1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Stotterende Deauville
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 16 september 2006 01:39 AM

Ik rijd nou al een weekje rond in mijn 14i deauville, maar word vreselijk geplaagd door injectie gerommel. De BX stottert namelijk als ik accelereer.
Het is niet duidelijk aanwezig, maar je voelt wel duidelijk dat het accelereren niet vloeiend gaat. Dit gebeurt voornamelijk als je ‘langzaam’ wegrijdt, als je plankgas wegrijdt heb je nergens last van. Ook doet het zich voor als je in de 2e ergens voor afremt, en dan weer gas geeft. Tussen de 2000-3000 toeren gaat het dan niet zo lekker.  (gok ik, want mijn toerenteller is er mee opgehouden) Ook als je in de 4e of 5e versnelling het gas los laat, en op de motor afremt, hikt hij soms ineens. (maar altijd als ik het wil voordoen doet hij het niet..)

Wat is er al vervangen vorige week:
Bougies, kabels, verdelerkap, rotor, bobine, luchtfilter, gasklephuis inclusief gaskleppotmeter.
De BX rijdt wel goed enzo, maar het stoort toch een beetje..
Moet ik richting ECU gaan denken?

EDIT: ik was nog vergeten te zeggen dat het probleem soms zo ineens helemaal weg is. Als ik de auto dan even laat staan, en dan weer weg wil kan hij het zo weer doen.

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 16 september 2006 02:00 AM
  [ # 1 ]

Slechte of gecorrodeerde stekkers rondom het monopoint injectiehuis.
Maak ze eens schoon met contactspray.

Weet je zeker dat de gaskleppot meter op het andere injectiehuis nog goed is?
Aangezien die dingen nieuw niet goedkoop zijn, ga ik ervan uit dat je eentje van de sloop erop heb gezet?
In dat geval, zoek een auto met weinig km, bij de meeste auto’s met 2 ton of meer is dat ding al versleten.

Wat je ook kan doen is het demonteren van dat ding en schoonmaken met een gummetje en alcohol. Wel eerst goed aftekenen, want dat plaatje moet op exact dezelfde positie weer terug.

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 16 september 2006 02:00 AM
  [ # 2 ]

hmm de eerste tekenen van een aftakelende lambdasonde?

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 16 september 2006 02:05 AM
  [ # 3 ]

De lambda sonde is ook al vervangen.
De gaskleppotmeter: ik heb er 2 verschillenden op gezet, en dat gaf geen verschil, ik heb er dus 3 geprobeerd. (dit loste wel een ecu storings lampje op, omdat de 1e gaskleppotmeter echt stuk was)
Maar ik kan deze inderdaad nog wel eens schoon maken.

Ook alle stekkers zijn schoongemaakt, en met contactspray bewerkt.

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 16 september 2006 02:13 AM
  [ # 4 ]

Misschien nogal overbodig om te zeggen maar; Al een ECU reset geprobeert?

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 16 september 2006 02:14 AM
  [ # 5 ]

Surprisedops:
dat kan idd ook wel….

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 16 september 2006 01:06 PM
  [ # 6 ]

gok ik, want mijn toerenteller is er mee opgehouden

Is ‘t niet toevallig begonnen toen je er een toerenteller ingeschroefd hebt? Het gebeurt wel eens dat die zorgen voor vreemd gedrag

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 16 september 2006 05:07 PM
  [ # 7 ]
Harm schreef:

gok ik, want mijn toerenteller is er mee opgehouden

Is ‘t niet toevallig begonnen toen je er een toerenteller ingeschroefd hebt? Het gebeurt wel eens dat die zorgen voor vreemd gedrag

Hee Idea , Dat is een goede opmerking van Harm.
Iemand anders heeft al eens een dergelijk probleem gehad met zijn BX nadat hij er een TT had ingebouwd.

