Morgen gaan we effe naar Kerkrade om eens bij de Citroen meeting daar te kijken. Daarna zet ik mijn bx bij de specialist in Wijnandsrade neer waar hij maandag zijn ballen gevuld krijgt en een nieuwe hom(o)(i)kineet krijgt. en nog wat kleine dingetjes.
De laatste tijd valt me op dat als ik wat forser rem, de achterkant een beetje naar beneden getrokken wordt. Als ik dan stilsta komt ie na een paar seconden weer omhoog in de goede stand. Soms duurt dit wat langer. Moet ik denken aan de hoogte regelaar? Mocht dit het geval zijn dan zet ik dit op het “to do” lijstje voor de garage erbij om die eens schoon te maken.
Een tijdje terug heb ik de riemen vervangen maar soms piept de snaar die de pomp aanstuurt. Die ga ik vanmiddag eens opnieuw stellen, zal wel wat strakker mogen denk ik. Kan dit ook de oorzaak zijn?
Verder is ie wel toe aan een LHM wissel en spoelbeurtje, hier heb ik eigenlijk nog nooit iets aan gedaan. Geen idee wanneer dit voor het laatst gebeurt is…..heb hem nu 1 jaar. LHM is nog redelijk schoon en groen zover ik kon zien. Zou er vuiligheid aan de achterkant kunnen zitten en dit de reden zijn van het omlaag trekken?
Marc
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
mijn bxjes begonnen ook altijd achter wat te dansen bij het remmen, ook vaak dat wanneer ik bij het stoplicht sta ofzo, en ik de rem los laat dattie achter iets omhoog komt, ik geloof dat dit normaal is trouwens!
een slippende riem zorgt er denk ik alleen voor dattie langzamer omhoog komt, eenmaal omhoog moet er voldoende druk op het systeem staan, als de pomp niet stopt met pompen dan is er natuurlijk wel wat mis.
Maar ff de achterremmen spoelen kan natuurlijk nooit kwaad, gewoon ff slangetje op de ontluchtingsnippel en die ietsje los schroeven en ff het pedal intrappen zodat de prut er uit kan, en als je dan toch het wiel er af hebt kun je misschien ook meteen ff kijken of je blokjes nog netjes kunnen bewegen in de klauwen (schuifvlakjes in de klauw zelf en de bout waar de blokjes in bewegen schoonmaken en invetten.
Tis een paar minuutjes werk per kant en altijd de moeite waard
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
De riem heb ik net opnieuw gespannen, die mocht inderdaad wel iets strakker
Dat piepen zal nu wel weg zijn. Pomp doet het prima…..intervallen zijn kort en het duurt vrij lang dat ie weer aanslaat. Maar dan heb ik ook geen stuurbekrachting en dat scheelt wel.
Dus dat ie iets naar beneden getrokken word van achteren met remmen is niet iets om me echt zorgen te maken?? Ik herken het niet van mijn vroegere bx’en namelijk.
Dat spoelen heb ik helemaal in het begin eens gedaan samen met broederlief en dat stelt inderdaad niks voor. Een volledige LHM wissel zal ook wel eens mogen denk ik…...Viel me net in dat ik dus al 1 jaar zonder reservefles LHM rond rij, ook nooit nodig gehad gelukkig maar deze week maar eens een paar liter kopen voor de spoeling. Dan ook maar koelvloeistof want die zit er ook wel een eeuwigheid in als we dan toch bezig zijn
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Re: Remmen….kont naar beneden.
marx-7 schreef:
De laatste tijd valt me op dat als ik wat forser rem, de achterkant een beetje naar beneden getrokken wordt.
Sjees, doet ie een keer wat ie moet doen is het weer niet goed
Proficiat… je hebt je achterremmen goed los gereden!
Houden zo!
Re: Remmen….kont naar beneden.
mpostma schreef:marx-7 schreef:
De laatste tijd valt me op dat als ik wat forser rem, de achterkant een beetje naar beneden getrokken wordt.
Sjees, doet ie een keer wat ie moet doen is het weer niet goed
Proficiat… je hebt je achterremmen goed los gereden!
Houden zo!
Dat valt dan al weer mee…..zou ik soms panisch worden :
Zouden hiervoor praatgroepen zijn
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
eigenlijk moet je niet zeuren, marc, jouw hydro-systeem is gewoon vrij van kuren, ondanks middeleeuwse bollen de interval van de drukregelaar zit geloof ik op een sec. of 50 en het is lekvrij wat ook wel uniek is bij een citroën van die leeftijd.
groeten van je altijd tactische broer, Pasqual.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
Pasqual schreef:eigenlijk moet je niet zeuren, marc
Pasqual schreef:groeten van je altijd tactische broer, Pasqual.
Dit vraagt om represailles
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
haha, dat heb ik bij mij ook geregeld, dat de kont een stukje omlaag gaat wanneer ik goed in de ankers ga. Is dat het auto-recht-houden-bij-het-remmen-systeem?
marx-7 schreef:Pasqual schreef:eigenlijk moet je niet zeuren, marc
Pasqual schreef:groeten van je altijd tactische broer, Pasqual.
Dit vraagt om represailles
Van je familie moet je het maar hebben
Ach we hebben net de hele avond aan de Twingo van zijn vriendin gewerkt dus dat zit wel goed
Beetje katten moet kunnen
@MarK, wat bedoel je met dat rechtuit enz.? Hij trekt zijn achterwerk een beetje naar beneden, voor de rest gelukkig geen zwabber neigingen…
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
deur63 schreef:haha, dat heb ik bij mij ook geregeld, dat de kont een stukje omlaag gaat wanneer ik goed in de ankers ga. Is dat het auto-recht-houden-bij-het-remmen-systeem?
Een perfect remmende BX blijft perfect horizontaal tijdens het remmen. Ook als je daarna de rem loslaat. Maar zelfs dan heb je het af en toe dat ie toch iets corrigeert als je de rem loslaat.
Het is natuurlijk wel zaak om direct (!) de rem los te laten als je hard geremd hebt, anders trekken je remschijven krom. Als je dat altijd netjes doet zul je merken dat ie ook minder hoeft te corrigeren.
Van de andere kant: Remmen op berlines is meestal geen feest, tenzij je standaard bv. 50 kg in de kofferbak hebt. Met mijn breaks heb ik 1 keer vastzittende remmen gehad toen ik em kocht, daarna altijd perfect horizontaal-blijvende wagens. Het kan dus wel… Helemaal leuk wordt het als je Xantiaspullies rondom gooit, dat is ECHT feest.
Groeten,
Jan
Chinco schreef:deur63 schreef:haha, dat heb ik bij mij ook geregeld, dat de kont een stukje omlaag gaat wanneer ik goed in de ankers ga. Is dat het auto-recht-houden-bij-het-remmen-systeem?
Een perfect remmende BX blijft perfect horizontaal tijdens het remmen. Ook als je daarna de rem loslaat. Maar zelfs dan heb je het af en toe dat ie toch iets corrigeert als je de rem loslaat.
Het is natuurlijk wel zaak om direct (!) de rem los te laten als je hard geremd hebt, anders trekken je remschijven krom. Als je dat altijd netjes doet zul je merken dat ie ook minder hoeft te corrigeren.
Van de andere kant: Remmen op berlines is meestal geen feest, tenzij je standaard bv. 50 kg in de kofferbak hebt. Met mijn breaks heb ik 1 keer vastzittende remmen gehad toen ik em kocht, daarna altijd perfect horizontaal-blijvende wagens. Het kan dus wel… Helemaal leuk wordt het als je Xantiaspullies rondom gooit, dat is ECHT feest.Groeten,
Jan
Maar een klein beetje zakken achter remt gewoon wel lekker, compenseert weer een beetje de onaangename druk naar voren op de inzittenden ofzo.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 157
Geregistreerd: 11-11-2005
- C5 3.0 hdif Sedan exclusive
- C3 1.6 vti 120 exlusive automaat
bij goed werkende achterremmen, hoort hij de kont naar beneden te trekken, dit komt door constructie/geometrie van de draagarmen.
kij moet natuurlijk niet tot het eind inzakken
hetzelfde heb je eigenlijk met een bmw motorfiets tijdens optrekken, deze komt dan juist achter omhoog.
gr bob
jaaa, ik ben ook trots op mijn volvo
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
marc, jij hebt tenminste goede achterremmen. bij mijn xantia heb ik een half jaar rondgereden met een linkerachterrem die maar voor 50% remde dankzij een vastzittend remblokje. met hamer en beitel er op subtiele wijze uit moeten rammen. maar sindsdien geen piepende remmen en duikende kont meer.
( trouwens die a t/m zx markt van vanmorgen kunnen ze beter veranderen in ami t/m 2cv markt want verder kwamen wij niet. niet interresant als je een bx of xantia hebt )
groeten Pasqual.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
Pasqual schreef:( trouwens die a t/m zx markt van vanmorgen kunnen ze beter veranderen in ami t/m 2cv markt want verder kwamen wij niet. niet interresant als je een bx of xantia hebt )
Zie: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=174124
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Net de bix gaan halen bij de gargage. Kreeg deze week eerst nog een telefoontje of het nu een “echte” was anders moest ie onderdelen gaan bestellen
Hele waslijst aan kleine mankementjes inclusief een paar grote zoals ballen vullen, homokineet, remblokjes, retourslangetjes, handremkabel…..350 euro, vond ik eigenlijk wel meevallen. Netjes gevraagd of ie het mocht maken
Ik had daar effe zelf geen zin meer in.
Gelijk na laten kijken voor de apk, dat moet in januari geen probleem zijn. Op de terug weg een stukkie omgereden, het veert toch weer heerlijk
Ik kan deze mensen (Mennens/Thijsen) in wijnandsrade van harte aanbevelen!
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer