M&M schreef:Automaat is idd adaptief en past zich grotendeels aan de bestuurder aan , en laat zeer zeker geen onuitwisbare print achter , duurt een paar km’s voordat de bak de rijstijl v/d nieuwe bestuurder kent ... hoe een bak schakelt is dus niet aan te passen , wel wanneer
Lees dit artikel maar eens , gaat weliswaar over de Xantia maar de versnellingsbak is net als die van de C5 een AL-4 bak ( als ik mij niet vergis ) met zelflerend vermogen
De 2.2 HDi automaat heeft een 4hp20 bak ( net als de Xantia V6 ) ... de nieuwe C5 V6 heeft een automaat met 6 versnellingen ( AM6 ) ...
dank je wel voor de link, ...leerzaam.
Ik weet nog steeds niet of het brute schokken/klappen ‘normaal is, of een foutje in de bak/software etc ...
maar misschien kom ik er nooit achter
Gewoon een nieuwe software update en het probleem is verholpen. Bij mij was de schok van de 3e naar de 2e versnelling juist het sterkst bij het afremmen.
Bert schreef:Gewoon een nieuwe software update en het probleem is verholpen. Bij mij was de schok van de 3e naar de 2e versnelling juist het sterkst bij het afremmen.
volgens mij heb ik diverse keren nieuwe software gehad (voor andere redenen), maar het probleem is nooit weggegaan
Ik heb ook een C5 2.0 op LPG met automaat. Die van mij is van september 2003 en heeft nu 135.000 gereden. Het door jou beschreven verschijnsel ken ik niet.
Het is ook wat je verstaat onder een klap, dat is per persoon verschillend te beoordelen. In de drie jaar dat ik de auto heb is het fragmentarisch voorgekomen dat terugschakelen niet helemaal vlekkeloos ging, maar zeker niet op reguliere basis.
Ik heb wel eens gemerkt dat het gebeurde als ik heel rustig reed, waardoor de bak vroeg in de toeren opschakelt, en dan ineens een dot gas geef. Zeg maar om nog snel door het net op groen gesprongen verkeerslicht te gaan. Dus terwijl de bak opschakelt, vraag jij juist een kick-down, dan voel je een schok die je enigzins ook zou kunnen vertalen als een klap.
Maar nogmaals dit is bij mij fragmentarisch voorgekomen.
WOF
WOF
De grijze schicht, Citroën Xantia 1.8i AUT4
Datzelfde geld voor mij. De enige keren dat de bak nog wel eens wil “haperen” is als de auto echt koud is, maar dan bedoel ik ook echt dat het buiten gevroren heeft. Ik heb ook gemerkt dat schakelen soepeler gaat als je niet al te hard gas geeft bij mijn C5. Dus gewoon op het gemakje, ik heb zowiezo niet al teveel haast meestal.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat