Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 21-10-2005
- ID/DS ID 19 B
Hallo allemaal,
Over mijn ID 19B 1968 ben ik zeer tevreden, ze rijdt als een zonnetje ; alleen is eigenlijk al het zij-plaatwerk (8 stuks dus) aan restauratie of vervanging toe.
Ik heb een tijdje lopen twijfelen of ik zelf een lascursus zou gaan doen, om het zelf aan te pakken ; en intussen keek ik op Marktplaats naar gerestaureerde deuren. Dat zou zeker € 1200 - 1400 gaan kosten.
Een bekende tipte me, dat een boer in de buurt nog een DS in de schuur had, en er misschien vanaf wilde. Dus ik ben wezen kijken en praten, en uiteindelijk heb ik voor € 1300 een complete D spécial 1974 gekocht !
Wat heb ik gekocht ? Een DS, die 12 jaar geleden rijdend is weggezet ; waar een aantal onderdelen van de motor zijn vernieuwd ; waaraan de bodem en al het plaatwerk al zijn gerestaureerd ; ook de raamstijlen en de dakrand ; er zit een nieuw dak op en dat is zilver metallic gespoten (kwijl).
Maar al dat plaatwerk hangt er los aan of zit er los bij, het moet nog worden bijgewerkt (boerenschuur) en gespoten, en de boel moet in elkaar worden gezet. Kortom, een project, dat iets verder gaat dan de deuren eraf halen en gebruiken, en de rest weggooien.
Sinds eergisteren hebben we de boel hier vlakbij.
We willen met twee dingen beginnen :
1. eerst maar eens kijken of we de boel aan de praat kunnen krijgen,
2. al het plaatwerk klaarmaken voor de spuiter.
En nu de eerste vraag :
Op dit forum, andere websites over restauraties en bij bijv. rustbuster.nl kom ik het middel Fertan tegen. Op mijn linker voorscherm heb ik allemaal piepkleine roestachtige plekjes. Kan ik die wegkrijgen / onschadelijk maken met Fertan, of moet het anders ? Wie heeft hier ervaring mee ?
Het ziet er zo uit :
Dit is geen auto ; het is een schip.
Je deuren aan de rechter zijde zijn wel met een verschillende klink! Voordeur is inliggende klink en achterdeur opstaand model.
Succes ermee.
dag Jaap,
mooie combi hè, charterzeilen en hp auto’s.
spreek uit ervaring
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
ik zou zulke dingen als het voorscherm bij een gespecialiseerd bedrijfje ff laten stralen
Wat is Citroën rijden toch formidabel !
Al het plaatwerk is met een primer gespoten en verder niet afgelakt.
Vandaar dat het roestproces over het gehele oppervlak toeslaat.
Gewoon al het plaatwerk naar de spuiter brengen. Die weten er wel raad mee. En vooral niet bezuinigen op het spuitwerk.
Elke weg leidt weer naar een andere weg
DS19MA
DS21 Pallas IEH
Peugeot 404
DS4
gehad: DS21M Pallas, Xantia 21TD Break, C5,BX’en, GSA, CX, 204’en, 304’en
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 21-10-2005
- ID/DS ID 19 B
Dank voor jullie reacties.
Wouter, je zei hetzelfde als Rustbuster, de boel moet opnieuw kaal gehaald worden en dan kan het oppervlak met Fertan behandeld worden.
Het blijkt dat primer en plamuur niet vochtafsluitend zijn…
Hugo, je hebt een pb.
Citrods, inderdaad, die deur moet nog worden aangepast voor een inliggende klink.
Cees78, je hebt dus gelijk wat dat roestproces betreft. Naar de spuiter brengen om ALLES te doen - het klinkt goed, maar ik ben wel benieuwd naar de kosten, mijn bedoeling was om voorbereidend werk zelf te doen.
Ik zal eens informeren en hou jullie op de hoogte !
Dit is geen auto ; het is een schip.
deuren:
68er.. .dat is toch opliggend? dus die rechter voordeur moet vervangen. hoe is de andere kant.? wel grappig want ze zien er op de foto dicht uit. in theorie is dat onmogelijk..
ik zoek natuurlijk nog een rechterachterdeur… opliggende klinkt, hehehe
mooi project! ziet er degelijk uit!
.komma
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 21-10-2005
- ID/DS ID 19 B
68er.. .dat is toch opliggend?
inderdaad, maar deze is van 72.
ze zien er op de foto dicht uit.
met één spin (zo’n elastiekding) kun je 4 deuren dichthouden !
Of bedoel je dat niet ?
Dit is geen auto ; het is een schip.
dan kun je mij die deur rechtsachter dus wel verpatsen…
.komma
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 21-10-2005
- ID/DS ID 19 B
Ik ben eigenlijk van plan dat gat aan te passen.
Maar als ik een andere deur vind die net zo prachtig is, dan hoor je het.
Dit is geen auto ; het is een schip.
Jaap de Schipper schreef:Ik ben eigenlijk van plan dat gat aan te passen.
Maar als ik een andere deur vind die net zo prachtig is, dan hoor je het.
Ik denk dat je die deur beter kan ruilen.
Het is niet enkel het aanpassen van dat gat buiten, maar ook je binnenslot is verschillend en vergt dus de nodige aanpassingen.
Ik heb het vroeger ook eens overwogen om van te doen, maar ik denk dat het niet lukt.
Heb het van anderen ook al gehoord en gelezen dat het niet te doen is.
aanpassen: whahhahaha. ..
neem tien seconden om het bestuderen… Is idd niet alleen uiterlijk verschil.
Ruilen is idd goede optie. Deur eruit halen is ook geen werk.
tip: draai alleen het onderste punt los, dan heb je de hoogte nog goed, scheelt hoop afhangwerk later.
succes,
.komma
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 21-10-2005
- ID/DS ID 19 B
Intussen zijn we bijna een jaar verder en ik ben ervan overtuigd dat die deuren idd niet uitwisselbaar zijn.
Maar iets anders : omdat de dame een stukje moet verhuizen, binnen dezelfde loods, leek het me zo aardig om dat rijdend te doen.
De motor heeft 12 jaar niet gedraaid, misschien intussen 13 jaar.
Tijd aan het rommelen geweest, eerst geen von, toen wel een vonk maar nog niet starten.
Uiteindelijk bleek hij aan de praat te krijgen, toen het ontstekingshuis wat verdraaid werd !
De dame loopt en kwam prachtig omhoog !
Een stimulans om er nu eens wat meer tijd voor vrij te maken !
Dit is geen auto ; het is een schip.