrit. Dat heb ik ook echt wel enige tijd gedaan, maar het kostte me toch teveel extra tijd, met name door de ontbrekende botte inhaalmanoevres. Het scheelde zeker ook wel aan brandstofverbruik, maar als bij thuiskomst je eten altijd koud is, is de lol er wel snel vanaf - toch?

Dus, af en toe “brute kracht”, met plezier en beleid (en veiligheid) levert voor mijn gevoel de beste mix voor mij op; een reistijd van deur tot deur van net iets minder dan een uur, over 50 km, is psychologisch ook erg belangrijk voor me. Ga je daar iedere dag, jaar in jaar uit, overheen dan draai je op een gegeven moment helemaal door. Al vaak genoeg mensen zo af zien branden, ik hou me daar liever buiten.

Daarom rijd ik dus liever een beetje zoals op een slalom-circuit, waar mijn route ook wel wat van weg heeft: daar let je toch ook op de beste tijd en niet op de verbruikscijfers. En het blijft toch net een heel groot speelgoedje, zo’n auto? Wink

Maar begrijp me goed, de veiligheid voor anderen verlies ik niet uit het oog, zo ben ik niet.

*) lees: boetes

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 20 september 2006 03:17 AM
  [ # 37 ]
Simpele Ziel schreef:

En met slimstreamen bedoel ik dat je er zo kort achter zit dat je je eigen auto in de weerspiegeling van je voorganger ziet…. Cool

Hoe bedoel je “zuinig”? Kost je wel 400 eur per keer, als je gesnapt wordt…

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27929
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 20 september 2006 08:47 PM
  [ # 38 ]
karel schreef:
Simpele Ziel schreef:

En met slimstreamen bedoel ik dat je er zo kort achter zit dat je je eigen auto in de weerspiegeling van je voorganger ziet…. Cool

Hoe bedoel je “zuinig”? Kost je wel 400 eur per keer, als je gesnapt wordt…

ja wees gewaarschuwd.
dit zijn hele hoge boetes Exclamation

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 20 september 2006 11:03 PM
  [ # 39 ]

even tussendoor.

het HNR is niet voor iedereen te doen.

of je word een daggie ouder en rustiger, en hangt niet meer zo aan die enkele minuten die je zogenaamd sneller thuis bent ,als je meer gas geeft(wat niet waar hoeft te zijn).

of je hebt er gewoon fun in om wat door te halen, en die paar extra euro’s aan de pomp zullen je worst zijn.

het HNR is eigenlijk een best comisch ding, enerzijds,, als je er mee overweg kunt, rijd je rustiger, en is het verlies aan tijd (wat niet altijd zo hoefd te zijn) relatief.
de winst zit hem in diverse zaken.
minder slijtage aan de auto als geheel.
anderzijds de directe beloning aan meer kms uit 1 tank.
dus minder vaak naar de pomp.

heb je daar geen behoefte aan, en rijd je prettig zoals je rijd, dan zal ik de laatste zijn die je op andere gedachte wil brengen.

maar ik wil wel 1 ding meegeven om over na te denken..

ik heb mn cursus HNR gehad met een 40 tonner.
ja een vrachtauto.
trekker oplegger over 35 km wisselende verkeersomstandigheden.

dus provinciaal dorp en stadsverkeer.
(op de snelweg tuffen die dingen immers allemaal om en nabij de 84 KMH (ge eikt).

voor en na was 8 minuten sneller met het HNR tegen mn oude rijstijl.

en 18% zuiniger met het HNR tegen mn oude rijstijl.

hetzelvde wat ik daar geleerd heb, pas ik nu toe met mn personen auto.
dat begint met mn banden van 2,2 naar 2,8 bar oppompen.
en domweg eerder de koppeling indrukken, (rollen kost geen geld).
in den beginne was ik nogal onhandig het het uitpuzzelen wanneer ik wel of niet ging rollen.
(ik reed 24/7 voor 21 dagen aan een op de truck) dus van personenauto rijden tja, dat was tussendoor hihi.

nu ik weer gewoon thuis ben en dagenlijks naar mn werkgever tuf, komt het geleerde wel van pas, en ken ik mn gevoel met de auto beter toepassen.

dus ik rol wat ik kan, en doormekaar heen rijd ik nu 1 op 13 tot 16 , waar 1 op 9 eerder regel was bij de vlotte rijstijl die ik had.
die vlotte rijstijl heb ik nog, immers qua rijtijd lever ik nauwelijks in, vaker win ik juist,(door het beter anticiperen vanwege dat ik meer tijd heb om te kijken,,, je rolt vaker rond de rotonde, ipv wachten tot je ertussen kunt bv..

tja eea is maar mijn 5 centen, mischien dat een cursus HNR bij een van jullie hetzelvde resusltaat heeft.
voorlopig heb ik er lol an, en doe ik graag.
over een jaar? who nows..
groetjes wupke Wink

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 20 september 2006 11:06 PM
  [ # 40 ]

Ik denk dat het vooral leuk is om er zo aan te denken. Je wordt bewuster van de energie die er anders verloren zou gaan.

Voor mij is het echter niets. Ik rij doorgaans met een boxermotor die gewoon toeren nodig heeft.

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7098
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 20 september 2006 11:38 PM
  [ # 41 ]

Heb vandaag een paar keer flink doorgehaald met diverse sprintjes(echt, met een GTI wordt je uitgedaagd Wink )
Maar echt goed voelde het niet, toch allemaal een beetje verloren energie… Confused
Uitrollen voor stoplichten en rotonden doe ik altijd al,  is zelfs te combineren met een sprintje Wink

BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Gepost: 21 september 2006 01:30 AM
  [ # 42 ]

Ik kan me erg goed vinden in het betoog van Wupke. HNR combineert bewust autorijden met lagere kosten. En bewust betekent dat je in de regel ook sneller op je bestemming arriveert. Uiteraard ben je afhankelijk van het overige verkeer en wat dat betreft heb ik zelf een ideale route lees stille route, in de Kop van Noord Holland. 40 Kilometer woon-werk gaan gemiddeld in 30 tot 35 minuten. Ik behaal vrijwel geen voordeel door flink te acceleren en eens lekker door te halen op de snewleg, want op de provinciale wegen in Hoorn (NH) raak ik dat voordeel bijna altijd kwijt door stoplichten en de parkeergarage bij mijn werk. Overigens merk je al zeer snel als andere bestuurders niet bewust autorijden, je ziet dan de remlichetn veel vaker oplichten en dat op plekken waar ik niet hoef te remmen omdat ik anticipeer.
Resultaat van dit alles is een relaxte rijstijl waarbij je uitstekend meekomt met het overige verkeer. Je wordt beloond met verbruikkscijfers die volgens het auto journaille niet mogelijk zijn: namelijk lager vrebruik dan de ECE waarden. En die ECE waarden zijn toch nooit haalbaar in de praktijk??

Voorbeeld: ZX D, ECE 5.7 l per 100 km. Met beleid bracht ik mijn verbruik in de zomer tot 4.7 l per 100 km. Dat is 18% lager dan het ECE verbruik. Levert toch weer aardig wat op qua € (en qua uitstoot).
Xantia TD, ECE 6.9 l per 100 km. Ik zit nu op gemiddeld 5.7 l per 100 km, maar heb ook al 5.5 gescoord. Dus ook met de Xantia kan je in principe 18% minder verbruiken dan de ECE cijfers aangeven.

Bij 20.000km per jaar levert dat toch weer zo’n 280 liter besparing op. Dat lijkt niet zo heel veel, maar ga eens uit van het jaarkilometrage van het Nederlandse wagenpark! Dat loopt heel hard op en dan rijden we ook nog eens allemaal met het koppie erbij en wordt er ook nog eens doorgereden bij rotondes!
Ik zeg: win-win-win. Wink
Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 21 september 2006 01:35 AM
  [ # 43 ]
TurboTilbo schreef:

Zuinig én snel rijden is m.i. ook best te combineren.

Althans, mijn AX rijdt ongeveer 1:17 en toch rij ik op 80 wegen al snel 110 en op de snelweg regelmatig 150/160. Als je maar zo min mogelijk remt (energie verspild) en op rotondes e.d. idd gewoon je snelheid tijdig aanpast en in 1 vloeiende beweging er tussen rolt.

Het is zo ontzettend makkelijk…

De smalle rot-ondes die we hier in de buurt hebben kun je bijna alleen in stilstand nemen, van doorrollen kan echt geen sprake zijn, dan val je halverwege stil.

