Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Ijs schreef:Staat er ook niet ergens in de haynes het verschil tussen MIN en MAX, is meen ik toch 0,5 tot 1 liter ?
BX 1.5liter als ik me niet vergis
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
bij te veel olie zal je in je carter een gigantische druk opbouwen en zullen de krukas kerringen eruit springen als eerste.
Bij renault komt het regelmatig voor dat de turbo inwendig olie gaat lekken waardoor de olie naar de intercooler geperst word. als deze dan een bepaald niveau heeft bereikt zal het ook naar de motor aangezogen worden en zal deze op hol slaan. al enkele gevallen zijn daar van bekend.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Citroenbx schreef:Ijs schreef:Staat er ook niet ergens in de haynes het verschil tussen MIN en MAX, is meen ik toch 0,5 tot 1 liter ?
BX 1.5liter als ik me niet vergis
Zoiets zal het zijn, want als hij op minimaal staat en je gooit een liter erin, dan staat hij op ong. 75% (wat in mijn ogen het beste niveau is).
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
WYD schreef:Citroenbx schreef:Ijs schreef:Staat er ook niet ergens in de haynes het verschil tussen MIN en MAX, is meen ik toch 0,5 tot 1 liter ?
BX 1.5liter als ik me niet vergis
Zoiets zal het zijn, want als hij op minimaal staat en je gooit een liter erin, dan staat hij op ong. 75% (wat in mijn ogen het beste niveau is).
hoeveel zit er in het hele blok dan?
BX 1.4 4,5 of 5,0 liter (afhankelijk van model)
BX 1.6 en 1.9: 5,0 liter
BX Gti 16V: 5,3 liter
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
TU blokkie is 3liter
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
De 4,5 is voor de 150A geloof ik en de 5,0 voor de 150C, dan blijven er nog wel wat Tuutjes over ja
ik heb gisteren mij olie ververst, ik had een beetje last van tikkende kleppen bij de koude start, dus ik had eerst hydraulische kleppenstotersreiniger van wynn’s bij de oude olie gegooid, even een paar rondjes gereden, en toen de olie ververst , ik weet niet of het goed is ,maar heb tot nu toe geen last van tikkende kleppen bij de koude start
C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......
harry schreef:ik heb gisteren mij olie ververst, ik had een beetje last van tikkende kleppen bij de koude start, dus ik had eerst hydraulische kleppenstotersreiniger van wynn’s bij de oude olie gegooid, even een paar rondjes gereden, en toen de olie ververst , ik weet niet of het goed is ,maar heb tot nu toe geen last van tikkende kleppen bij de koude start
Sommige motoren hebben last van tikkende hydraulische klepstoters bij koude start als er verkeerde olie inzit.
Bv bij opel als je daar 15W40 ingooit lijkt het een typmachine als ie koud is.
kijk dus even goed na welke olie erin hoort en mochten ze het blijven doen, leg de klepstoters een nacht in de goeie olie, helemaal onder gedompeld. zodat ze weer helemaal gevuld worden.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Doe wat ATF olie onder het kleppendeksel, dan zal het een stuk beter gaan!
zit de goede olie 10w40, kijk het nu even aan het is altijd de 1e 2 minuten dat je ze hoort, tot nu toe gaat het goed
C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......
Ooit een keer een Mercedes kapot zien lopen. Zat iets van 7 of 8 liter teveel in. (verkeerde pijlstok gebruikt). Die zoog dus olie vanuit het carter rechtstreeks de eerste cylinder in. Ratelen en roken, en een stuk blok. Had er niet teveel olie in gezeten, dan had die motor nog zeker een ton gelopen. (had er al 6 ton opzitten). Toen heb ik er een ander blok ingelepeld. (dat van die oliepijlstok was niet mijn fout overgins).
Een half litertje is niet zo’n ramp. Maar 2 liter zou ik eruit halen.
Test
Trek de olie eruit zo kort mogelijk na het uitzetten van een warme motor. Tijdens het draaien word veel van de smurrie onderin het carter meegenomen in de olie. als je gaat verversen zonder dat ie gedraait heeft is die smurrie al neergslagen onderin het carter. Denk aan het drinken van een cup a soepie, als je voor de laatste twee slokken niet roert blijft alles achter onderin je beker.