Dit weekend gaan mijn zoon en ik de achteras onder de ZX uithalen zodat hij van zijn ene X-been verlost wordt. De klus moet echt dit weekend gedaan worden want ik heb de auto dinsdag echt nodig.
Ik zit verlegen om wat tips, adviezen, en ik wil graag weten wat voor materiaal én gereedschap ik nodig heb.
Gereedschap hebben we de standaard metrische doppen. Ook de ring en steeksleutels. Van Torx hebben we alleen een 45 dop (voor de kopbouten) en wat kleiner grut in bitjes en 1 Torx schroevedraaier. Ik kan in principe alles lenen alleen moet ik dat redelijk op tijd weten want dan kan ik het morgenavond ergens op halen.
Ik heb al begrepen dat ik even twee nieuwe (borg)moeren moet kopen voor de remtrommels. Verder heb ik even geen weet van andere onderdelen die ik nodig heb. Die (borg)moeren: kun je die bij de automaterialenhandel halen of komen die bij de dealer vandaan?
Verder (ben even kwijt van wie ik dat hoorde) was er sprake van twee griptangen. Zijn die voor het afklemmen van de remslangen of is dat niet nodig. Als de remslangen afgeklemd moeten worden is daar dan geen andere oplossing voor te bedenken waarvoor ik geen twee tangen hoef te kopen. Ik heb hier bijvoorbeeld nog tie-wraps liggen van 5 mm breed. Zat bijvoorbeeld even te denken aan een paar stukjes knijper met een tie-wrap er omheen.
Alle advies is welkom!
Jos van der Voort
Remslangen hoeven op zich niet afgeknepen te worden dacht ik, je laat de leidng leeglopen tot er niets meer uit komt, en achteraf vul je weer een beetje bij…
Ik was ong 0.5 liter kwijt met bijvullen en ontluchten
Nou weet ik niet precies hoe de achteras van een ZX is bevestigd, maar als het zo als die van een AX is dan moet het geen punt zijn…
Denk er even aan je handrem kabels, in jou gevalzet je de remmen ook over? dan moet je de trommels er toch af halen ja dus dan moet je die ook even loshalen.
Zorg verder dat je iets hebt om de as op te leggen vlak voordat je hem eronder tilt, zijn zware krengen
Ik geloof dat ik sleutel 11 had voor de remslangen, sleutel 13 om de einddemper eraf te halen, en dan 2x 19dop om de bouten los en vast te draaien…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Als ik de remslangen laat leeglopen: is dan het remsysteem leeg? Ik bedoel dus komt dat dan overeen met het vervangen van de remvloeistof? Moet ik die dus dan gaan kopen? Kan ik de vloeistof als ik die netjes opvang weer terug in het systeem doen of is dat niet verstandig. Wat kost dat spul eigenlijk?
Kun je die (borg) moeren van de remtrommels bij de onderdelenhandel halen of moet dat bij de dealer? Is het ook noodzakelijk om die altijd te vervangen?
Steeksleutels in all maten hebben we wel en ook meerdere ratels met 19 doppen. De vraag rijst alleen: waar heb ik twee 19 doppen voor nodig?
Verder is het misschien allemaal een beetje naief maar als je het nog nooit uit elkaar gehad hebt, dan heb je het dus ook nog nooit gezien en is alle sleutelwerk een groot avontuur.
Jos van der Voort
Niet je hele remsysteem loopt leeg, alleen dat wat in het laatste stukje zit.
Pas als je dan op het pedaal trapt spuit alles eruit.
Borg moeren heb ik niet vervangen de laatste keer dat de trommels eraf waren, maar ik heb de beste uit 4 weer terug geplaatst.
Verder zit de achteras met maar 4 bouten vast, althans, die van een AX….
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Toch maar even op m’n AUtoData CD gekeken. Het remsysteem bevat volgens die CD 0,5 liter remvloeistof. Dat betekent dus dat-ie dan helemaal leeggelopen is als je er een halve liter weer bij moet doen???
Jos van der Voort
Nou begin ik toch te twijfelen aan de inhoudt van die flesjes…
Kan ookj 0.4liter zijn geweest…
I.i.g. had ik net iets meer dan 1 klein flesje nodig…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Die open ring 11/13 zal ik dan moeten kopen want die hebben we niet. Waarschijnlijk maar meteen een setje doen.
Overigens heb ik op het net gezien dat de flesjes remvloeistof 0,25l zijn. Daar heb ik er dus twee van nodig.
Blijft nog de vraag waar we die twee doppen 19 voor nodig hebben (overigens hebben we die wel).??
Jos van der Voort
Volgens mij zit de achteras met een bout en een moer 19 aan het chassis, maar ik kan me vergissen…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
OK. Dat komen we dan vanzelf wel tegen.
Is er nog iets waar we op moeten letten bij het losmaken van de remslangnippels?
En de griptangen heb ik dus niet nodig als ik meteen de remvloeistof vervang?
Jos van der Voort
Wat betreft remvloeistof: NOOIT hergebruiken. Het is hygroscopisch, wat wil zeggen dat het water aantrekt en opneemt uit de atmosfeer. Je moet dan ook de fles zoveel mogelijk dichtlaten.
Ik zou iets meer vloeistof kopen, want je zult daarna het remsysteem moeten ontluchten en daarbij verpomp je altijd meer dan er daadwerkelijk in het systeem gaat. Als je slim bent, spoel je de vooorremmen ook gelijk even door. Is dat ook gelijk weer ontlucht.
Zorg tevens bij het ontluchten ervoor dat het reservoir altijd meer dan voldoende remvloeistof bevat. Bij het ontluchten daalt het peil best snel, dus dat moet je goed inde gaten houden. Als het reservoir leegraakt, kun je lucht het systeem inpompen en moet je weer van voren af aan beginnen met ontluchten. Dat kost je een hoop extra remvloeistof en tijd.
Zijn de rubbers van de donor as wel goed?
Verder ken ik deze klus niet zo. Zorg wel voor stabiele ondersteuning van de auto en een goeie hydraulische krik om de achteras te ondersteunen bij het losnemen en weer aanbrengen. Verder moet het wel te doen zijn denk ik.
Dus toch een griptang: die gaan we dan ook maar halen.
Ik wil eigenlijk maar gewoon een liter remvloeistof halen. Dat moet genoeg zijn en als die niet verrot als je hem goed dicht laat dan heb ik ook nog wat om ooit eens bij te vullen.
Ik heb nieuwe silentblocks liggen van het type dat het vaakst er slecht aan toe is. Die had ik een tijd geleden al gekocht. Ik ga er vanuit dat de andere nog goed zijn. Anders moet dat maar een klus worden voor een andere keer.
We hebben 4 assteunen, een kleine hydraulische krik (Halfordskwaliteit), ondersteuningsmateriaal genoeg in de vorm van 5 kuub gekloofd en gezaagd hout dus we moeten een heel eind komen.
Zal die einddemper er een beetje makkelijk onderuit gaan?
@kees: daar hou ik je aan!
Jos van der Voort
Dan is dat dus het verschil tussen de ZX en de AX….AX zit namelijk maar met 4 bouten vast…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Zal die einddemper er een beetje makkelijk onderuit gaan?
Hebben jullie hier nog tips voor?
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
En wie gaat er remvloeistof dweilen??
Ik moet nog mijn ZX as vervangen, doch een aantal keren al bij de Peugeot 205 gedaan.
De auto achter op steun zetten, ik gebruikte zelf altijd 2 velgen op elkaar gelegd.
Uitlaat los of demonteerd, hengt van voorkeur af.
Reservewiel + rek onderweg.
Met een niet draaiende motor een paar flink je pedaal van je rem indrukken zodat je merkt dat de druk wat afneemt. Dan zorgen dat het pedaal intrapt blijft, normaal gebruikt men een soort lijmklem systeem voor.. Een opmaat gemaakt houtje tussen stoel en rempedaal werkt ook.
Vervolgens hydraulische “schaarkrik” onder midden van as zetten en tegenaan pompen.
Nu alle boutejes en moertjes los halen waarmee de as vast zit (voor de pietlutten; ik neem aan dat men de wielen er onderweg had gehaald, cq al als steun had gebruikt)
Nu de krik iets laten zakken, mocht de as blijven hangen, dan +/- een cm tussen krik en as. Beetje wrikken en als goed is valt die dan wel weer op de krik.
[nu het remleiding verhaal van een Peugeot 205]
Door de as iets te laten zakken kan men goed bij de overgang van stug remleiding naar flexibele slang. Door de eene kant stevig vast te houden met een griptang en de stugge leiding kan de moer los te draaien met remsleutel 11 (is een ringsleutel met een sneetje in).
Eventuele remolie opvangen in 2 lege (bruine bonen) conserve blikken (1 links 1 rechts). (<<—Geld dit ook voor ZX?)
As laten zaken op de krik. 1 persoon links 1 persoon rechts as onder auto wegschuiven. Eventuele dingen omzetten. Op dezelfde manier terugschuiven, op de krik leggen en maar weer krikken, met enig voorzichtig gewrik op zijn plaats in de auto helpen. Dit moet zonder geweld kunnen. Klemt die? Dan zit die scheef! Mocht remleiding verhaal zelfde zijn als Peugeot 205, dan daar op letten.
Gauw met 2 tal moeren vastzetten en klaar moet die zijn.
Alles aangesloten? Rempotje vol met olie, houtje oid van pedaal af. en voorzichtig pompen.. Zorg dat potje vol blijft. Ontluchten volgens bekende wegen. Alle lucht eruit? Dan van steunen halen en op zijn pootjes zetten…
En dan….
Trots heel trots kijken met de nodige ooohhh’s en aaaahhh’s
Zo dit was mijn How-To van een achteras van eem peugeot 205
[smilie=22.gif]
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Geweldig G.O.D.! Daar hebben we wat aan!
Even nog een vraagje: open ringsleutel aan de slangkant en de griptang aan de vaste kant? Of andersom? Of snap ik het al helemaal niet?
Mijn boodschappenlijstje voor morgenochtend:
- liter remvloeistof
- 2 groentepotjes voor de afgewerkt remvloeistof
- 2 (borg)moeren voor de remtrommels
- busje WD40
- open ringsleutel 11/13
- griptang
Ben ik dan nog wat vergeten?
Jos van der Voort
Even nog een vraagje: open ringsleutel aan de slangkant en de griptang aan de vaste kant? Of andersom? Of snap ik het al helemaal niet?
Vandaag en morgen gaat het gebeuren. Kan iemand nog een hint geven mbt het bovenstaande?
Wish me luck!
Jos van der Voort