Uitrollen doe ik alleen als er niemand achter me zit, of heel ver weg…
Overigens is rollen vaak nog sneller dan gewoon rijden, wat vooral goed duidelijk wordt bij stoplichten:
de ene rijbaan waar iedereen tot het eind doorrijdt en dan boven op de rem gaat staan, waarna het stoplicht op groen springt en de rij weer als een harmonica optrekt…, of de rijbaan erlangs waar de auto’s langzamere komen aanrollen en gelijk een doorstart kunnen maken.
Hoe ik op die manier al wedstrijdjes gewonnen heb zijn niet meer op 1 hand te tellen
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:Uitrollen doe ik alleen als er niemand achter me zit, of heel ver weg…
Overigens is rollen vaak nog sneller dan gewoon rijden, wat vooral goed duidelijk wordt bij stoplichten:
de ene rijbaan waar iedereen tot het eind doorrijdt en dan boven op de rem gaat staan, waarna het stoplicht op groen springt en de rij weer als een harmonica optrekt…, of de rijbaan erlangs waar de auto’s langzamere komen aanrollen en gelijk een doorstart kunnen maken.Hoe ik op die manier al wedstrijdjes gewonnen heb zijn niet meer op 1 hand te tellen
Valsspeler
Ik weet dat bij de auto’s met injectie uitrollen meer nut heeft omdat hij dan brandstof toevoer dichtgooit (toch?) Maar wat heeft dit uitrollen voor invloed op carbs of indirecte inspuiting bij diesel?
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Ijs schreef:Ik weet dat bij de auto’s met injectie uitrollen meer nut heeft omdat hij dan brandstof toevoer dichtgooit (toch?) Maar wat heeft dit uitrollen voor invloed op carbs of indirecte inspuiting bij diesel?
Hierboven (of een pagina terug), hadden we het er ook over. Nieuwe injectiemotoren sluiten de branstoftoevoer af. Oude systemen, benzine en diesel, doen dat niet. Een aangezien afremmen op de motor leidt tot sneller stilstaan rol ik vaak uit, en dan loopt de sneleheid maar langzaam terug hoor. Overigens rol ik uit zonder het overige verkeer te hinderen, de bestuurders met de zware loden rechtervoet zitten vooral elkaar dwars.
Heb je je al ingeschreven IJs??
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
hogervp schreef:Ijs schreef:Ik weet dat bij de auto’s met injectie uitrollen meer nut heeft omdat hij dan brandstof toevoer dichtgooit (toch?) Maar wat heeft dit uitrollen voor invloed op carbs of indirecte inspuiting bij diesel?
Hierboven (of een pagina terug), hadden we het er ook over. Nieuwe injectiemotoren sluiten de branstoftoevoer af. Oude systemen, benzine en diesel, doen dat niet. Een aangezien afremmen op de motor leidt tot sneller stilstaan rol ik vaak uit, en dan loopt de sneleheid maar langzaam terug hoor. Overigens rol ik uit zonder het overige verkeer te hinderen, de bestuurders met de zware loden rechtervoet zitten vooral elkaar dwars.
Heb je je al ingeschreven IJs??
Patrick
Neee ops:
karel schreef:[Vandaag zo nog een aantal malen mensen ernstig in moeten halen, ook waar het niet mocht maar wel “kon”. Zij hadden blijkbaar geen haast, nou ik wilde toevallig gewoon dóórrijden omdat ik nog veel meer te doen had.
Van mij mag je: kun je het verkeerslicht vast voor me op groen zetten
Maar wel graag weer rijden voor ik er ben!
hogervp schreef:Ijs schreef:Ik weet dat bij de auto’s met injectie uitrollen meer nut heeft omdat hij dan brandstof toevoer dichtgooit (toch?) Maar wat heeft dit uitrollen voor invloed op carbs of indirecte inspuiting bij diesel?
Hierboven (of een pagina terug), hadden we het er ook over. Nieuwe injectiemotoren sluiten de branstoftoevoer af. Oude systemen, benzine en diesel, doen dat niet. Een aangezien afremmen op de motor leidt tot sneller stilstaan rol ik vaak uit, en dan loopt de sneleheid maar langzaam terug hoor. Overigens rol ik uit zonder het overige verkeer te hinderen, de bestuurders met de zware loden rechtervoet zitten vooral elkaar dwars.
Heb je je al ingeschreven IJs??
Patrick
De diesels spuiten echt niks in als je op de motor afremt. Daar zorgt de regulateur voor. Pas als je weer gas geeft pakt ie weer op. Benzinemotoren met carburateur blijven wel gewoon benzine sproeien als je op de motor afremt.
