Hallo Allen,
Zoals algemeen bekend is heb ik een rampenbak. Ik was net op weg naar het tankstation, en het was filerijden… Normaal geen probleem, maar ik hoorde/voelde iets.
Wanneer ik ca. 5km/u rijd (met de koppeling ingetrapt) hoor ik iets knakken linksvoor (dus knak… knak… knak… knak…). Wanneer ik vervolgens de koppeling loslaat, en een klein beetje gas bij geef om op dezelfde snelheid te rijden hoor ik niets. Mijn eerste idee: steentje ofzo in het profiel van de band, al bleek het dat niet te zijn. 2: homokineet… ik stuurde dus bij die lage snelheid naar links.. naar rechts… helemaal niets… dus ja, dat is het eerste probleem dus.
Daarna thuis gekomen krik ik de linkerzijde (bestuurderszijde dus) op. Ik zit een beetje te hannessen met het geheel, kan niks vinden. Ik laat de krik weer zakken, auto in rijstand en voila: het volgende probleem ontspruit. de kont zakt rustig naar de rijstand, maar de neus stort als een baksteen compleet plat op de grond.. Na een 5tal seconde komt ie weer rustig omhoog.. meteen kwamen herinneringen over de heibel met de veiligheidsklep weer teboven, dus heel voorzichtig duw ik met TWEE vingers op de neus (wanneer deze in rijstand is), en ja hoor, je duwt hem haast zonder veel inspanning weer op de grond. Als je van de motorkap afblijft gaat hij dansen, hij zakt dus compleet op de grond, daarna gaat ie weer naar de rijstand, dan weer omlaag, en weer omhoog, en zo gaat dat eindeloos door.
Eerste ingeving: lucht. Toen ik het welbekende slangetje van de veiligheidsklep had vervangen heb ik de ontluchtingsschroef van de HD regelaar losgedraaid en hem zo een half uurtje laten staan (lopende motor). Vreemd genoeg bleef de BX (na het losdraaien van de ontluchtingsschroef) wel op hoogte, al hoort ie (mijns inziens) gewoon te zakken, maar dat kan aan mij liggen. Na dat ontluchten was het probleem nogsteeds aanwezig.
Tweede ingeving: hoogteregelaar.. maar dan zou hij toch niet ZO makkelijk naar beneden geduwd moeten kunnen worden?
Derde ingeving: HEEL erg lekke voorveerpoten.. maar dan zou hij nooit stevigheid moeten hebben, dan zou hij zelfs nooit omhoog kunnen komen.
Vierde ingeving: lekke aanvoerslang HD regelaar.. Ook uitgesloten, aangezien ALLE andere hydraulische zaken perfect werken, de achterkant komt gewoon netjes omhoog, blijft ook omhoog, en heeft prima druk, stuurbekrachtiging werkt prima, remmen werken goed.
Wat zou het dan kunnen zijn? of wordt het een enkeltje garage?
Thanks in advance!
Re: behekste voorvering?
Klinkt toch wel als gare voorveerpoten.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Alweer gezeik? je had je voorpoten vorig jaar toch al vervangen?
Kut voor je Marc maar je kent het he, geen liefde zonder problemen, bitter sweet enzo. ik heb anders misschien nog wel een leuke 16TRi voor je staan
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Re: behekste voorvering?
mpostma schreef:Klinkt toch wel als gare voorveerpoten.
Maar dan zou hij toch nooit meer goed moeten werken? Het slangetje van de veiligheidsklep heb ik ongeveer 2 maanden geleden vervangen, toen had ik dus dat probleem met die vering. kort daarna werkte het weer normaal (gewoon de motor een HELE tijd laten lopen (uur ofzo)), en nu is het weer terug. Als het gare veerpoten zouden zijn zou het probleem zich toch altijd voordoen?
thanks.
Re: behekste voorvering?
mpostma schreef:Klinkt toch wel als gare voorveerpoten.
Dat zou je dan toch moeten kunnen terugvinden in de vorm van een grote retourlekkage?
Mijn tzdturbo heeft een enigzins vergelijkbaar euvel maar daarvan weet ik dat de voor-hoogteregelaar te traag werkt. Nog niet van gekomen er iets aan te doen; ding is gestald.
Ich bin ein Breaker
Re: behekste voorvering?
Sja, dat gaklapper bij lage snelheden heb ik wel eens vaker gehoord bij rotte poten. dan zit er gewoon speling op de schuifbus, wat gaat rammelen op kleine hobbels.
Je moet (wat Karel terecht opmerkt) het dan wel terugvinden in enorme retourlekkage, dat klopt wel. Als je hem zo makkelijk kan induwen, heeft ie dan nog hoogte of is dan heel laag aan de voorkant?
Als je voorkant inzakt omdat de hoogteregelaar loopt te zieken, dan moet je geen retourstroom zien van de veerpoten. De operationele retourslangen van de hoogteregelaar komen helaas in de kleine octopus uit als 1 groot gevulcaniseerd stuk. Die kun je dus niet los bekijken van de operatationele retour van drukregelaar en stuurbekrachtiging. Met draaiende motor komt daar sowieso een enorme hoeveelheid operationele retour vandaan.
Vreemd genoeg bleef de BX (na het losdraaien van de ontluchtingsschroef) wel op hoogte, al hoort ie (mijns inziens) gewoon te zakken, maar dat kan aan mij liggen
Dit is volstrekt normaal. Door de veiligheidsklep is het veersysteem gescheiden van het hoofd(rem)systeem.
Op CM heb ik wel eens de wagen in de hoogste stand gezet, drukregelaar drukloos, accubol eraf geschroefd, bij laten vullen bij Chyparse en weer monteren zonder enig probleem.
Re: behekste voorvering?
mpostma schreef:Sja, dat gaklapper bij lage snelheden heb ik wel eens vaker gehoord bij rotte poten. dan zit er gewoon speling op de schuifbus, wat gaat rammelen op kleine hobbels.
Ja, inderdaad.. als de BX een tijdje staat zitten de veerpoten een heel klein beetje vast, en hoor je ook wat wanneer je op de motorkap duwt.
mpostma schreef:
Je moet (wat Karel terecht opmerkt) het dan wel terugvinden in enorme retourlekkage, dat klopt wel. Als je hem zo makkelijk kan induwen, heeft ie dan nog hoogte of is dan heel laag aan de voorkant?
Goed plan! de veerpoten hebben enige lekretour (wanneer ze normaal werken, dus niet met dit ‘dans’fenomeen). Het gaat om een stroompje, geen druppelend slangetje maar ook weer geen zeikstraal.
De BX staat normaal in de rijstand (op het oog), wanneer je dan op de neus duwt gaat ie helemaal plat op de grond. je voelt ook dat je hem gewoon compleet plat duwt. Als je daarna met je volle gewicht op de neus blijft (erop zitten ofzo) komt de BX wel netjes omhoog (naar rijstand). als je daarna van de kap afgaat, gaat ie een klein stukje naar beneden (om weer in de rijstand te komen) en kan je hem weer met 2 vingers plat duwen.
mpostma schreef:
Als je voorkant inzakt omdat de hoogteregelaar loopt te zieken, dan moet je geen retourstroom zien van de veerpoten. De operationele retourslangen van de hoogteregelaar komen helaas in de kleine octopus uit als 1 groot gevulcaniseerd stuk. Die kun je dus niet los bekijken van de operatationele retour van drukregelaar en stuurbekrachtiging. Met draaiende motor komt daar sowieso een enorme hoeveelheid operationele retour vandaan.
Ja, ik begrijp het helemaal. Ik moet gewoon even in de vraagbaak kijken welk slangetje de veerpootlekretour is (volgens mij is dat voor zowel voor als achter hetzelfde slangetje). Helaas is ie nu weer gestopt met dansen, maar ik weet nu wel hoe ik het dansen weer kan laten gebeuren (opkrikken, en klaar). Ik was net aan het denken, maar als ik de BX opkrik zullen de poten in een hogere stand staan dan wanneer ik hem gewoon in de hoogste stand zet. Het zou dus best kunnen dat er gewoon iets mis is met de poten waardoor er toch lucht ofzo inkomt..
mpostma schreef:
Vreemd genoeg bleef de BX (na het losdraaien van de ontluchtingsschroef) wel op hoogte, al hoort ie (mijns inziens) gewoon te zakken, maar dat kan aan mij liggen
Dit is volstrekt normaal. Door de veiligheidsklep is het veersysteem gescheiden van het hoofd(rem)systeem.
Op CM heb ik wel eens de wagen in de hoogste stand gezet, drukregelaar drukloos, accubol eraf geschroefd, bij laten vullen bij Chyparse en weer monteren zonder enig probleem.
Oke, hoef ik me daar gelukkig geen zorgen over te maken.
Re: behekste voorvering?
deur63 schreef:Goed plan! de veerpoten hebben enige lekretour (wanneer ze normaal werken, dus niet met dit ‘dans’fenomeen). Het gaat om een stroompje, geen druppelend slangetje maar ook weer geen zeikstraal.
Als de slang “vol” staat met LHM heb je toch wel behoorlijke lekkage. Bedenk wel dat de druk weliswaar erg hoog is, maar dat de diameter van de leidingen zeer gering is.
Een constant “volle” slang betekent dan toch een behoorlijk drukverlies, maar door de grotere diameter van de retourslang zal dat er niet uitzien als een “spuiter”.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Nadat je de auto van de krik hebt gehaalt, heb je haar dan ook even een paar meter verplaats? De mijne had dat gedans altijd nadat ze op de krik had gestaan, volgens mij staan de wielen dan niet in de goede stand ofzo. Even heen en weer rijden deed wonderen.
My other car is a broomstick.
Re: behekste voorvering?
karel schreef:deur63 schreef:Goed plan! de veerpoten hebben enige lekretour (wanneer ze normaal werken, dus niet met dit ‘dans’fenomeen). Het gaat om een stroompje, geen druppelend slangetje maar ook weer geen zeikstraal.
Als de slang “vol” staat met LHM heb je toch wel behoorlijke lekkage. Bedenk wel dat de druk weliswaar erg hoog is, maar dat de diameter van de leidingen zeer gering is.
Een constant “volle” slang betekent dan toch een behoorlijk drukverlies, maar door de grotere diameter van de retourslang zal dat er niet uitzien als een “spuiter”.
Een goede veerpoot heeft nauwelijks lekretour. Nauwelijks wil zeggen dat als je de retour weg zou laten het alleen maar een beetje zweet. ALs er een continu stroompje uitkomt wil het zeggen dat ie niet best is. Het kan zijn dat als ie gaat dansen dat ie dan even heel snel veel LHM loost in de retour. SOms kan het gebeuren dat dan de retour bij de wielpoten eraf springt. Mijn moeder heeft daar wel mee te maken gehad. Niet echt leuk idd.
mathijs schreef:Nadat je de auto van de krik hebt gehaalt, heb je haar dan ook even een paar meter verplaats? De mijne had dat gedans altijd nadat ze op de krik had gestaan, volgens mij staan de wielen dan niet in de goede stand ofzo. Even heen en weer rijden deed wonderen.
Maar dat zou toch niet uit moeten maken? ik bedoel de handrem werkt alleen op de voorwielen, dus dat zou zichzelf dan toch moeten corrigeren?
Ik hoop dat ie dalijk gewoon normaal doet.