Effe zoeken en ik vind dit draadje: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=161260&start=0

Profiel  
 
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 16 september 2006 05:19 PM
  [ # 8 ]

Toen ik mijn toerenteller er inschroefde, werkte alles perfect, alleen deed de toerenteller af en toe vreemd. (sprong een beetje heen en weer) Nadat ik mijn bobine vervangen had heb ik de toerenteller niet meer aangesloten, want die doet het niet met een Magnetti mardinges bobine.
Ik heb zojuist 100 km gereden, en het is nou weer bijna weg.. Heel af en toe merk je dat hij wat tegensputterd.

Voor alle duidelijkheid, de toerenteller is niet aangesloten nu.

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 16 september 2006 05:23 PM
  [ # 9 ]

En voordat er weer gedoe ontstaat over welke bobine op welk blok met welke toerenteller:

Mijn BX heeft een ducelier ontstekings systeem. Met een bobine waar geen merk op staat, alleen een klein nummertje. Die bobine werte goed met mijn toerenteller. Ik had zelf ook al gedacht aan het toerenteller probleem, maar loskoppelen loste niets op. Toen heb ik de bobine vervangen door een van Magnetti nogwat, en was het probleem van stotteren opgelost. voor 1 uur.
Ik zal straks voor de zekerheid mijn orginele bobine monteren, je weet nooit. (al heb ik het idee dat dit niet de originele is, omdat er nergens een merk op staat, lijkt me meer een imitatie onderdeel.)

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 26 september 2006 02:17 PM
  [ # 10 ]

*Schop*
Nadat ik de orginele bobine weer gemonteerd had, en voor de zekerheid ook maar de ECU vervangen had, reed de auto veel beter, maar nou houdt hij gewoon in. Hij schokt niet meer, maar het voelt nou gewoon alsof hij een klein beetje te weinig benzine krijgt.
Misschien een domme vraag, maar zit de injector misschien gewoon dicht?
(ik moet er vrijdag wel mee naar parijs, het zou leuk zijn als het vantevoren opgelost is. Er is zo wel goed met de auto te rijden, maar het voelt toch niet lekker..)

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 26 september 2006 02:30 PM
  [ # 11 ]

Hmm,

lijkt wel wat op het gedrag van mijn Toulouse. Die stotterde en haperde zo nu en dan ook wat, maar uitlezen van de ECU bracht geen storingen/foutmeldingen aan het licht.

Ik heb indertijd de bougies nog wel vervangen. Verdelerkap/bougiekabels zagen er goed uit (en je zag geen vonken overspringen in het donker met vocht).

Check verder of ie geen valse lucht trekt (wordt de klep van de winterstand goed opengetrokken?

Wat is het verbruik? Heb je een CO gemeten? (of doe eens een 4gas test).

Als je verder geen duidelijke aanwijsbare storingen kan vinden, denk ik toch dat je je gasklephuis moet verdenken. Als die potmeter niet meer helemaal goed werkt zul je storingen als dit krijgen, terwijl als ie nog niet helemaal kapot is nog niet tot ECU storingen hoeft te leiden..

Lambda sonde kun je makkelijk in bedrijf checken. Moet tussen de 0.2 en 0.8 V pendelen.

Profiel  
 
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 26 september 2006 02:38 PM
  [ # 12 ]

Ik heb dus alles van de ontsteking maar vervangen, zodat ik zeker weet dat dat het niet is..
Dat van die valse lucht ben ik ook al naar op zoek geweest. Ik kwam er achter dat er een gat in het luchtfilterhuis zat door slijtage van de gaskabel. Gaskabel opnieuw opgehangen, gat gedicht. Vacuum slangen zijn ook allemaal keurig heel.
Klep van de winterstand zal ik straks ook nog even controleren.
Co meting kan ik wel even vragen, ik moet toch naar de garage voor het uitlijnen van de voorbanden. (met de APK stotterde hij nog, maar was het CO perfect..)
Lambda sonde ga ik ook straks nog eens even nameten..

