Geachte mede-forummers,
Ik zit gevangen tussen gevoel en ratio…
ik rijd nu een ZX 1.4 uit ‘93 met 170k op de teller. pasgeleden krukaskeerring vervangen, voorruit, remmen achter en voor de apk moeten de remschijven&blokken; vervangen worden. toch komen er tussendoor van die kleine dingetjes waar ik me aan erger(klein lek id radiator, rammeltjes,parkeerdeukjes door winkelend publiek,etc)
auto rijdt heerlijk, op het trillen in het stuur na.
wat ik wil doen is mijn toch wel dierbare autootje opknappen, kleine butsjes eruit, lakwerk opknappen en kijken hoever ik kom. maarja, wat voor kosten zouden er aan kunnen komen met deze km-stand qua techniek? koppakking is nog goed, heb bijna geen olieverbruik, auto start altijd en goed!
is het verstandig om uit te kijken naar iets anders, of zou hij het waard zijn om nog in te investeren?
gr richard
Daily Driver: Citroen ZX Avantage ‘94
Classic: VW 1303 ‘73
Tja, dat is een moeilijke: in principe gooi je elke euro die je in een auto steekt weg. Soms kun je er wat mee terugverdienen, maar meestal niet.
In de praktijk komt het er op neer dat de kosten voor reparatie in het algemeen lager zullen zijn dan voor afschrijving, maar het is vaak moeilijk. Ik heb zelf uiteindelijk twee keer de knoop door moeten hakken:
Bij de Xantia omdat (ondanks een nagelnieuwe distributie + pomp) mijn inschatting was om de auto weer goed te krijgen mij tegen de drieduizend euro zou kosten (waarschijnlijk kop of koppakking, stuurhuis, draagarmlagers en draagarmen) en ik voor 3000 een andere terug zou hebben met een net zo nieuwe distributie.
De 205 was simpeler: koker krom gereden en de voorflens van de koker bleek zo rot als een mispel.
Meer dan mijn eigen afwegingen kan ik niet geven. Daarnaast hoor je vaak (mijn vader): de auto heeft nu zoveel gereden (180.000), is nu zo oud (9 jaar) dat ik er nu nog wat voor terug krijg…....
De enige keer dat ik het met hem eens was was met een AX: bij inruil op een Twingo (die toen net nieuw in de showroom stond) kreeg hij voor de AX netzoveel terug als hij er twee jaar eerder voor betaald had. En dat twee weken voor grote beurt met APK.
ik zou er nog even over denken voor je hem weggooit, als ie inderdaad geen olie of water verliest/verbruikt, dan kan ie niet zo slecht zijn. en als je het een fijne auto vindt…
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Aan onderhoud zul je niets tot weinig terug verdienen, alleen voor je eigen plezier. Remschijven en blokjes zijn de kosten niet, een radiateur moet toch ook wel op de kop te tikken zijn. Waarschijnlijk is het trillen van je stuur kwestie van banden uitlijnen. Al met al lijkt het wel mee te vallen, ik zou er dan ook mee verder gaan als je het een fijne auto vind!
Ik zou zeggen: Lekker doorrijden met de ZX. Je weet tenminste wat je nu hebt. Een andere “nieuwe” auto zal ook gebreken kunnen vertonen.
Je zegt al zelf dat de auto nog heerlijk rijdt.
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
Ik heb hetzelfde dillemma. Een “lemon” (is Amerikaans voor een maandagochtendauto) gekocht of iemand anders zijn wrak. T’is maar net hoe je het bekijkt.
<woordspeling> lemon/citroën </woordspeling>
Nu na alle ellende en een hoop geld armer, heb ik ook even gedacht om hem weg te doen maar daarmee vernietig je zoveel kapitaal.. en dat is ook weer zonde.
Al met al blijf ik toch ook maar rijden. Het is niet de mooiste auto, de bak heeft een tik gehad van zonder olie rijden. Hij heeft een X-been (hopelijk na het weekend niet meer). De KM teller doet het niet. Stabilisatorstangetje moet nog vervangen. De APK moet er nog op. Maar een vers donorhart, veel rijplezier maakt weer een hoop goed.
Ik blijf nog maar even rijden want ik weet wat er met deze auto mis is.
Jos van der Voort
De techniek van de auto is nog goed, voor zover ik het kan inschatten.
wat me wel stoort is de slechte lak op verschillende punten. op het achterportier rechts laat de blanke lak los. dit begon met 1 klein puntje, nu uitgegroeid tot een stuk van 5 bij 6 cm. niet mooi, maar hij rijdt er niet minder op.
wat kan ik verder nog aan lak-conservering doen?
gr richard
Daily Driver: Citroen ZX Avantage ‘94
Classic: VW 1303 ‘73
Ik denk dat het ook belangrijk is om mee te wegen of je alles uitbesteedt, alles zelf doet, of het verdeelt.
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Ik denk dat het ook belangrijk is om mee te wegen of je alles uitbesteedt, alles zelf doet, of het verdeelt.
tsja, in dat opzicht heb ik een groot voordeel: een vader, werkzaam in de automotive business, en als hobby autotechniek en de daarbij behorende brede keus aan gereedschap & expertise.
tot nu toe heb ik, met enige hulp, alles zelf kunnen doen. alleen balanceren besteed ik uit maar dat drukt de kosten enorm!! en daarbij vind ik het heerlijk om te sleutelen.
Daily Driver: Citroen ZX Avantage ‘94
Classic: VW 1303 ‘73
ZXfurore schreef:De techniek van de auto is nog goed, voor zover ik het kan inschatten.
wat me wel stoort is de slechte lak op verschillende punten. op het achterportier rechts laat de blanke lak los. dit begon met 1 klein puntje, nu uitgegroeid tot een stuk van 5 bij 6 cm. niet mooi, maar hij rijdt er niet minder op.
wat kan ik verder nog aan lak-conservering doen?
gr richard
Poetsen (wassen, polijsten, en in de was zetten )
ZXfurore schreef:
wat me wel stoort
Zeg dat dan! Je bent er dus gewoon op uitgekeken!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Waar baal je van, van het uiterlijk? Uiterlijke zaken opknappen is duur en arbeidsintensief. En je wagen zit aan de onderkant van de markt met zijn bouwjaar, ook als hij er weer mooi uit ziet. Dat kan dus nooit uit.
Doe iets aan roestpreventie zodat hij niet verder gaat rotten en rij er nog even mee door zou ik zeggen. Technisch is hij immers nog prima!
Maar als je echt mooier wilt rijden, dan gaat dat geld kosten. Terwijl je dan niet weet wat voor technische zaken je in de nabije toekomst tegen gaat komen.
Ik zou gewoon doorrijden dus, maar mijn ogen open houden (heb ik altijd!) voor iets anders. Wellicht loop je nog eens tegen een goede aanbieding op.
Succes met je keuze!
[/url]
Voordeel van de zx1.4i is dat er genoeg op de sloop liggen om onderdelen vanaf te halen. Als je dat doet zullen de kosten wel meevallen lijkt mij. Echt veel is er op het moment ook niet meer aan, remmen en radiateur als ik het goed lees. Op zich goed te doen, zeker als je een vader hebt die je kan ondersteunen bij het werk. Je zou eens een prijsopgaaf voor jezelf kunnen maken. Beslis je dan of je ‘t wel of niet waard vindt. Deukjes wegwerken hoeft niet deur te zijn. Moet het wel zorgvuldig doen. Met een geschikte bal, pomp, plamuur, fijn schuurpapier en spuitbus kom je vaak al een heel eind. In princiepe moet een 1.4 van ‘93 met 170dkm op de klok nog een behoorlijke tijd mee kunnen gaan.
Het blijft natuurlijk vervelend het achterstallig onderhoud van iemand anders te hebben gekocht. Dat zie je helaas veel bij 2e hands citroens. Mensen hebben vaak het vooroordeel dat ze veel onderhoud krijgen en hebben dan zoiets van “daar begint het, laat ik maar doorrijden zolang het gaat”. Als dat een paar jaar gebeurd dan krijg je dus een auto met veel achterstallig onderhoud. Een soort “Self fulfilling prophecy” vind ik dat. Technisch is een ZX, ondanks enkele zwakke punten, een heel behoorljke auto. Ik denk dat het belangrijk is om te weten dat dit soort achterstallig onderhoud bij elke 2e hands auto kan voorkomen. Probeer zo goed mogelijk de technische staat te beoordelen bij aankoop en analyseer of eventuele defecten redabel zijn zelf op te lossen.
Ik ben benieuwd naar wat er mee gaat doen. Zou in elk geval een kosten analyse maken!
Groeten Guido.
PS Ik leef met je mee, mijn eerste ZX was er ook zo een.
Xantia Break 1.8 16v LPG - 220Dkm
Peugeot Partner 1.8D combo - 230Dkm
Xsara 1.4i ‘98 - 110Dkm - Leer upgraded - ST-HP-55 - Sold
ZX 1.4i Allure ‘95 - 111Dkm - El. pakket upgraded - JZ-GG-88 - Sold
AX 1.1i TGE ‘92 - 114Dkm - DL-NL-85 - RIP
ZX 1.9i Volcane ‘91 - 205Dkm - ZX-66-DG - RIP
ZX 1.9i Volcane ‘91 - 20xDkm - DF-NF-94 - RIP
Dit soort dingen zijn erg lastig. Ik heb zelf ervaren dat het geen drol uitmaakt hoe goed je auto technisch is bij het inruilen ervan. Daar kijken ze alleen maar naar de buitenkant heb ik wel eens het idee.
Met mijn xantia zit ik momenteel met hetzelfde dillema. Oprijden of niet.
Achterkleplak is verweerd, zit een parkeerdeukje in van een niet oplettende bestuurder en er zit over een klein jaartje een dure 240.000 km beurt aan te komen.
Aan de andere kant rijdt ie prima, doet het altijd en vertoont absoluut geen sporen van ‘op’ zijn.
Elke euro erin is weggegooid, maar dat kan bij een andere net zo goed.
Ik heb in elk geval besloten hem op te rijden.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Ik heb zelf in een soortgelijke situatie besloten de auto weg te doen.
Helaas de auto die ik daarvoor in de plaats kocht leek het eerste half jaar beter maar daarna…............
Ik heb toen echt spijt gehad.
Als het niet gaat zoals het moet…Dan moet het maar zoals het gaat
2CV6 Club ‘87
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ik kocht 4 jaar geleden een 8 jaar oude Xantia 1.8iX bij een dealer voor €2800.
De wagen had toen 180K gedraaid.
Na twee-en-een-half jaar wilde ik kijken wat de wagen nog waard was (toen stond er intussen 240K op de klok) en schrok me wezenloos.
“€500,- meneertje!”.....ik stond met m’n bek vol tanden!!
De auto was perfect,onderhoud doe ik zelf en op tijd (dealerprijzen zijn belachelijk: €140,- voor een kleine beurt).
Gelukkig kwam daar m’n droomboot (DS) om de hoek kijken en kon ik de Xant erop inruilen..
Lang verhaal kort: gewoon afrijden,ze zijn geen drol waard maar ijzersterk! (4 ton geen probleem).
Succes met je keuze!
‘Spirit of avant-garde’