Maar zodra je de koppeling indrukt bij het uitrollen wél weer..?
Ijs schreef:Maar zodra je de koppeling indrukt bij het uitrollen wél weer..?
Dan moet ie stationair lopen en wordt er brandstof ingespoten. Aan de andere kant: met het afremmen op de motor kun je een hoop bewegingsenergie verliezen. Wslk verlies je meer energie met afremmen op de motor dan met uitrollen waarbij de motor stationair draait. De Eco uitvoering van de Golf had daar indertijd nog een mechanisme voor dat de motor ook nog onder deze omstandigheden automatisch uitschakelde.
als je op de motor remt spuiten ze (nagegenoeg) niets in, omdat de motor toch wel aangedreven wordt, totdat het toerental bijna stationair is en dan begint ie weer met inspuiten…
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Lichtelijk verbaasd (maar niet geheel onverwacht) heb ik zo’n 1 op 15 gereden met mijn diesel… (flink wezen toppen.. )
Ik denk dat ik met de 1.6 bix voor mezelf een nieuw record heb gevestigd qua zuinigheid…..
680 km gereden, 45 liter getankt (vol!) en dan kom ik op 1 op 15,1
Veel snelweg, beetje stadsverkeer.
Vind ik geheel niet slecht voor een 15 jaar oud gebakje…
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
hugo schreef:
bovendien; een auto is, verkeerd gebruikt, een moordwapen. dat zouden ze in het gerecht ook eens moeten beseffen.
Hehe, en je smeert je brood dus ook maar niet met een mes, omdat dat verkeerd gebruikt….
nah, da’s flauw
Ich bin ein Breaker
marx-7 schreef:Ik denk dat ik met de 1.6 bix voor mezelf een nieuw record heb gevestigd qua zuinigheid…..
680 km gereden, 45 liter getankt (vol!) en dan kom ik op 1 op 15,1
Veel snelweg, beetje stadsverkeer.
Vind ik geheel niet slecht voor een 15 jaar oud gebakje…
Best netjes wel, maar het kán nog wel zuiniger met zo’n ding ook als je wilt.
Daar noem je trouwens wel wat; de verbruikscijfers die vroegah te halen waren met BX-en haalt “men” tegenwoordig wschl niet meer, domweg omdat alles ouder wordt en toch wat minder optimaal gaat lopen.
Daarentegen is een BX nog steeds een erg lichte auto, en gaan injectiesystemen toch vaak meer over emissie-eisen dan over zuinigheid.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Nou, ik kan wel inpakken met die wedstrijd. Ik heb nu net de eerste heat ingevuld: 1375 km op 78.5 liter. Omgerekend 1 op 17.5, volgens de site is dat dan circa 16% zuiniger dan de ECE waarde. daar ben ik wel tevreden over.
Nu kijk ik echter in het algemeen klassement en daar staat een Xsara 1.9D op kop, die liefst 68% zuiniger zou hebben gereden tov de ECE waarde. Chapeau! Dat zou betekenen dat die bestuurder circa 1 op 50 heeft gereden! De ECE waarde van de Xsara geeft namelijk 6.2 l per 100km aan, als ik dat verbeter met 68% dan kom ik op zo’n 2 liter per 100 km.
De koplopers doen het allemaal extreem goed. Ik heb zo mijn twijfels over het betrouwbaarheidsgehalte.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
mpostma schreef:hogervp schreef:Hierboven (of een pagina terug), hadden we het er ook over. Nieuwe injectiemotoren sluiten de branstoftoevoer af. Oude systemen, benzine en diesel, doen dat niet. Een aangezien afremmen op de motor leidt tot sneller stilstaan rol ik vaak uit, en dan loopt de sneleheid maar langzaam terug hoor. Overigens rol ik uit zonder het overige verkeer te hinderen, de bestuurders met de zware loden rechtervoet zitten vooral elkaar dwars.
De diesels spuiten echt niks in als je op de motor afremt. Daar zorgt de regulateur voor. Pas als je weer gas geeft pakt ie weer op. Benzinemotoren met carburateur blijven wel gewoon benzine sproeien als je op de motor afremt.
Even voor (mijn eigen) duidelijkheid: diesels en injectiemotoren stoppen met inspuiten als je op de motor afremt (in een versnelling dus!)? Als je in neutraal zet (uitrollen), dan blijf je wel inspuiting houden.
Bij carburateurmotoren ben je wèl het zuinigst in neutraal, ook al blijft er een klein pisstraaltje verbruik.