@EW
Ben jij die onbekende waar Sohail een keer op de koffie wil?
Jos van der Voort
ZX-Enschede schreef:@EW
Ben jij die onbekende waar Sohail een keer op de koffie wil?
Geen idee…..
Achteras er inmiddels terug op met nieuwe silentblocs achter. Die waren dus ook verrot.
Bij het losmaken van de remtrommel aan een kant kwam ook het lager in brokken mee. Daar hebben we dus dan “mazzel” mee want bij de nieuwe as zou dat allemaal goed moeten wezen.
Dat is dan voor een latere melding.
Nu moeten we nog de “verlaging’ met 4 centimeter nog ongedaan maken. Zo hebben we de as gekregen, maar met alle instructies om dat te doen dankzij de leverancier van de as.
Jos van der Voort
Nieuwe as zit eronder en we hebben al proefgereden.
Mijn ZX heeft geen X-been meer en hij rijdt ook strakker want op de oude as was één van de silentblocs ook al overleden.
Vandaag gaan we alles afmonteren. Reservewiel terug eronder, bekleding terug in de achterbak, nog even een oliebeurtje voor het donorblok, versnellingsbak bijvullen en nog even alle vloeistoffen nakijken.
Dinsdagavond gaan er nieuwe keerringen op de steekassen (met dank aan een medeforummer die me daarmee helpt) en dan zou die klaar moeten zijn voor de APK.
En uh… ZX1.8T: de verlaging hebben we nog niet ongedaan kunnen maken. Daar zijn we toch lelijk in vastgelopen. Maar dat hoor je nog wel.
Jos van der Voort
Veel dank verschuldigd aan (in willekeurige volgorde):
Marten Postma, Ben (ZX1.8T), G.O.D., Keezx (die ik twee keer heb mogen bellen), Simpele Ziel, ZX Cruiser, Sohail (ZX1.4i), en alle anderen die ik nu misschien vergeten ben.
En natuurlijk mijn zoon die alle klusjes moet doen waar ik niet bij kan.
Hulde!
[smilie=322.gif] [smilie=322.gif]
Jos van der Voort
Mooi
Blijft toch een leuke gedachte dat je zelf(mee hebt geholpen om) een as kan wisselen
Dat strakker rijden kan natuurlijk ook door de verlaging komen…
Overigens, bij het monteren van de nieuwe handremkabels op de AX is ook 1 van mijn wiellagers overleden, toch wel handig als je dan nog je oude/nieuwe as hebt liggen
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
De oude as wordt nog ontdaan van donor onderdelen:
- 2 x remcilinder
- 1 x trommel met lager
- 2 x schokbreker
De rest gaat naar het oudijzer.
Overigens heeft de oude as inderdaad goed zichtbaar één X-been, maar de andere kant zou binnenkort ook aan de beurt geweest zijn! Die ziet er na demontage dus ook deplorabel uit.
Moeten die remcilinders nog op een bijzondere manier bewaard worden? Ik wou ze in een bonenpot doen zodat er weinig tot geen uitdroging kan plaatsvinden.
Jos van der Voort
Remcilinders heb ik laten zitten, schijnen volgens mijn pa niet zo gauw stuk te gaan.
Wel heb ook in de schokdempers eraf gehaald, de remtrommels, voeringen ook, en de stalen remleidingkjes.
Scheelt trouwens aanzienlijk in gewicht
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Voeringen waren niet veel meer. Aan één kant zijn ze ook gesneuveld omdat we wilden uitvogelen hoe de handremkabel op een slimme manier eruit gehaald kon worden.
De remleidingkjes had ik even niet aan gedacht maar die kunnen we ook nog wel even eraf halen.
Tenslotte heb ik daar die open ringsleutel voor gekocht toch?
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Nog even ter volledigheid ook voor mezelf en anderen. Hoever komt mijn 205 achteras how to overeen met die van een ZX?
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Niet lijkt mij.
De ZX heeft wel overeenkomsten met de peus 306.
Mja, 205je heeft toch ook een Torsie-as :
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Ik heb een ZX gekocht omdat ik me had laten vertellen dat het technisch eigenlijk een 205 is….......
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
WYD schreef:Niet lijkt mij.
De ZX heeft wel overeenkomsten met de peus 306.
Hokjes Politiek Denkvermogen!
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
De eerste vraag van G.O.D ga ik even over nadenken maar dat wordt dan wel morgenavond na mijn werk.
De achteras verwisselen is best wel een klus. Ik zal morgen een stappen"plan” posten.
Jos van der Voort