Maar toe nou zeg, je uit laten rijden voor een stoplicht? Mag ik toch wel hopen dat je dat zo bedoelt dat je de max. snelheid aanhoudt tot waar je echt moet remmen? Als iedereen die dat NIET doet (max snelheid aanhouden) op mijn route aan de kant gezet wordt dan ben ik namelijk nog 10 minuten eerder op mijn werk….

Naja, het is gewoon streekgebonden denk ik. Buiten de Randstad zijn wegen doorgaans wat ruimer aangelegd, dat zal best schelen.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 21 september 2006 03:31 AM
  [ # 44 ]

Karel ............!!! ik rijd 30% op B wegen.
ik heb 0 verkeerslichten en 12 rotondes op mn weg, iets van (exact nog niet geteld,((wie teld er nu met een hydro Citro de drempels) ) een stuk of24 drempels op mn dagelijkse route…...

met een beetje anticiperen levered dat alleen al 100 mtr per drempel op.
daarnaast 300 mtr per rotonde, ach ja, al met al is dat al een aardige besparing ,,,, geen remmen, dus minder slijtage,, minder gas geven, ook weer besparing,,, en ga zo maar ff door,, vandaar 1 op 13 tot 1 op 16, net vanant hoe ik die tank met het gas speel,,, maar elke inhaalactie ed wreekt zich…

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 21 september 2006 04:16 AM
  [ # 45 ]
kreazyV8wuppo schreef:

Karel ............!!! ik rijd 30% op B wegen.
ik heb 0 verkeerslichten en 12 rotondes op mn weg, iets van (exact nog niet geteld,((wie teld er nu met een hydro Citro de drempels) ) een stuk of24 drempels op mn dagelijkse route…...

met een beetje anticiperen levered dat alleen al 100 mtr per drempel op.
daarnaast 300 mtr per rotonde, ach ja, al met al is dat al een aardige besparing ,,,, geen remmen, dus minder slijtage,, minder gas geven, ook weer besparing,,, en ga zo maar ff door,, vandaar 1 op 13 tot 1 op 16, net vanant hoe ik die tank met het gas speel,,, maar elke inhaalactie ed wreekt zich…

mvgr wupke Wink

Kijk, ik heb een ontelbaar aantal verkeerslichten, idioot veel rotondes, belachelijk veel drempels (heb ik nog wel enige keuze in trouwens), een stuk is ook B-weg dwars door de drijfnatte polders (“B” is daar ook echt “B”) en ik mag het dan ook nog eens doen met verkeersdrukte die ervoor zorgt dat je allang blij bent áls je eens een keer gas kunt geven en wat ruimte kunt nemen door in te halen. Want ventwegen of fietspaden waar boeren met hun trekkers op kunnen rijden zijn bij ons zeer schaars.

Snel doorschakelen is bijv. een ding wat ik van mezelf al met beleid doe; als je turbodieselt moet je dat dus niet steevast doen maar ook eens goed doorblazen. Anticiperen doe ik me wezenloos; ik weet vaak beter dan mijn medeweggebruikers zelf wat zij gaan doen en of ze mijn pad gaan kruisen of niet ... nouja, je snapt ‘m wel. Ik stamp ook echt niet constant op het gas en stoplichtsprints vind ik alleen leuk als het volgende stoplicht ook voor me op groen blijft, en daarna, maar de vaart mot er wel inblijven natuurlijk. Maar voor bochten waar je met hooguit 10 a 15 km doorheen kan ga ik me NIET laten uitrijden, dan komt mijn max. snelheid gedurende het hele tracjecht echt niet boven de 20 uit en dan kan ik beter gaan fietsen….
Sowie so al een heikel punt: als ik “erg netjes” en zuinig rijd, kom ik qua tijd ook al te dicht in de buurt van een racefietstocht over hetzelfde parcours. Het is dat we geen douche hebben op het werk…

Tja, ik rijd omdat ik het leuk vind; als ik strikt op zuinigheid rijd (wat ik wel kán, maar niet wíl) dan vind ik het gewoon niet leuk meer en kan ik qua rijplezier net zo goed met het OV gaan ofzo.
Het is dan niet zozeer de adrenaline of stress (waar ik nooit last van heb achter het stuur, hoe hufterig ik ook rijd), maar gewoon pure verveling en concentratieverlies de me dan parten spelen.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
 
3 van de 7
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook