Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Twee vragen in één topic! Het leek mij efficient, maar als het niet mag: sorry, laat het horen, dan doe ik het anders.
1.
Mijn HD-pomp, destijds tweedehands gekocht, lekt al vele tienduizenden kilometers een héél klein beetje zonder dat dit problemen opleverde. Deze week echter, gelukkig bij het tanken, kwam de auto niet meer omhoog en bleek dat ik door mijn LHM heen was. De lekkage was sterk verergerd. Bij het aanslaan spoot de LHM onder de boutjes van het huis vandaan! Deze bleken, krankzinnig maar waar, los te zitten. Na vastdraaien lekte hij veel minder, maar nog genoeg om hem (behalve nu een tijdje voor nood nog) onbruikbaar te maken.
Ik ga hem dus vervangen. Is de pakking onder dat vastgeboute deksel overigens te wisselen? Vervangen doe ik sowieso, dan houd ik deze in de auto als nood-reserve bij Frankrijk-tripjes.
Na een lange introductie, een korte vraag: welke pomp moet ik online bestellen voor een 1967’er ID19b? Met één of zeven plunjers?
Ik kan het antwoord denk ik wel raden, maar bij D-types is weinig logisch en het is lullig om de verkeerde in handen te hebben…
2.
De waterpomp heb ik destijd zelf nieuw ingebouwd, maar lijkt na een tonnetje gedraaid te hebben weer versleten. Hij drupt water uit een, tja, kort pijpje dat naar beneden wijst precies in de richting van de snaren. Vóór ik hem vervang: dit is toch geen overloopje o.i.d?? En, haha, is het wel een smeernippel toevallig? Want hij lijkt wel net bij het lager uit te komen? Dat verklaart dan het relatief vroege afscheid, en drukt mij met de neus op het feit dat ik nog veel moet leren….
Overigens moeten mijn snaren dus nu lekkages van LHM én koelwater verdragen… ik ga maar snel sleutelen!
Corrosion sympa!
1: Als je geen stuurbekrachtiging hebt, heb je een één-plunjerpomp. Alle andere dus zeven plunjers.
2: Ik denk als je waterpomp lekt uit het buisje, dan je keerring kapot is in de pomp. De pomp vervangen dus….
MVG Alexander
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Tis afhankelijk van het type pomp,maar onder de 7-plunjerpomp zit geen pakking onder het deksel.
De één-plunjerpomp wordt gebruikt op de types zonder stuurbekrachtiging (waarschijnlijk dus ook bij jou).
Zo’n pomp is prima zelf te reviseren hoor; bel Chyparse of Citrotech voor een revisiesetje en ga aan de gang.
Ik heb dat ook zelf gedaan voor mijn 7-plunjerpomp van mijn Super,en met goed resultaat.
Denk eraan dat je de pomp demonteert in een bak,want er wil nog wel eens wat wegschieten…
Succes.
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Ok, dan ben ik weer blij met het forum en mag zelf nooit meer raden… Ik heb nl. wel degelijk een bekrachtigd stuurhuis, en moet dus aan de zeven plunjers! Misschien inderdaad maar dat revisiesetje dan.
Overigens is er met de pomp zelf niets mis. Hij werkt prima, maar lekt dus alleen onder (de boutjes van) het deksel. voorziet het revisiesetje daar ook in, en ben ik dan met snel klaar?
Corrosion sympa!
cx pomp instaleren, heeft meer opbrengst en is bedrijfszekerder
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Ok… Kijk, zo is forummen fantastisch! Ik wist niet dat het paste, en ben met 50.000 km per jaar meer geinteresseerd in bedrijfszeker dan in origineel… Zeker waar het van de buitenkant onzichtbare dingen betreft.
Uit een vraag komt een vraag, nu heb ik er twee:
1. Past die CX-pomp zonder aanpassingen? Is een BX-pomp ook een optie, die stuurt tenslotte dezelfde “apparaten” aan?
2. Is het vreemd eigenlijk, dat mijn ID 1967 19b stuurbekrachtiging heeft? Ik heb hier nooit bij stilgestaan, hij heeft het gewoon en dat is fijn, maar als het niet origineel is overweeg ik (weer i.v.m. bedrijfszekerheid, en ook een matig stuurhuis) een onbekrachtigde in te bouwen…
Corrosion sympa!
Freek1971 schreef:Ok… Kijk, zo is forummen fantastisch! Ik wist niet dat het paste, en ben met 50.000 km per jaar meer geinteresseerd in bedrijfszeker dan in origineel… Zeker waar het van de buitenkant onzichtbare dingen betreft.
Uit een vraag komt een vraag, nu heb ik er twee:
1. Past die CX-pomp zonder aanpassingen? Is een BX-pomp ook een optie, die stuurt tenslotte dezelfde “apparaten” aan?
2. Is het vreemd eigenlijk, dat mijn ID 1967 19b stuurbekrachtiging heeft? Ik heb hier nooit bij stilgestaan, hij heeft het gewoon en dat is fijn, maar als het niet origineel is overweeg ik (weer i.v.m. bedrijfszekerheid, en ook een matig stuurhuis) een onbekrachtigde in te bouwen…
Ik denk dat de CX HD pomp een kleine modificatie nodig heeft om die passend te maken voor de DS. Neem even contact op met van der Laar in Abbenes Daar kan je de pomp zo bestellen geloof ik.
Op de ID kon je vanaf ‘62 altijd stuurbekrachtiging bestellen als optie.
Succes!
cx pomp heeft geen aanpassing nodig, het enige is dat er 1 snaar komt te vervallen, dus van de dubbele poulie op de motor wordt 1 snaar schijf niet meer gebruikt. verder is er een klein vulringetje nodig om de schijven uit te lijnen…...maar dit is bij de originele pomp ook al het geval.
Van Der Laan in Abbenes heeft gebruikte CX pompen op vooraad, ik rijd er inmiddels alweer een tijdje mee en het bevalt mij prima!
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Wat kosten die CX pompen?
ik geloof dat je voor 50 euro klaar bent, maar ik zou van der laan even bellen
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Tot nu toe leek de pomp na nog een sessie boutjes aandraaien redelijk gemaakt (slechts minimaal zweten en als vanouds functioneren), maar vandaag begaf hij het! Steeds minder vaak afslaan, daarna helemaal niet meer en uiteindelijk alleen nog bij hoge toerentallen genoeg druk om de auto omhoog te houden. Dat was bijna 600 kilometer samengeknepen billen, en ik ben blij dat mevrouw weer op het tuinpad staat….
Morgen ga ik voor die CX-pomp, waarover nog één vraag: zijn de poelies niet uitwisselbaar? Ik vind die twee snaren wel een veilig idee. Mijn pomp slaat (al 100.000 kilometer zo ongeveer) tijdens het rijden om de drie seconden aan, dus als de snaar knapt zit ik snel drukloos!
Corrosion sympa!
als het op de cx ook met 1 snaar werkt waarom moet het op de ds dan met twee snaren…....de poelie is niet (makkelijk) uitwisselbaar, ik zou er niet aan beginnen en gewoon de pomp met 1 snaar aandrijven (twee is absoluut overbodig voor de cx pomp).
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Ja, dat is ook weer waar, en waarom zou hij (mits af en toe vernieuwd) ook eigenlijk knappen… Ik ben overtuigd, dank voor de hulp!
Corrosion sympa!
super.alexander schreef:1: Als je geen stuurbekrachtiging hebt, heb je een één-plunjerpomp. Alle andere dus zeven plunjers.
Hey,
Ik rij zonder stuurbekrachtiging mét een 7 plunjer pomp, dit geeft geen enkel probleem, alleen zakt de auto amper als je hem af zet (lekker veel druk op een perfect gesloten) Het leuke is dat ie op 3 seconden rijklaar is als je ‘s ochtends wil vertrekken..
groetjes
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
vikingo schreef:super.alexander schreef:1: Als je geen stuurbekrachtiging hebt, heb je een één-plunjerpomp. Alle andere dus zeven plunjers.
Hey,
Ik rij zonder stuurbekrachtiging mét een 7 plunjer pomp, dit geeft geen enkel probleem, alleen zakt de auto amper als je hem af zet (lekker veel druk op een perfect gesloten) Het leuke is dat ie op 3 seconden rijklaar is als je ‘s ochtends wil vertrekken..groetjes
Zo was het ook bedoeld maar de geweldige stuurhuizen van citroen en revisies gooien dik roet in het eten.
Wim vdLaan had vroeger een hydraulische autoambulance met ds veercylinders en hoogteregelaar. Die bleef twee weken op rijhoogte staan!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Hier wordt een voor mij volstrekt onbekend fenomeen beschreven . Reeds bij het tanken zakt mijn id als een pudding in elkaar, en bij de APK moest ik zelfs op de brug klimmen om hem te te starten.
Het maakt me niks uit, bij het rijden merk je er niks van en zolang de pomp meer dan de helft van de tijd níet draait is er kennelijk genoeg reserve. Hoewel, ik ben zeer benieuwd of mijn stuurbekrachtiging beter werkt als ik een nieuwe pomp heb!
Anderzijds: volgens mij heb je niet meer druk op je systeem bij een betere pomp. Daar zorgt de regelaar toch voor?
Corrosion sympa!