Let wel, de Aisin bak kan zeker 320pk aan (Volvo XC90 V8 ) dus een dikkere benzine motor is technisch geen probleem. Met 1400kg op de voorwielen is zelfs 400pk makkelijke weg te zetten. Er zijn genoeg (lichtere) Cx-en met een dergelijk vermogen.
Citrophile schreef:Zoals Eveltwin eerder had vermeld wordt het maximale koppel van de V6 motoren begrensd door de Aisin aut.bak. Die is ontworpen tot ongeveer max. 440 Nm.
Van mij mogen de V6 motoren ook met handbak/sensodrive leverbaar worden om de prijs te drukken en meer vermogen c.q. koppel toe te laten.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Dat zal wel lukken ja, want atmosferische benzinemotoren halen niet zo snel een koppel van 440 Nm, tenzij het dikke achtcilinders zijn.
Een Senseodrive in zo’n comfortabele C6? Dat wil je ECHT NIET!
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.
Er moeten meer motoren leverbaar worden in de C6:
Sowieso: 2.2 HDi van 150 en 170 pk. met 6 bak hand en automaat.
Kijk je hebt Ds en ID rijders. (Ik ben een ID rijder. En als er een 150 PK 2.2. Hdi komt voor 40-45000 euro dan ben ik de eerste die hem bestelt).
Maar ook… 2.2 16 v VAN 170 PK of 3.0 V6 naar beneden getuned naar 170 pk ( met wel het koppel dus) met 6 bak
Waar komt die 3.2 liter benzine-motor vandaan?? Het lijkt me niet dat PSA zelf zo’n motor nog rendabel kan produceren. Niet voor niets is de huidige 2.9l V6 al bijna 10 jaar vrijwel ongewijzigd in productie; er zijn geen partners meer die deze motor gebruiken (alleen nog in die sporadisch verkochte Laguna V6…).
Citroën XM 2.9 V6-24V Exclusive 1999 / 210.000 km (juni 2009)
De ES9J4 was een topmotor bij z’n introductie en kan nog steeds aardig meekomen. Zowiezo heeft hij nog altijd als voordeel tov van veel concurrenten dat het een 60 graden blok is. Een vergroting van de inhoud, directe benzine inspuiting en voila hij kan nog 5jaar mee, maar de geruchten zijn dat ze met iets revolutionairs komen.
Met het huidige verkeer en de eisen die de markt stelt aan een auto is het m.i. niet eens noodzakelijk om met veel meer vermogen te komen maar wel om aan Euro5 te kunnen voldoen en een lager verbruik mogelijk te maken.
215pk uit 2.9L is al aardig (74pk/L), vergelijk het met de aldi a6 (255pk/3.2L=79pk/L) da’s niet echt een fundamenteel hoger specifiek vermogen.
De MB-E350 had 78pk/L, maar die zijn nu ook over gegaan op DI met een heel lichte vermogensstijging. Door 10% extra inhoud op de ES9J4 en 10% uit het toepassen van DI kom je al aan 260pk, lijkt me een prima waarde voor de C6, zeker als dit de combineren is met hogere efficientie bij deellast.
Overigens worden de aantallen flink onderschat, de meeste V6en zaten meen ik in de p406, maar met
Xantia+p406+p406c+Xm+p605
+Laguna Iⅈ+Safrane+Espace (oude)
+C5+p607+p407+p407c+C6+C8+p807 heb je al aardige aantallen te pakken
en dan moeten de C5.opvolger & p608 nog komen…
Richard Kruizinga schreef:Waar komt die 3.2 liter benzine-motor vandaan?? Het lijkt me niet dat PSA zelf zo’n motor nog rendabel kan produceren. Niet voor niets is de huidige 2.9l V6 al bijna 10 jaar vrijwel ongewijzigd in productie; er zijn geen partners meer die deze motor gebruiken (alleen nog in die sporadisch verkochte Laguna V6…).
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 871
Geregistreerd: 03-02-2006
- C5 X Hybrid 225
- C6 (2005-2012) V6 -3.0 HDI Exclusive
- DS 9 E-Tense Rivoli+ FO
Vermogen en intellectuele masturbatie
eviltwin schreef:De ES9J4 was een topmotor bij z’n introductie en kan nog steeds aardig meekomen. Zowiezo heeft hij nog altijd als voordeel tov van veel concurrenten dat het een 60 graden blok is. Een vergroting van de inhoud, directe benzine inspuiting en voila hij kan nog 5jaar mee, maar de geruchten zijn dat ze met iets revolutionairs komen.
Met het huidige verkeer en de eisen die de markt stelt aan een auto is het m.i. niet eens noodzakelijk om met veel meer vermogen te komen maar wel om aan Euro5 te kunnen voldoen en een lager verbruik mogelijk te maken.
215pk uit 2.9L is al aardig (74pk/L), vergelijk het met de aldi a6 (255pk/3.2L=79pk/L) da’s niet echt een fundamenteel hoger specifiek vermogen.
De MB-E350 had 78pk/L, maar die zijn nu ook over gegaan op DI met een heel lichte vermogensstijging. Door 10% extra inhoud op de ES9J4 en 10% uit het toepassen van DI kom je al aan 260pk, lijkt me een prima waarde voor de C6, zeker als dit de combineren is met hogere efficientie bij deellast.
Overigens worden de aantallen flink onderschat, de meeste V6en zaten meen ik in de p406, maar met
Xantia+p406+p406c+Xm+p605
+Laguna Iⅈ+Safrane+Espace (oude)
+C5+p607+p407+p407c+C6+C8+p807 heb je al aardige aantallen te pakken
en dan moeten de C5.opvolger & p608 nog komen…Richard Kruizinga schreef:Waar komt die 3.2 liter benzine-motor vandaan?? Het lijkt me niet dat PSA zelf zo’n motor nog rendabel kan produceren. Niet voor niets is de huidige 2.9l V6 al bijna 10 jaar vrijwel ongewijzigd in productie; er zijn geen partners meer die deze motor gebruiken (alleen nog in die sporadisch verkochte Laguna V6…).
Ik blijf bij mijn dada: meer vermogen bij de C6 is intellectuele masturbatie enkel interessant voor de cijfern….ers en een tiental enkelingen die absoluut willen dat citroën ook een dikke motor in de catalogus heeft om te kunnen concurreren met enkele beemers en Mbs (althans op papier). Beetje cru?
Wel…. als binnen een paar weken / maanden de ruwe petroleum voor de volgende 5 jaar of zo boven de 80 a 120$ / vat zit zullen er heel veel dikke auto’s in de tweede handsmarkt verschijnen…..
Het zou wel eens kunnen dat een omgekeerde AX situatie gaat ontstaan.
Ik verklaar me nader….
In de jaren 80 begonnen de prijzen van de benzine/diesel en afgeleide producten aardig te stijgen.
Citroën gokt op de markt-ontwikkelingen en steekt heel veel energie in de AX (uitermate licht voertuig met nadruk op laag verbruik) met een bijzonder interessante kg/pk waarde.
Helaas doken de prijzen (na de ontwikkeling van de AX - herinner U de reclame op de Chines muur met de kleine Chinees die het V-teken maakt) terug naar omlaag en bleef de markt trouw aan ouderwetse VW Polo’s en ditto Corsa’s (want die waren “degelijk en stevig"volgens de bekende vooroordelen van de gemiddelde consument) en die (inzake innovatie) geen moer hadden gedaan aan het gewicht van hun auto en dus uiteindelijk toch competitief bleven ondanks het feit dat ze sinds het ontwerp niks meer hadden gewijzigd aan het concept.
De laatste jaren (sinds januari 2001) zijn er een berg auto’s met dikke motoren verschenen bij relatief zeer lage ruwe petroleum prijzen (bemerk het succes van al die SUV stads-tanks etc.).
Als straks (naar verwachting van de markt analysten) de prijzen aan de pomp nog een 30% gaan stijgen voor een lange periode (stel 5 jaar) dan zakt die hele markt als een plumpudding in mekaar.
Het zou dus voorzichtig zijn van PSA (m.i.) om niet enkel op dikke motoren te gokken dit keer, zoals omgekeerd toen op lichte voertuigen.
citroenist.
1) Visa SuperE 2) CX GTI 2400 3)XM 2.0 4)BX 14Biaritz 5)XM 2.0 Break 6)Xantia Activa TCT 7) Xantia Activa Excl. HDI 8.)ZX 14 9)Berlingo Multispace 10)C8 2.0HDI 11)C5 2.0 HDI eXCL. 12) c5 2.0 HDI Break 13)C6 V6 2.7 HDI Excl. 14) DS5 1600 Bus edition 15)C4 Grand Picasso rel.1 16)C6 V6 3.0 HDI excl. 17)C4 Grand Picasso 1600 HDI Rel2 18) c5 Tourer 2.0 HDI Excl. 19) DS7 Crossback BlueHDI 180 Aut. So Chic FO 20) DS9 E-Tense Rivoli+ FO 21) C5X Hybrid 225 Magnetic Blue 22)Berlingo 1.5 HDI 23)Berlingo M 1.5 HDI XTR 2024 FO
toch staat de AX op twee van meestgebouwde Citroenen (2.4miljoen) 100.000 meer dan de BX (ook een superlicht voertuig btw) maar 1.5milj. minder dan de 2CV
gerekend per jaar staat de AX op 5 (achter ZX, Xsara, Saxo en BX)
bovendien is de AX ook als p106 verkocht, geen slechte carriere zou ik zeggen
D’r is ongeacht de benzine prijzen nog zeker een markt voor grotere en sterkere motoren, niet dat je als fabrikant alles op alles moet zetten in deze wapenwedloop (zie MB E63 amg met ~520pk) maar het is voor het prestige van het merk wel handig om in ieder geval EEn model te hebben dat 250km/h loopt.
260 pk is daarvoor overigens niet genoeg (in een C6)
Je hebt meer dan 270pk nodig.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Autoscoops.be
Sinds deze maand rolt de Citroën C6 van de band met een nieuwe 2.2 HDi met partikelfilter en gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak. Die moet Citroëns topmodel een stuk toegankelijker maken. Daarvoor werd ook een deel van de uitrusting opgeofferd.
De nieuwe krachtbron heeft een inhoud van 2.179 cc en levert 173 pk en een koppel van 370 Nm. Voor België staat ook nog een versie met 163 pk op het programma, die in een lagere fiscale schijf valt. De viercilinder met dubbele turbo, die ook in de Peugeot 607 ligt, verbruikt 6,6 liter per 100 km. In 9,5 seconden haalt de C6 2.2 HDi 100 km/u.
Om de prijs te drukken, werd gesnoeid in de uitrusting. In vergelijking met de 2.7 HDi verdween de ophanging met gestuurde schokdemping, is er geen snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, geen wegklapbare spoiler, geen actieve motorkap en 17-duims Rivazza-velgen met bandenmaat 225/55 R17.
Belgische prijs
De 2.2 HDi is leverbaar in de afwerkingsniveau’s C6, C6 Lignage en C6 Exclusive. Ze kosten repectievelijk 40.890 euro, 43.880 euro en 50.300 euro.
Nederlandse prijzen (standaard uitvoering):
Citroen C6 2.7 HDiF V6: 60.705,-
Belgische prijzen
Citroen C6 2.7 HDiF V6: 46.090,-
46.090 - 40.890 = 5200,-
Nederlandse prijs voor 2.2HDi wordt dan 60.705 - 5200 = 55505,- euro
Schroom niet bezoek de site en wordt lid.
http://citroenc52008.hyves.nl/
Indien er iets te melden is over de nieuwe C5, dan vindt u het hier als eerst.
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
mcitroen schreef:Autoscoops.be
Nederlandse prijzen (standaard uitvoering):
Citroen C6 2.7 HDiF V6: 60.705,-Belgische prijzen
Citroen C6 2.7 HDiF V6: 46.090,-
Auw…
Gr een nederlander.
mcitroen schreef:
Nederlandse prijs voor 2.2HDi wordt dan 60.705 - 5200 = 55505,- euro
misschien nog wel iets goedkoper: ik gok 53835 EUR voor de basis 2.2
maar dan zit hij nog steeds erg dicht bij de V6 benzine (vanaf 55370)
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
kort berichtje op autoweek.nl
http://www.autoweek.nl/newsdisp.php?ID=5341&cache=no
geen prijzen
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Volgens de BPM calculator op Autoweek.nl wordt de instapper bijna 54.000 Euro, de Lignage 58.000 en Exclusive 66.718.
Die high tech dieselmotor is een stuk duurder dan zo’n afgezaagd V6-je natuurlijk…
Ik heb eerst 21% Belgische BTW afgetrokken en vervolgens ingevoerd. Bij de 2.7 scheelde de uitkomst 300 Euro.
FF een edit want ik heb de BIV ontdekt. Als de BIV in de Belgische nieuwprijs is opgenomen net als onze BPM, dan zijn de nieuwe prijzen: 49.878, 53.936 en 62.647. Dat is dus vanaf zo’n 10 mille meer dan een C5 2.2HDiF Exclusive.
Totdusver is de nieuwe V6 voor de C6 regelmatig aangeduidt als “camless”. Voor de liefhebbers wat achtegrond informatie.
Camless staat hier voor distributie zonder nokkenas.
wat deze technologie exact inhoudt is te lezen op:
http://www.valeo.com/automotive-supplier/Jahia/lang/en/pid/1317
Het komt er simpelweg op neer dat de kleppen niet door middel van nokken worden geopend, maar met behulp van een (electro-)magneet. Door de flexibiliteit van dit systeem kan je het verbrandingsproces optimaliseren, met winst in verbruik (+emissies) en krachtsverloop (meer koppel onderin)
Alhoewel daar gesproken wordt van 2009 heeft Valeo vorig jaar aangegeven slechts 1,5 jaar van productie verwijderd te zijn:
http://www.autoweek.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20051014/FREE/510140701
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
hallo mannen, zijn jullie zeker van wat jullie hier verkondigen, volgens mijn bronnen is die kleine C6 motor niks anders dan de nieuwe 2.0 hdi motor uit de C5 met die dubbele turbo van 173 pk ? correct me if i’m wrong, maar d’r komt helemaal geen 2.2 liter in de C6.
georgeskawa schreef:hallo mannen, zijn jullie zeker van wat jullie hier verkondigen, volgens mijn bronnen is die kleine C6 motor niks anders dan de nieuwe 2.0 hdi motor uit de C5 met die dubbele turbo van 173 pk ? correct me if i’m wrong, maar d’r komt helemaal geen 2.2 liter in de C6.
Dat biturbo-ding IS een 2.2