Blijft nog even deze vraag:
Moeten die remcilinders nog op een bijzondere manier bewaard worden? Ik wou ze in een bonenpot doen zodat er weinig tot geen uitdroging kan plaatsvinden.
Wie??
Jos van der Voort
Talkpoeder als in babypoeder?
Mijn jongste is al 18 en de oudste 38 en de kleinkinderen zijn ook al uit de luiers.
Gekheidje. Talkpoeder rulesz.
Jos van der Voort
OK even de stappen (Voor G.O.D. dan kun je nagaan of dit erg verschillend is met een 205):
Auto achter op twee steunen zetten!
Losmaken:
- behuizing rondom handrem losmaken (kun je daar meteen eens een keer stofzuigen)
- handremkabel volledig “lossen”
- kunststof platen rondom de achterbak losmaken en weghalen
- bekleding achterbak weghalen
- reservewiel laten zakken en reservewielbak verwijderen (niet de twee plastic clipjes op de scharnierpunten verliezen wat wij bijna deden)
- achterdemper eraf
- hitteschild achterdemper eraf
- achterwielen eraf
- trommelmoeren losmaken (is grote dop 30 of 32 weet ik niet meer maar die moet je dus wel hebben (hadden wij niet))
- ring achter de bout verwijderen anders krijg je de trommel er haast niet af.
- wiel terugmonteren en de bouten met de hand aan draaien
- door wiel voorzichtig heen en weer te bewegen en te draaien en te trekken trek je dan de trommel eraf.
- handremkabel losmaken
- nippels van de achterem lossen en remsysteem leeg laten lopen (beetje pompen met rempedaal)
- dan aan de bovenkant van de as de verbinding tussen de remslang en de remleiding losmaken (met open ring 11/13 en eventueel griptang). Deze kwam er bij ons goed af maar wel een keer of tig ingespoten met WD40.
- Hydraulische krik onder de as plaatsen
- In de achterbak de plastic afdekkappen van de bouten afnemen. Het dichtst bij de achterkant van de auto zit aan allebei de kanten één bout. Die kun je redelijk veilig losmaken. Dat zijn je achterste silentblocs. Tegen de achterbank aan vind je twee keer twee bouten. Die zitten boven de achteras (voorste silentblocs) en maak je het laatste los.
- Krik laten zakken en de as komt onder de auto uit
Trickies en tips:
1. Wij gebruikten een Halfords hydraulisch krikje. Die komt af en toe net niet hoog genoeg en is ook niet zo stabiel. Voor deze klus loont het de moeite om een grote garagekrik te huren. Dan maak je jezelf het leven een stuk gemakkelijker.
2. Begin (net als wij) op vrijdag met slopen. Bij mij brak een bout van de flensklem (heet zo’n ding zo??) van de achterdemper naar de pijp. Die moet je dan nog wel even kunnen kopen bij de automaterialenzaak. Drie euro maar als je die klem niet hebt kun je maandag niet rijden.
3. De silentblocs (achterste) had ik al een poosje in huis. Die moet je waarschijnlijk bij de dealer bestellen. Bij mij kwam er één kapot onder de auto uit. Dan geld dus ook weer wat ik geschreven heb onder 2.
4. De achterste twee moeren konden we niet goed bij omdat er een zwart stuk metaal tegenaan zat. Duurde even voordat we doorhadden dat dat een montagedeel van de trekhaak was. Toen we onder de auto een moer wat gelost hadden konden we in de achterbak het stuk metaal wat opzijdrukken en zo de dop op de moer krijgen.
5. Als je niet goed oplet gaan de silentblocs scheef op de achteras door het aandraaimoment van je dopsleutel. Ik heb geen idee wat dat met de levensduur doet maar wij liepen daar tegenaan.
6. Zorg dus ook voor een fles remvloeistof. Wij hadden een fles van een liter gehaald. Dan kun je meteen je remsysteem spoelen. Doe het zoals in de Haynes staat. Eerst ringsleuteltje op de nippel. Dan een plastic slangetje aan de nippel en een jampotje om het slangetje in te hangen. Dat heeft als voordeel dat je kunt zien of er nog lucht uit de remmen komt, maakt geen zooi en je kunt zien wanneer de nieuwe remvloeistof eruit komt en je dus de oude (met een andere kleur) eruit gespoeld hebt.
7. Bij het verwijderen van de oude as kwam ook aan één kant het lager in brokken mee. Daar moet je dan dus ook op voorbereid zijn in de zin dat je dan nog een nieuwe kunt gaan kopen. Wij hadden de mazzel dat we de oude as als donor konden gebruiken.
Terugmonteren in de omgekeerde volgorde.
De moeren voor de remtrommel zijn in principe bedoeld om éénmalig te gebruiken. Mijn Citroën dealer vond dat maar onzin. Als je de moer een beetje aanzet met je gereedschap kun je naar een plek zoeken waar je de borging kunt doen. Met de twee assen die we hadden hebben we de beste twee van vier moeren uitgezocht en daarmee geborgd.
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Kleine aanvulling die bij mijn verhaal ook stond:
- Eerst met motor uit op rempedaal pompen dat de druk uit systeem is
- Dan zorgen dat pedaal in gedrukt blijft door iets tussen pedaal en stoel te zetten Houtje oid)
- Dit voorkomt dat het hele systeem leegloopt nl….
- Tevens voorkomt het ook, mits je het potje gevuld houd, dat je de voorwielen ook moet ontluchten…
- Na montage van alles, eerst ontluchten, dan pas wielen eronder en bokje eronderweg… (lucht zoekt hoogste punt nl)
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Je hebt hardstikke gelijk, alleen hebben wij de gelegenheid genomen om gelijk het hele remsysteem te spoelen en de remvloeistof te vernieuwen. Qua onderhoud vertrouw ik niks meer aan mijn auto dus nemen we alles maar mee zoals we het tegenkomen. Een fles remvloeistof DOT4 was iets van 4 euro ex BTW voor een liter dus voor de kosten hoef je het niet te laten.
Het ontluchten viel heel erg mee. Hebben we gedaan met de wielen er nog niet op. Dan kan je overal lekker bij. De tip met het slangetje aan de nippel is wel een goede want dan kan je echt goed zien dat er geen lucht meer uitkomt en of je het systeem goed gespoeld hebt en er geen oude remvloeistof meer inzit.
Wij hadden aan twee rondjes ontluchten genoeg. Hooguit een kwartier in totaal. Maar dan wel met drie man dus: één die het potje volhoudt, één in de auto bij het rempedaal en één onder auto bij de nippels.
Als je alleen bent wordt het listiger.
Iemand daarvoor een slimme aanpak bedacht?
Jos van der Voort
ZX-Enschede schreef:
Iemand daarvoor een slimme aanpak bedacht?
Je hebt daarvoor wel installaties die de remvloeistof met lucht uit de ontluchtingsnippels zuigen. Alleen nog zorgen dat het voorraadpotje niet leeg raakt.