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 26 september 2006 02:42 PM
  [ # 13 ]
GoofBlikscha schreef:

Ik heb dus alles van de ontsteking maar vervangen, zodat ik zeker weet dat dat het niet is..
Dat van die valse lucht ben ik ook al naar op zoek geweest. Ik kwam er achter dat er een gat in het luchtfilterhuis zat door slijtage van de gaskabel. Gaskabel opnieuw opgehangen, gat gedicht. Vacuum slangen zijn ook allemaal keurig heel.
Klep van de winterstand zal ik straks ook nog even controleren.
Co meting kan ik wel even vragen, ik moet toch naar de garage voor het uitlijnen van de voorbanden. (met de APK stotterde hij nog, maar was het CO perfect..)
Lambda sonde ga ik ook straks nog eens even nameten..

Is het verbruik ok? Als het CO goed is, moet de lambdasonde eigenlijk al goed werken. Zonder lambdasonde gaat ie in noodloop en daar haalt ie echt geen goeie CO waarde meer mee.

Hoe is het verbruik?

Ik verdenk zelf de potentiemeter in je gasklephuis. Dat is een belangrijke sensor en als ie niet goed werkt dan merk je dat echt wel.

Profiel  
 
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 26 september 2006 02:49 PM
  [ # 14 ]

Ok, dan haal ik vandaag de gasklepmeter er uit, en ga hem eens reinigen. Het zal wel heel toevallig zijn als deze ook stuk is. (van de 2 gasklephuizen die ik geprobeerd heb)
Nog tips voor het loshalen en monteren? (zx14i had het al over alcohol en gum)
Het verbruik heb ik nog niet exact kunnen meten. Nou heb ik niet het idee dat dat rampzalig is, ik hoef haast nooit te tanken in vergelijking met de 14RE. (ja ik weet dat die tank kleiner is, maar ik tank toch altijd maar 20 euro.)
Ik gok zo 1 op 12.
Vrijdag gooi ik de tank pas weer echt helemaal vol, (voor het eerst in 2 jaar) en dan meet ik het verbruik officieel.

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 26 september 2006 02:56 PM
  [ # 15 ]
GoofBlikscha schreef:

Ok, dan haal ik vandaag de gasklepmeter er uit, en ga hem eens reinigen. Het zal wel heel toevallig zijn als deze ook stuk is. (van de 2 gasklephuizen die ik geprobeerd heb)
Nog tips voor het loshalen en monteren? (zx14i had het al over alcohol en gum)
Het verbruik heb ik nog niet exact kunnen meten. Nou heb ik niet het idee dat dat rampzalig is, ik hoef haast nooit te tanken in vergelijking met de 14RE. (ja ik weet dat die tank kleiner is, maar ik tank toch altijd maar 20 euro.)
Ik gok zo 1 op 12.
Vrijdag gooi ik de tank pas weer echt helemaal vol, (voor het eerst in 2 jaar) en dan meet ik het verbruik officieel.

Wat heet stuk.. de werking wordt minder precies als de printbanen van die potmeter vuil worden.  En het is een veel voorkomend euvel bij dit injectiesysteem, dus het is niet zo ontzettend toevallig dat tweedehands exemplaren vaak slecht zijn. Probeer maar eens op de sloop een achterremklauw te vinden waarvan de ontluchtingsnippels niet zijn doorgeroest of een achterdraagarm die recht is.

1 op 12 is bij gebruik op korte afstanden niet echt slecht. Het kan wel beter, meja dat kreeg ik zelf bij lange afstanden en stevig rijden al niet voor elkaar.

Mijn Toulouse was ondanks dat gestotter soms wel volkomen betrouwbaar. Ik denk niet dat je er heel erg druk om moet maken. Wellicht wordt het probleem zelfs een stuk minder als ie een een lange rit mag maken.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook