Goeiemiddag forummers,
Ik ga van de week mijn koppakking vervangen. Zijn er mensen bekend met deze kop en zoja wat zijn de weetjes. Mijn sleutelkennis is uitgebreid dus aub geen onzinposts dat dit moeilijk is of zo. Dit wordt zo’n beetje mijn tiende koppakking, ik wil dus de bijzonderheden weten.
Wat zijn sowieso de juiste aandraaimomenten van kopbouten?
Mvg JanS
2CV R.I.P (1977)
2CV R.I.P. (1980)
BX 16rs R.I.P. (1985)
BX 19TZI R.I.P. (1991)
BX 16 TZI R.I.P. (1992)
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)
koppakking
Bedankt voor de gegevens!
JanS
2CV R.I.P (1977)
2CV R.I.P. (1980)
BX 16rs R.I.P. (1985)
BX 19TZI R.I.P. (1991)
BX 16 TZI R.I.P. (1992)
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)
Johoo, vanochtend de kop verwijderd. Gaat een stuk eenvoudiger als bij een BX. Je hebt gewoon overal vijf centimeter meer ruimte. Al met al een uur of twee mee bezig geweest. Foto’s volgen via Prutsy-LJ.
Morgen schoonmaken, controleren, eventueel laten vlakken en weer monteren. Direct de distributieriem meenemen.
Groet JanS
2CV R.I.P (1977)
2CV R.I.P. (1980)
BX 16rs R.I.P. (1985)
BX 19TZI R.I.P. (1991)
BX 16 TZI R.I.P. (1992)
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)
JanS schreef:Johoo, vanochtend de kop verwijderd. Gaat een stuk eenvoudiger als bij een BX. Je hebt gewoon overal vijf centimeter meer ruimte. Al met al een uur of twee mee bezig geweest. Foto’s volgen via Prutsy-LJ.
Morgen schoonmaken, controleren, eventueel laten vlakken en weer monteren. Direct de distributieriem meenemen.
Groet JanS
Distr. riem is zeer verstandig. Neem ook de span-, looprol en waterpomp mee als die al een tijdje meedraaien.
Zoals eerder belooft, een aantal foto’s van het wisselen van het verwijderen van de kop. Als het goed is komen de onderdelen die besteld zijn vanmiddag binnen en zou de auto eind deze week weer perfect moeten zijn. Tot die tijd moet mijn vader in mijn BX rijden en oh oh oh wat vind tie dat toch erg :neenee . Maar genoeg geouwehoerd de foto’s:
Motor 1
Motor 2
Motor 3
Motor 4
Koppakking oud 1
Koppakking oud 2
Spruitstuk met gasinjector
Achterkant Spruitstuk
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Twee observaties.
Ik zie een gasverdamper zitten. Let aub op dat deze geen gas lekt naar het koelwater. Je zou niet de eerste zijn daardoor in de luren gelegd wordt. Met een lekke verdamper gaat ie ook water “verbruiken”, heet lopen en je krijgt luchtbellen, maar dat hoeft niet de koppakking te zijn. Het kan de koppakking wel vernielen (als ie te heet wordt wat door de luchtbellen wel degelijk kan gebeuren).
Als er koelwater in de olie gekomen is, zou ik wel de olie verversen voor je de motor straks weer aanslingert. Je zou niet de eerste zijn die na een succesvolle koppakkingwissel na een week alsnog een tik in zijn blok heeft zitten omdat de olie “niet helemaal meer” deed wat ie moest doen.
Zie ik daar losse (natte) cylinderbussen
Wist niet eens dat ze in deze motor ook zitten.
Weer een Xantia gered van de sloop door deze te fixen, de meesten brengen hun Xantia met lekke kop naar de sloop
ZX1.4i schreef:Zie ik daar losse (natte) cylinderbussen
Wist niet eens dat ze in deze motor ook zitten.Weer een Xantia gered van de sloop door deze te fixen, de meesten brengen hun Xantia met lekke kop naar de sloop
Je bedoelt de bussen om de kopbouten? Die zijn nat omdat ze in een oliebad staan. Dat verklaart waarschijnlijk ook waarom ze vrij makkelijk los gingen.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
PrutsyLJ schreef:ZX1.4i schreef:Zie ik daar losse (natte) cylinderbussen
Wist niet eens dat ze in deze motor ook zitten.Weer een Xantia gered van de sloop door deze te fixen, de meesten brengen hun Xantia met lekke kop naar de sloop
Je bedoelt de bussen om de kopbouten? Die zijn nat omdat ze in een oliebad staan. Dat verklaart waarschijnlijk ook waarom ze vrij makkelijk los gingen.
@Sohail. De 1.6, 1.8 en 1.9 XU motoren hadden idd alu blokken met natte cilinderbussen. De 2.0 had wel een gietijzeren blok.
@Prutsy. Natte cilinderbussen wil zeggen dat de cilinderbussen worden omspoeld door koelvloeistof. De cilinderbussen staan gewoon los in het cilinderblok en worden vastgeklemd door de kop.
MPostma: verdamper is okay. hij bouwde ook druk op toen ik de verdamper een paar dagen uit het koelsysteem had verwijderd.
PrutsyLJ weet al een heleboel maar moet technische termen nog een beetje leren.
2CV R.I.P (1977)
2CV R.I.P. (1980)
BX 16rs R.I.P. (1985)
BX 19TZI R.I.P. (1991)
BX 16 TZI R.I.P. (1992)
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)
mpostma schreef:@Prutsy. Natte cilinderbussen wil zeggen dat de cilinderbussen worden omspoeld door koelvloeistof. De cilinderbussen staan gewoon los in het cilinderblok en worden vastgeklemd door de kop.
Ja, had al op mijn mieter gehad van mijn pa
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
PrutsyLJ schreef:mpostma schreef:@Prutsy. Natte cilinderbussen wil zeggen dat de cilinderbussen worden omspoeld door koelvloeistof. De cilinderbussen staan gewoon los in het cilinderblok en worden vastgeklemd door de kop.
Ja, had al op mijn mieter gehad van mijn pa
Geeft niet, weer wat geleerd
Op zich wel een mooi systeem die losse bussen, zo kun je de motor in princiepe bijna eindeloos blijven reviseren zolang er onderdelen voor te krijgen zijn. Bij scheepsdiesels werkt het namelijk ook zo, alleen daar noemen we het geen natte cylinderbussen, maar voerringen.
ZX1.4i schreef:Bij scheepsdiesels werkt het namelijk ook zo, alleen daar noemen we het geen natte cylinderbussen, maar voerringen.
Die ken ik dan weer wel Ik loop soms ook wel eens te mopperen dat de “machinekamer” van een auto zo vies is in vergelijking tot een machinekamer van een schip. Ook iets waar mijn pa nogal eens om moet lachen
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
PrutsyLJ schreef:ZX1.4i schreef:Bij scheepsdiesels werkt het namelijk ook zo, alleen daar noemen we het geen natte cylinderbussen, maar voerringen.
Die ken ik dan weer wel Ik loop soms ook wel eens te mopperen dat de “machinekamer” van een auto zo vies is in vergelijking tot een machinekamer van een schip. Ook iets waar mijn pa nogal eens om moet lachen
Bekend in de scheepsdiesels wereld??
ZX1.4i schreef:Bekend in de scheepsdiesels wereld??
Ik zit in het 3e jaar van de middelbare zeevaartschool. Heb dit jaar 4 en een halve maand stage gelopen @ 3000 tonner kuster met een 1800KW MaK 6M25. Wat nog maar een babydiesel is trouwens als je naar de grotere jongens gaat kijken
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005